دبیر کل پنجمین جشنواره هنر مقاومت با اشاره به تولید آثار این بخش در حوزه کودک و نوجوان گفت: جشنواره مقاومت امسال از گالری‌ها خارج شد و مناطق محروم را مد نظر قرار داد.
کد خبر: ۹۱۰۱۷۸۵
|
۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، نشست خبری جشنواره هنر مقاومت صبح امروز با حضور مسعود نجابتی دبیر کل و سید مسعود شجاعی طباطبایی دبیر اجرایی و دبیر بخش کارتون در مجتمع فرهنگی «اسوه» برگزار شد.

مسعود نجابتی در ابتدای این نشست با اشاره دستاوردهای این جشنواره اظهار داشت: به‌حمدالله جشنواره تا مقداری که پیش‌بینی شده بود موفق بوده است. علت تاخیر جشنواره نیز به‌خاطر استقبال هنرمندان سراسر کشور بود. هدف ما تنها دریافت و اکران آثار نبود بلکه پرداختن به رویش‌های انقلاب نیز بود.

وی ادامه داد: جشنواره با برگزاری ۲۰ کارگاه توانست با همکاری حوزه هنری، بسیج هنرمندان و برخی از سازمان‌ها اتفاقات خوبی را رقم بزند. کارگاه‌ها به دلیل اینکه برای اولین بار در برخی استان‌ها برگزار می‌شد، خیلی جذاب بود. آخرین کارگاه ما در گرافیک متحرک هفته پیش برگزار شد در حالی که تعدادی از کارگاه‌ها سه روز به طول انجامید.

دبیر کل این جشنواره عنوان کرد: خروجی بخش عمده‌ای از این کارگاه‌ها به جشنواره راه یافته است. معرفی رشته‌های هنرهای تجسمی در حین جشنواره یکی دیگر از اهداف جشنواره بود چراکه این رشته‌ها در زندگی مردم کاربرد دارند اما شناخته شده نیستند.

نجابتی خاطرنشان کرد: برنامه ۱۶ قسمتی «نقطه» در این جشنواره پیش‌بینی شده تا به معرفی دقیق رشته‌های تجسمی و ضرورت حضور آن‌ها در جامعه بپردازد که به صورت قسمت‌های ۴۵ دقیقه‌ای تولید شده است.

وی گفت: بخاطر موضوع این جشنواره که جشن‌های ۴۰ سالگی انقلاب را شامل می‌شود، سعی کردیم لطمه‌ای به موضوع وارد نشود و نمایشگاهی را در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خواهیم داشت. محصولاتی که وعده داده بودیم تولید شده است و بخشی از آن در حوزه نشر در حال تولید است و بخش‌های دیگری مانند پرچم و کتیبه با کمک شهرداری و سازمان تبلیغات در سراسر کشور تدارک دیده خواهند شد.

نجابتی به استفاده از تمام ظرفیت کشور اشاره کرد و افزود: برای اکران حداکثری آثار در سراسر کشور از ظرفیت بسیج هنرمندان، حوزه هنری و سایر دستگاه‌ها بهره گرفته‌ایم. سازمان زیباسازی شهرداری نیز اعلام آمادگی کرده که این آثار را اکران کنند تا آثار از انحصار در فضای کاری خارج شود و در مناطق محروم نیز نمایشگاه‌هایی در برخی از رشته‌ها برگزار شود.

وی در ادامه از برنامه‌ریزی این جشنواره برای کودکان خبر داد و گفت: امسال کارهای ویژه‌ای برای کودکان در این جشنواره پدید آمده که پیشنهاد می‌کنم خانواده‌ها فرزندانشان را به نمایشگاه‌های هنر مقاومت بیاورند.

نجابتی گفت: جشنواره مقاومت رقیب جشنواره تجسمی فجر نیست بلکه مکمل این رویداد فرهنگی است چراکه در جشنواره فجر موضوع آزاد است و البته همکاری‌های خوبی بین جشنواره فجر و مقاومت شکل گرفته است.

دبیر کل جشنواره تاکید کرد: ما از ارائه آمار دوری می‌کنیم چراکه تاکیدمان بر کیفیت آثار است چراکه سطح توقع از آثار هنری بالا رفته است. امیدواریم موسسات به چرخه تولید و توزیع آثار کمک بیشتری داشته باشند.

سید مسعود شجاعی طباطبایی در ادامه این نشست اظهار داشت: یکی از مهمترین اتفاق این دوره بحث تاکید بر مردمی بودن جشنواره است که یکی از کلیدواژه‌هایی اصلی جشنواره مقاومت تمرکز بر روی رویش‌های مردمی انقلاب بوده است.

وی گفت: کیفیت آثار به شدت مورد تاکید و توجه این دوره از جشنواره بوده است. سخت‌گیری و برنامه‌ریزی‌های انجام شده موید این موضوع است. بیش از ۲۰ کارگاه در این زمینه برگزار شد که در گرگان، مشهد، یزد، ساری و ... اتفاقات خوبی رقم خورد.

دبیر اجرایی این جشنواره افزود: پنج هزار و ۴۹۵ اثر از یک هزار و ۴۲۵ هنرمند به دستمان رسید. برنامه‌ ۱۶ قسمتی با نام «نقطه» با مقوله طراحی و دیزاین تولید شده است که پخش خواهد شد.

شجاعی درباره علت رویکرد انتقادی این جشنواره عنوان کرد: در بحث کارتن بحث اشرافی‌گری مورد توجه قرار گرفته که بارها مورد اشاره رهبر انقلاب بوده است. این جشنواره به دلیل رویکرد مردمی بودن باید به این مسائل می‌پرداخت. چهلمین سال انقلاب مفهومی جدی داشت چراکه به تعبیر رهبر انقلاب، دشمنان ما «احمق‌»هایی هستند که هدف گذاری شأن اشتباه است.

وی خاطرنشان کرد: شش نفر از مفاخر هنر انقلاب در این جشنواره مورد تحلیل قرار گرفتند. البته ۴۰ چهره جوان رویش هنر انقلاب نیز مورد تجلیل قرار خواهند گرفت چراکه رویکرد جشنواره جوان‌گرایی است.

ارسال نظرات