خبرهای داغ:
یک کارشناس ارشد کشاورزی توسعه کسب و کارهای الکترونیکی را عاملی برای افزایش سود فروش محصولات کشاورزی و رفع مشکل بیکاری دانش آموختگان این حوزه دانست.
کد خبر: ۹۱۰۱۹۱۹
|
۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶
توسعه کسب و کار الکترونیک عامل حذف واسطه ها در بخش کشاورزی است 
 

مهندس علی رنجبر شیخانی در گفت و گو با  سرویس خبری بسیج علمی در گیلان با اشاره به لزوم رونق کسب و کارهای الکترونیکی در حوزه کشاورزی تصریح کرد: در این نوع از کسب و کارها، خرید و فروش محصولات، خدمات رسانی به مشتریان و تعامل و همکاری بین شرکا با استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات صورت می گیرد.

وی با بیان مزایای توسعه کسب و کارهای الکترونیکی در کشور خاطرنشان کرد: این نوع از کسب و کارها منجر به کاهش واسطه گری و هزینه تبلیغات، افزایش فرصت بازاررسانی، بهبود آگاهی نسبت به بازار، گسترش حیطه مشارکت مشتریان در ارائه خدمات، اجرای برنامه ریزي راهبردي و نیز سودآوری برای تولید کننده و مصرف کننده می شود.

این کارشناس ارشد کشاورزی با اشاره به اینکه بازاریابی، خرید و فروش، ارتباط با مشتریان، خدمات پس از فروش، و همکاري با سرمایه گذاران از مشکلات عمده چرخه تولید و عرضه محصولات کشاورزي است، گفت: گردش جریان محصولات کشاورزی از طریق واسطه ها سودمندي تولید آنها را به حداقل رسانده و بیشترین سود را نصیب این افراد می کند.

وی به رشد سریع زیرساخت های فناوري اطلاعات و ارتباطات در کشور و لزوم بهره گیری از آن توسط کشاورزان براي راه اندازي و توسعه کسب و کارهای الکترونیکی اشاره کرد و افزود: بهبود کسب و کار، توسعه شبکه بازاررسانی،

دسترسی و استفاده از خدمات حمایتی، و ایجاد شبکه هاي مختلف با مشتریان و سایر افراد در تعامل، از مزیت های توسعه این کسب و کارها برای کشاورزان است.

رنجبر شیخانی در ادامه با بیان برخی از مهم ترین کاربردهاي کسب و کارهاي الکترونیکی در حوزه کشاورزي خاطرنشان کرد: برقراري ارتباطات و تبادل اطلاعات، بازاررسانی و مدیریت ارتباط با مشتري، مدیریت زنجیره عرضه محصولات و خرید الکترونیک از جمله این کاربردها است.

وی با اشاره به لزوم آمادگی اجتماعی و اقتصادي برای ترویج و توسعه کسب و کار الکترونیکی یادآور شد: وجود سخت افزار و نرم افزارهاي مورد نیاز در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات و دسترسی عادلانه و برابر به آنها، و نیز فرهنگ پذیرش و سازگاری با فناوری و استفاده از آن از مهمترین پیش شرط ها در این زمینه به شمار می رود.

رنجبر شیخانی با اشاره به اهمیت راه اندازي و توسعه کسب و کارهاي الکترونیکی در رفع مشکل اشتغال زایی دانش آموختگان رشته هاي مختلف کشاورزي تصریح کرد: درصد بالایی از دانشجویان رشته های کشاورزی پس از اتمام تحصیلات با معضل بیکاری مواجه هستند و این رشته یکی از بالاترین آمارهای نرخ بیکاری را در بین رشته های مهندسی به خود اختصاص داده است.

وی به عدم محدودیت های زمانی و مکانی در بهرمندی از خدمات الکترونیک اشاره کرد و افزود: برای موفقیت حداکثری در حوزه کسب و کارهای الکترونیکی بخش کشاورزی نیازمند عواملی همچون زیرساخت هاي فنی و اجتماعی مناسب، منابع انسانی متخصص و چارچوب هاي قانونی همراه با برنامه ریزي، اجرا و ارزیابی دقیق طرح های کسب و کار در این حوزه هستیم.

رنجبر شیخانی در پایان با تأکید بر لزوم محوریت روستا در توسعه کسب و کارهای الکترونیکی کشاورزی گفت: برگزاری کارگاه های آموزشی ترویجی توسط وزارت جهاد کشاورزی می تواند زمینه هاي لازم را در کشاورزان و روستاییان برای پذیرش و اشتغال در این حوزه مهیا سازد.

ارسال نظرات