مدیر جهاد کشاورزی میبد از صدور مجوز پرورش ماهی تیلاپیا برای اولین بار در میبد و احداث نخستین شهرک پرورش ماهیان زینتی استان یزد در این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۹۱۰۲۵۳۰
|
۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۳
به گزارش خبرگزاری بسیج ، استان یزد با همت بلند بهره‌برداران و کارشناسان بخش کشاورزی علیرغم اینکه از نظر سطح اراضی کشاورزی در جایگاه شانزدهم کشور قرار گرفته و علاوه بر آن با محدودیت در منابع آبی روبرو است، اما از نظر تولید در محصولات کشاورزی و دامی در رتبه نهم کشوری و بالاتر از بسیاری از استان‌های مستعد و برخوردار از منابع آب و خاک قرار گرفته است.

در این میان شهرستان میبد از جایگاه خوبی در زمینه کشاورزی و دامپروری در سطح استان برخوردار است تا جایی که در تولید برخی محصولات کشاورزی و دامی رتبه نخست استان و کشور را به خود اختصاص داده است. در این رابطه در خصوص وضعیت کشاورزی و شیلات در شهرستان میبد گفتگویی با مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان داشتیم.

صدر پورکوثری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میبد، با اشاره به اینکه ۱۶۰ روستا و آبادی در شهرستان میبد وجود دارد، گفت: از مجموع این روستا‌ها و آبادی‌ها ۵۲ روستا در بخش بفروئیه، ۲۳ روستا در بخش مرکزی و ۸۵ روستا در بخش ندوشن قرار دارد.

فعالیت قریب به ۸ هزار کشاورز و باغدار در اراضی کشاورزی میبد

وی افزود: بیش از ۵ هزار هکتار از اراضی شهرستان میبد زیرکشت انواع محصولات زراعی و باغی بوده که قریب به ۸ هزار کشاورز و باغدار در این زمینه فعالیت می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میبد عمده محصولات باغی این شهرستان میبد را انار و پسته عنوان کرد و ابراز داشت: از مجموع ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار از باغات شهرستان بیش از ۲ هزار هکتار آن را باغات انار و پسته تشکیل می‌دهد. خشکسالی و تغییرات اقلیمی تولید پسته را در شهرستان کاهش داده به نحوی که به خاطر سرمای زمستانه سال گذشته شاهد کاهش ۷۰ درصدی تولید این محصول در شهرستان بوده ایم به طوری که در برخی نقاط این کاهش ۳۰ درصد و در نقاط دیگر ۱۰۰ درصدی بوده است.

پیش بینی آلودگی نیمی از باغات انار میبد به آفت مگس مدیترانه‌ای در سال آتی

پورکوثری در خصوص محصول انار شهرستان اظهار داشت: در تولید انار رتبه نخست استان را به خود اختصاص داده ایم و بالاترین میزان سطح زیر کشت را در استان یزد داریم. عمده‌ترین آفت باغات انار شهرستان در دوسال اخیر آفت مگس مدیترانه‌ای بوده که در این راستا ۳۰۰ هکتار از باغات انار درگیر این آفت شده و کار مبارزه در ۲۰۰ هکتار از این باغات با همکاری باغداران و جهاد کشاورزی شهرستان صورت پذیرفته است که سبب شده میزان خسارت این آفت بیش از ۲۰ درصد نباشد در حالیکه این آفت قابلیت خسارت ۱۰۰ درصدی به به باغات انار را دارد. با توجه به شرایط اقلیمی حاکم پیش بینی می‌شود بیش از نیمی از باغات انار در سال آتی آلوده به این آفت شده که این امر مستلزم برنامه ریزی و مبارزه جدی می‌باشد.

وی ادامه داد: برای حفظ جایگاه و کیفیت محصول انار شهرستان برنامه جامعی در نظر گرفته شده است که تحت پوشش قرار دادن باغات زیر سایه بان از عمده این برنامه‌ها می‌باشد. آفتاب سوختگی انار میبد به دلیل تغییر اقلیم و کیفیت پایین آب سسب پایین آمدن کیفیت این محصول علیرغم تولید بالای آن شده است. این طرح قرار است در ۲ هزار متر از باغات انار شهرستان به صورت پایلون انجام شده و در صورت نتیجه مطلوب به کل باغات تعمیم داده شود. برای این طرح ۹۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

تخصیص ۸ میلیارد تومان جهت اجرای آبیاری کم فشار در اراضی کشاورزی میبد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میبد با بیان اینکه محصولات زراعی بیش از ۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان میبد را تشکیل می‌دهد عنوان داشت: گندم، علوفه و جو عمده محصولات زراعی و سیفی جات نیز به صورت خرده پا در شهرستان کشت می‌شود.

