خبرهای داغ:
استاد و کارشناس ارشد ارتباطات در گفتگو با بسیج:

رفتارها با تاکتیک تکرار رسانه ها عادی سازی می شوند

کارشناس ارشد ارتباطات با بیان اینکه همه ابداعات و اختراعات پیش از آن که واقعیت داشته باشند تخیلی و مجازی بودند ولی وقتی به ایده، طرح یا سوژه تبدیل شدند صورت واقعی یافتند و در اذهان به شکل عادت درآمدند، گفت: بسیاری از آداب و رسوم با تاکتیک تکرار رسانه ها از این طریق در جامعه عادی سازی می شوند.
کد خبر: ۹۱۰۱۷۸۳
|
۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۴

پیمان پاکزاد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، افزود: با چنین عادی سازی حساسیت ها از بین رفته و برخی از رفتارها که پیش از آن نمی پذیرفتیم عادت می شود و با همین عادت بدون آن که متوجه باشیم بسیاری از ارزش ها در جامعه حذف می شوند.

وی اظهار داشت: با آسیب شناسی فضاهای موجود، شناسایی نیازها و علایق رایج در جامعه می توانیم شبکه های اجتماعی، کانال ها و گروه های تلگرامی و غیره ایجاد کنیم تا تهدیدهای احتمالی پیش از ایجاد به فرصت تبدیل شود.

پاکزاد با تاکید به اینکه نمی توان دنیای مجازی را مطابق با واقعیت ها دانست و همین طور نمی توان آن را خارج از واقعیت تلقی کرد، بیان کرد: این فضا بر خلاف بسیاری افراد که آن را مجازی می دانند تاثير واقعی بر زندگی اشخاص دارد، هرچند طرف مقابل اصلا چنین نظری به مخاطب خود نداشته باشد!!

وی با اشاره به نظریه مارشال مک لوهان در خصوص اینکه زمانی هر فرد خود یک رسانه خواهد بود و اکنون این پیش بینی به وجود آمده و دنیا شاهد هرج و مرج رسانه ای است، ادامه داد: آنچه بیش از همه چیز در این فضا اهمیت دارد رعایت اخلاق است همانطور که در بستر رسانه و مطبوعات اخلاق رسانه ای وجود دارد باید در بستر فضای مجازی، تلگرامی و فضای موبایلی نیز این اصول حاکم شود.

سرپرست دفتر خبرگزاری ایرنا در مهاباد اضافه کرد: باتوجه به خلاء قانونی در خصوص فضای مجازی و استفاده عمومی از آن، کنترل این فضا دشوار است چراکه این رسانه نوظهور زمینه های فرصت و تهدید فراوانی را دارد.

 

وی با عنوان اینکه به علت تنوع سلایق، عقاید و بعضا ناشناخته بودن منبع، مطالب و اطلاعات در این فضا مورد اعتماد نیستند مگر اینکه منبع آن ها شناخته شده و موثق باشد، بیان داشت: اگر منبع مطالب مبهم باشد شرایط به وجود آمدن شایعه در جامعه ایجاد شده و شبکه های اجتماعی، کانال تلگرامی و سایت غیر معتبر به جای رفع ابهام و پاسخ به سوالات، ابهام و سوال ایجاد می کنند که خطرافرین است.

این کارشناس رسانه ای مخاطب شناسی رسانه ها و کارهای تحقیقی و پژوهشی را برای استخراج نیازهای جامعه از ضروری ترین کارها دانست که باید در یکسال حداقل دوبار تکرار شود تا اعتبار خود را حفظ کند.

پاکزاد دوراندیشی مدبرانه رهبر فرزانه انقلاب را در مقاطع مختلف نسبت به تکنولوژی های جدید ارتباطی مهم ترین راهکار خواند و ابراز داشت: رهنمودهای معظم له که به موقع نسبت به تهدیدها هشدارهای لازم را در آن بیان می کنند نشان از توجه ایشان در این خصوص دارد که باید فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی مورد علاقه جوانان و جامعه را در اختیار آن ها قرار دهیم تا گرایش به سایت های مجازی غیرصالح کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر به لحاظ کمی تعداد رسانه های دیداری و شنیداری و مجازی رشد چشمگیری داشته است، خاطرنشان کرد: باید به لحاظ کیفی نیز رسانه های ما با درک شرایط پاسخگوی نیازهای جامعه باشند تا از رقیب ها و غول رسانه ای دنیا زیاد عقب نمانند، چراکه کشورهایی همچون چین و فرانسه فضاهای اینترنتی اختصاصی در کشورشان ایجاد کرده اند تا مردم کشورشان را از هجمه فرهنگی دیگر کشورها مصون کنند و کشورهایی همچون روسیه و کره جنوبی فضای اینترنتی و مجازی متناسب با فرهنگ خود راه اندازی کرده اند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها