خبرهای داغ:
طنین یاس واکنش های گسترده به دستگیری مرضیه هاشمی را بررسی می کند:ا
دستگیری غیرقانونی و بی اساس مرضیه هاشمی، خبرنگار مسلمان آمریکایی تبار در رسانه های جهانی و شبکه های مجازی بازتاب و واکنش های گسترده ای داشته است و تا لحظه انتشار این خبر، ۸۸۹۹ نفر طومار برای آزادی مرضیه هاشمی را امضا کرده اند.
کد خبر: ۹۱۰۱۵۲۴
|
۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،پس از گذشت قریب به یک هفته سکوت، سرانجام روز جمعه، خبر بازداشت غیرقانونی «مرضیه هاشمی»، خبرنگار آمریکایی تبار مجری پرس تی وی مسلمان، در واشنگتن، توسط دادگاهی در کشور آمریکا تایید شد.
این بازداشت به دستور «بریل هاول» قاضی دادگاه منطقه‌ای منتشر شده و دلیل آن را «شاهد کلیدی» بودن هاشمی در یک پرونده نامشخص صورت گرفته ولی هیچ اتهامی برای وی مطرح نشده است و پلیس فدرال و وزارت خزانه‌داری آمریکا تاکنون از اظهار نظر در مورد این پرونده خودداری کرده بودند.
این یک قانون قدیمی در آمریکاست که دولت فدرال آمریکا توسط آن می تواند افراد را بدون اتهام و صرفا به عنوان شاهد کلیدی یک پرونده، بازداشت کند و این یک ترفند برای آمریکاست تا اگر قصد بازداشت کسی را داشت اما دلیل قابل قبولی نداشت، از آن استفاده کند.
هاشمی یکشنبه هفته گذشته در حالی که در فرودگاه «سنت لوئیس» به سر می‌برده، توسط پلیس فدرال آمریکا بازداشت و به واشنگتن منتقل شد و تا ۴۸ ساعت خانواده اش هیچ اطلاعی از وضعیت او نداشتند.
وی در تنها تماس کوتاه وی با خانواده اش، پس از دو روز، از وضعیت حال خود گفته است که مسوولان زندان هیچ‌گونه غذای حلال و اسلامی و پوشش مناسب برای حجاب کامل در اختیار وی نگذاشته‌اند.
این اقدام غیرقانونی فدرال آمریکا، واکنش های مختلفی را در جهان برانگیخته است به نحوی که رسانه‌های خارجی از جمله «رویترز»، «هافینگتن پست» و «یو اس‌ نیوز» به موضوع بازداشت مرضیه هاشمی، خبرنگار و مجری شبکه پرس تی‌وی پرداختند.
رویتزر در خبر خود آورده است: این روزنامه‌نگار و مجری متولد آمریکا، برای دیدار با برادر بیمار و فرزندان و بستگان خود به آمریکا سفر کرده بود که روز یکشنبه در فرودگاه بین‌المللی سنت لوئیس لامبرت بازداشت و سپس توسط FBI به مرکز بازجویی منتقل شد و هنوز هیچ اتهام رسمی علیه وی اعلام نشده است.
اغلب رسانه‌های بین‌المللی خبر بازداشت این خبرنگار ایرانی ـ آمریکایی را به نقل از رویترز و سایت شبکه خبری پرس‌تی‌وی منتشر کرده‌اند، هافنیگتن پست، رادیو اروپا، کانال خبری آسیا، شبکه خبری ملی و انگلیسی‌زبان بنگلادش، نشریه مالای نیوز متعلق به کشور مالزی، شبکه خبری آمریکایی یو اس نیوز، راشا تودی روسیه و شبکه خبری الجزیره از جمله رسانه‌هایی بودند که این خبر را پوشش دادند.
روزنامه «دان» پاکستان، روزنامه «انقلاب» و وب سایت «یو ان آی» هند نسبت به این اقدام و اکنش نشان دادند، در وبسایت «یو ان آی» هند نیز نوشت: گوینده شبکه پرس تی‌وی، در شرایطی بسیار نامناسب در زندانی در شهر «واشنگتن دی‌سی» آمریکا به سر می‌برد و خانواده ‌اش تا سه روز هیچ‌گونه اطلاع از وی نداشت. حزب‌الله لبنان نیز طی بیانیه ای بازداشت ظالمانه وی را به شدت محکوم کرد.
مقامات ایرانی هم از همان لحظات نخست خبر دستگیری این خبرنگار مسلمان، نسبت به این اقدام غیرانسانی واکنش نشان دادند، از جمله محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، این اقدام آمریکا را «سیاسی و غیرقابل قبول» خواند و تأکید کرد واشینگتن باید «هر چه سریعتر به این بازی سیاسی خاتمه دهد».
