علی سایانی نخستین شهید استان هرمزگان است که در سن 13 سالگی در جریان فعالیت های انقلابی درس و مدرسه را رها می کند و در اوج درگیری های نیروهای انقلابی به درجه شهادت نائل می شود.
کد خبر: ۹۱۰۲۲۶۶
|
۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان، شهید علی سایانی، نخستین شهید هرمزگانی است که در جریان در جریان فعالیت های انقلابی در بندرعباس توسط نیروهای طاغوت مجروح و به در سن 13 سالگی به درجه شهادت نائل می شود.

علی سایانی در ۲۹فروردین سال۴۴ در مرودشت شیراز مصادف با ولادت امام علی نقی(ع) متولد می شود که به این مناسبت و مشخصه ای که در بدن شهید دیده می شد والدینش نام او را علی می گذارند.

در سال ۵۶ به واسطه شغل پدر علی خانواده سایانی از شهرستان کرمانشاه به بندرعباس عزیمت می کنند و  دانش آموز سال سوم مدرسه راهنمایی خود را در مدرسه سدید سابق(سایانی کنونی) مشغول به تحصیل می شود.

افت شدیدی درسی علی والدینش ار متوجه فعالیت های انقلابی این نوجوان در زمینه هایی همچون توزیع اعلامیه های و نوارهای صوت سخنان امام راحل همچنین ارتباط با جامعه روحانیون استان می کند که در این مسیر پدر و مادر شهید نیز همگام با فرزندشان وارد فعالیت های انقلابی می شوند.

در ادامه درگیری های مردم با رژیم منحوس پهلوی در محرم سال۵۷  عده ای از نیروهای انقلابی به مناسبت چهلم شهدای تبریز در آموزش و پرورش بندرعباس تجمع کرده سپس برای اعتراض به سمت فرمانداری ( شهرداری فعلی) حرکت می کنند که علی سایانی نیز جزء این گروه معترض بود .

با ازدحام جمعیت و اعتراض به سیاست های پهلوی عده ای نیز به سمت خیابات اتوتاج و شاه حسینی که محل مشروب فروشی ها بود حمله کرده  آنجا را به آتش می کشند.

با اوج گرفتن درگیری ها نیروهای امنیتی نیروی هوایی و دریایی وارد عمل می شوند که برای خواباندن اعتراضات به سمت معترضین تیراندازی کرده و یا با پرتاب یا گاز اشک آور سعی در پراکنده کردن جمعیت می کنند  که در این بین بر اثر اصابت کپسول گاز اشک آور به علی، وی  از ناحیه سر به شدت مجروح و روانه بیمارستان می شود.

شدت جراحت وارده و کمبود پزشک معالج در استان موجب می شود که با وجود تلاش خانواده سایانی برای نجان جان فرزند،این نوجوان پس از یک هفته مراقب پزشکی جان خود را از دست بدهد و به خیل شهدای انقلاب برسد.

مزار پاک و متبرک این شهید نوجوان در گلزار شهدای بندرعباس واقع شده که همیشه میزبان خیل عاشقان و شیفتگان خط ولایت و انقلاب است.

ارسال نظرات