پوستر نخستین کنگره مشاهیر کُرد با حضور جمعی از مسوولان استان کردستان در سنندج رونمایی شد.
کد خبر: ۹۱۰۲۵۵۱
|
۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، استاندار کردستان در این مراسم اظهار کرد: برگزاری کنگره مشاهیر در شهرستان سنندج فرصتی برای معرفی چهره‌های شاخص بین‌المللی کرد است و باید با برگزاری این کنگره کرد‌هایی را که به جهان خدمت کرده‌اند معرفی نماییم.

وی اعلام کرد: امیدواریم در کنگره مشاهیر کرد استان بتوانیم شاهد حضور ریاست جمهوری در استان باشیم و با حضور ایشان کنگره مشاهیر کرد استان را برگزار کنیم.

وی با اشاره به اینکه کنگره مشاهیر کرد می‌تواند ظرفیتی برای معرفی و شناساندن هر چه بهتر چهره‌های شاخص بین‌المللی کُرد باشد، افزود: ضمن مانگدار این کنگره باید به دنبال تداوم ارتباط با چهره‌های شاخص کرد باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان نیز در ادامه این جلسه گفت: این کنگره به منظور معرفی و شناخت بزرگان و مفاخر عرصه فرهنگ و هنر برگزار خواهد شد و با توجه به اینکه مفاخر و مشاهیر کرد همواره در سطح ملی و بین‌المللی افتخار آفرین بوده‌اند، بر همین اساس با همکاری استانداری، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه کردستان مقدمات برگزاری کنگره‌ای در خور شان این افراد، برنامه‌ریزی و جلسات متعددی در همین راستا برگزار شده است.

جلال قلعه شاخانی با تاکید بر هر چه بهتر برگزار شده این کنگره خاطر نشان کرد: مسوولیت کمیته علمی کنگره به دانشگاه کردستان و مسوولیت کمیته اجرایی نیز بر عهده اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است که در همین راستا کارگروه‌هایی در حوزه‌های مختلف فعال شده‌اند.

*تشکیل ۶ کارگروه برای شناسایی مفاخر کُرد

مسئول دبیرخانه کمیته علمی کنگره مشاهیر کرد، نیز با اشاره به فعالیت این کمیته عنوان کرد: کمیته علمی کنگره متشکل از رئیس دانشگاه کردستان، رئیس بنیاد نخبگان استان، رئیس پژوهشکده کردستان شناسی و ۹ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه کردستان و دانشگاه آزاد و پیام نور سنندج و دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور است.

سید نوید نقشبندی، از فعالیت ۶ کارگروه در حوزه‌های مختلف برای شناسایی و انتخاب مشاهیر و مفاخر کرد خبر داد و افزود: این کارگروه‌ها در حوزه‌های هنر، زبان و ادبیات کردی، علوم انسانی، کشاورزی، پزشکی، علوم پایه و مهندسی در راستای معرفی مفاخر هر کدام از حوزه‌ها فعالیت می‌کنند.

وی بیان داشت: ۲۰ نفر اعضای هیئت علمی شامل ۸ نفر از اعضای دانشگاه کردستان و ۸ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های آمریکا، اربیل، اقلیم کردستان عراق و ترکیه و چند نفر نیز از بزرگان و نخبگان استان در انتخاب و معرفی مفاخر استان نقش دارند.

وی اذعان کرد: در کمیته مرکزی برابر امتیازات و شاخص‌ها تعریف شده اسامی نهایی اعلام می‌شود.

*۱۶ پانل به برگزاری کنگره مشاهیر کُرد می‌پردازند

مسئول دبیرخانه کمیته علمی کنگره مشاهیر کرد، اضافه کرد: حداقل ۲۰ نفر از مفاخر و مشاهیر کرد در سراسر دنیا در این کنگره معرفی می‌شوند و ۱۶ پانل تخصصی نیز در دو روز در برگزاری کنگره مشاهیر کرد به ارائه مقالات خواهند پرداخت.

وی اضافه کرد: ما تلاش می‌کنیم از کردشناسان مشهور جهان که خود کُرد زبان نیستند نیز تجلیل به عمل آوریم.


دبیر اجرایی کنگره مشاهیر کرد نیز در ادامه این جلسه از راه‌اندازی و استقرار دبیرخانه کنگره در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج خبر داد و اظهار کرد: عدنان بزرنجی مدیر مسئول موسسه راژه به عنوان مسئول این دبیرخانه انتخاب و مشغول فعالیت است.

عبید رستمی به فعال شدن ۶ کمیته اجرایی کنگره اشاره کرد و افزود: کمیته‌های تبلیغات و اطلاع‌رسانی، پشتیبانی، تشریفات بین‌المللی، برنامه‌ها، مراسمات و انتظامات فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

وی همچنین اذعان کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تلاش می‌شود کنگره مشاهیر کرد فقط در شهر سنندج خلاصه نشود و برنامه‌های پیش بینی شده در چندین سالن در نواحی منفصل شهری سنندج و سایر شهرستان‌ها استان اجرا شود.

وی از برگزاری نمایشگاه مفاخر و مشاهیر کرد نیز خبر داد و خاطر نشان کرد: این نمایشگاه در راستای معرفی و بازمعرفی مفاخر و مشاهیر کرد و توانمندی‌های حوزه فرهنگ و هنر استان در طول برگزاری کنگره مشاهیر کرد برپا می‌شود.

دبیر اجرایی کنگره مشاهیر کرد اضافه کرد: برای جامعه مخاطب عام نیز ویژه برنامه‌هایی در حوزه فرهنگ و هنر همراه با برگزاری کنسرت‌هایی از مفاخر این حوزه پیش بینی شده است که در طول برگزاری کنگره در سطح شهر سنندج اجرا می‌شود.

در پایان این جلسه از پوستر، فراخوان و وب سایت کنگره مشاهیر کرد رونمایی شد.

انتهای پیام/۷۷۲۷
ارسال نظرات