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه بازداشت هاشمی را «غیرقانونی» و برخورد پلیس آمریکا با وی را «غیرانسانی» خوانده و آن را محکوم کرد و گفت: «بازداشت یک شهروند مسلمان آمریکایی بدون مقدمه و با رفتارهای تحقیر آمیز و غیرانسانی مأمورین دولت آمریکا در اذیت و آزار این بانو، نمونه بارز رفتارهایی است که یک رژیم آپارتاید با شهروندان غیر سفیدپوست خود انجام می‌دهد.» قاسمی همچنین خواستار برخورداری هاشمی از «کلیه حقوق اولیه و انسانی و آزادی فوری و بدون قید و شرط او» شد.
عبدالعلی علی‌عسگری، رئیس سازمان صدا و سیما اقدام آمریکا را غیرقانونی توصیف کرد و دلیل دستگیری مرضیه هاشمی را داشتن عقاید اسلامی، آزادی‌خواهانه و طرفداری از جبهه مقاومت عنوان کرد.
پیمان جبلی معاون برون‌مرزی صداوسیما نیز در نشست خبری با موضوع بازداشت مرضیه هاشمی رفتار آمریکا با مرضیه هاشمی را «اقدامی غلط» خواند و گفت: در نظر نگرفتن مطالبات ایشان از طرف دولت آمریکا که طرفدار حقوق بشر است، نشان از دروغی است که به افکار عمومی می‌گویند.
بسیج جامعه زنان کشور نیز ضمن انتشار بیانیه ای خواستار آزاد شدن هرچه سریعتر این خبرنگار زن مسلمان شد و مینو اصلانی، مسئول این سازمان نیز در گفتگو با خبرگزاری فارس استفاده از پوشش اسلامی و غذای حلال را حق طبیعی یک زن مسلمان دانست و سرمنشاء این اقدام را منش آمریکا دانسته و افزود: این اقدام باز هم نشان داد شعار آزادی بیان و حقوق بشری که از سوی مسئولان این کشور تکرار می‌شود یک شعار تو خالی است.
ستاد حقوق بشر ایران نیز در واکنش به بازداشت خودسرانه خبرنگار ایرانی توسط اف بی آی بیانیه‌ای صادر کرد و از کمیسر عالی خواست تا این اقدام غیرانسانی را سریعا و صریحا محکوم کند.
در فضای مجازی، صفحه ای برای بازداشت مرضیه هاشمی در وبگاه پرس تی وی اختصاص یافت و شخصیت‌های مختلفی خواستار آزادی او شدند از جمله لارین بوث، گوینده انگلیسی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر که خواهر ناتنی چری بلر زن «تونی بلر» است، او را دوست صمیمی خود خواند
مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما نیز از افرادی که در فضای مجازی حضور داشته و فعالیت می‌کنند، خواست تا با استفاده از (#آزادی_مرضیه_هاشمی) برای آزادی مجری شبکه پرس‌تی‌وی تلاش کنند.
وی تاکید کرده با نشر هشتگ «#freemarziyehhshemi» در فضاهای اجتماعی به بازداشت غیرقانونی مرضیه هاشمی و کمک به آزادی ایشان کمک کنیم.

در همین راستا، غلامعلی حدادعادل در صفحه توئیترش با هشتگ freemarziyehashemi و مرضیه هاشمی را آزاد کنید به بازداشت خبرنگار پرس تیوی واکنش نشان داد. او در این توئیت نوشت: آمریکا نمی‌تواند با مرضیه هاشمی، به روشی که درباره‌‌ خاشقچی عمل شده است، رفتار کند. آمریکا بداند که بازداشت خانم هاشمی باعث وحدت بیشتر مردم ایران و افزایش نفرت آن‌ها از آمریکا خواهد شد.
حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در صفحه شخصی خود در توئیتر مطلبی درباره مرضیه هاشمی خبرنگار پرس تی وی منتشر کرد که متن آن به شرح زیر است: "بازی سیاسی بازداشت مرضیه هاشمی را آمریکا شروع کرد، اگر این خبرنگار پرس تی وی فورا آزاد نشود، پایان این بازی بدست آمریکا نخواهد بود."
همچنین طومار امضاء برای آزادی مرضیه هاشمی به آدرس http://chng.it/۶QtwGXnQ نیز به راه افتاده است که تا انتشار این خبر، ۸۸۹۹ نفر آن را امضا کرده اند.
تمام این اقدامات در حالی صورت گرفته است که تاکنون دولت آمریکا هیچ واکنش رسمی و غیررسمی نسبت به آزادی و یا بهبود شرایط این بانوی خبرنگار مسلمان نشان نداده است اما به طور قطع این اقدام غیرانسانی مانند تمام هدف گیری های کور و بی اثر دولت آمریکا، علیه گسترش روز افزون اسلام در جهان و اقدامات انقلاب اسلامی در دفاع از مردم مظلوم جهان و روشنگری در خصوص چهره ریاکارانه و نژادپرستانه آمریکا نه تنها بی نتیجه می ماند، بلکه بر وحدت تمام مسلمانان جهان خواهد افزود./طنین یاس - بشری یثربی

ارسال نظرات