پورکوثری اصلاح روش‌های آبیاری را از جمله فعالیت‌های مهم این نهاد در شهرستان برشمرد و گفت: در سه سال اخیر مبلغ ۸ میلیارد تومان جهت اجرای آبیاری کم فشار از اعتبارات دولتی هزینه شده و پیش بینی می‌شود که حدود یک میلیارد توان دیگر نیز برای تکمیل این طرح نیاز باشد بنحوی که شناسایی لازم در این زمینه صورت گرفته و کار طراحی در دست اقدام می‌باشد.

وی در خصوص کشت گلخانه‌ای و گیاهان دارویی نیز اذعان داشت: بطور کلی میزان ۲ هکتار کشت گلخانه در سطح شهرستان وجود دارد البته در سال جاری ۱۱ هکتار پروانه ایجاد گلخانه صادر شده که در صورت فعال شدن این واحد‌ها شاهد تغییرات مثبتی در این زمینه در شهرستان خواهیم بود. در زمینه گیاهان دارویی نیز جهاد کشاورزی میبد اقدام به شناسای گیاهان دارویی سازگار با اقلیم شهرستان کرده و با ایجاد ایستگاه کشت گیاهان دارویی در شهرک صنعتی جهان آباد میبد ۱۲ گونه گیاه دارویی را کشت و سازگاری آن‌ها را مورد بررسی قرار داده که در نهایت به ۴ گونه قابل توسعه در شهرستان رسیده ایم که توجیه اقتصادی برای تولید دارند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میبد مریم گلی، زعفران، گل محمدی، گل مغربی و به لیمو را از گونه‌های گیاهی سازگار با اقلیم شهرستان برشمرد و افزود: سال گذشته زعفران در سطح ۲ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کشت شده که بیشتر در منطقه ندوشن و بخش مرکزی بویژه روستای فیض آباد بوده است. در سال جاری نیز جهاد کشاورزی میبد ادام به خریداری نهال گل محمدی، سنجد، زرشک و عناب کرده تا در اسفندماه به دست متقاضیان برساند.

پورکوثری همچنین از طرح ایجاد کلکسیون گیاهان دارویی برای کشت توسط زنان خانه دار در باغچه‌های منازل و مصارف شخصی خبر داد.
صدور مجوز پرورش ماهی تیلاپیا برای اولین بار در میبد

وی در خصوص وضعیت شیلات در شهرستان میبد بیان داشت: با توجه به آب و هوای گرم شهرستان استخر‌های پرورش ماهی در شهرستان ماهیان گرمابی را تولید و تکثیر می‌کنند. با توجه به اینکه امسال محیط زیست با پرورش ماهی تیلاپیا در ۴ استان از جمله استان یزد موافقت کرد قرار است این ماهی در شهرستان میبد نیز برای نخستین بار تولید و پرورش داده شود. بر همین اساس از چند ماه پیش ۵ هزار قطعه بچه ماهی تیلاپیا توسط جهاد کشاورزی میبد برای تکثیر خریداری شد تا در اسفندماه سال جاری یعنی آغاز فصل رها سازی این ماهی بیش از ۲۰ هزار قطعه ماهی تکثیری بین ۲۰ باب استخر شهرستان برای پرورش توزیع شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میبد در ادامه اذعان داشت: سازگاری با تمام شرایط محیطی و آب از خصوصیات خوب ماهی تیلاپیا می‌باشد، فقط باید توجه داشت دمای آب به کمتر از ۱۵ درجه کاهش نیابد، زیرا شاهد تلفات گسترده خواهیم بود. دوره پرورش این ماهی ۶ ماه بوده که پس از آن صید می‌شود. البته اگر محدودیت زمانی نیز وجود داشت می‌توان با توزیع بچه ماهی‌های با وزن بیشتر این دوره را به سه ماه نیز کاهش داد. در خصوص مصرف این ماهی با توجه به حرف و حدیث‌هایی که وجود دارد، چون این ماهی امگا ۶ بالایی دارد مصرف بیش از اندازه ان برای بدن ضرر دارد که این مورد با توجه به پایین بودن سرانه مصرف ماهی در کشور هیچ مشکلی را به وجود نمی‌آورد.

احداث نخستین شهرک پرورش ماهیان زینتی استان یزد در میبد

پورکوثری در پایان با اشاره وجود ۲۰ کارگاه فعال و نیمه فعال پرورش ماهیان زینتی در شهرستان میبد اظهار داشت: جهاد کشاورزی میبد برای توسعه این صنعت اقدام به احداث نخستین شهرک پرورش ماهیان زینتی در سطح ۸ هکتار در استان یزد کرده که جانمایی آن صورت پذیرفته و در حاضر دنبال اخذ مجوز‌های لازم از شرکت شهرک‌های صنعتی می‌باشد تا کار واگذاری به متقاضیان صورت پذیرد.

انتهای پیام/د
ارسال نظرات