وزیر صنعت، معدن و تجارت از پیشی گرفتن ایران از کشورهای فرانسه و ایتالیا در تولید فولاد خبر داد و گفت: امروز ایران دهمین کشور تولید کننده فولاد خام است که نسبت به ابتدای کار دولت یازدهم 5 رتبه صعود داشته است.
کد خبر: ۹۱۰۲۹۷۱
|
۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱

 

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از شاتا، دکتر رضا رحمانی با اشاره به آمار انجمن جهانی فولاد مبنی بر تولید سالانه یک هزار و 680 میلیون تن فولاد خام در جهان گفت: با وجود تحریم ها، ایران در سال 2017، 22 میلیون تن فولاد خام تولید کرده که نسبت به سال قبل از آن، 22 درصد رشد داشته است، در حالی که مجموع آمار رشد فولاد در جهان 6 درصد بوده است.

او افزود: ایران بیشترین رشد را در تولید کنندگان عمده فولاد خام به خود اختصاص داده است؛ چنانکه در 8 ماهه امسال نیز 16 میلیون و600 هزار تن فولاد خام در کشور تولید شده که رشد 18 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می دهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ایران 62 درصد فولاد خاورمیانه را تولید می کند، گفت: بر اساس آمار، در 6 سال گذشته کشورهای مطرحی مانند فرانسه و ایتالیا را پشت سرگذاشتیم و به جایگاه دهمین کشور تولید کننده فولاد خام رسیدیم که نسبت به ابتدای دولت یازدهم 5 رتبه صعود داشتیم.

تعریف 110 میلیون تن پروژه در زنجیره تولید فولاد

دکتر رحمانی با اشاره به تعریف 110 میلیون تن پروژه در زنجیره تولید فولاد، افزود: با تاکید رئیس جمهوری 20 میلیون تن پروژه جدید نیز در سواحل جنوبی در بندرعباس و چابهار تعریف کردیم که به مقدار فعلی اضافه می شود.

او با مقایسه آمار تولید فولاد در کشور از ابتدای انقلاب تا به امروز، اظهار کرد: تولید زنجیره فولاد کشور در ابتدای انقلاب 2.4 میلیون تن، ابتدای دولت یازدهم نیز 123 میلیون تن بود که امروز به 205 میلیون تن رسیده که با افتتاح پروژه های جدید در ماه های پایانی امسال به 220 میلیون تن افزایش می یابد .

به گفته ی وزیر صنعت، معدن و تجارت، در 5 سال اخیر، تولید کنسانتره از 28 میلیون به 52 میلیون تن، در گندله از 21 میلیون به 46 میلیون تن، در آهن اسفنجی از 19 میلیون به 31 میلیون تن و شمش نیز از 24 میلیون به 34 تن رسیده است.

کاهش خام فروشی فولاد

دکتر رحمانی با تاکید بر اینکه در این سال ها، زنجیره تولید فولاد در داخل تکمیل شده است، گفت: در بحث سرمایه گذاری در صنعت فولاد، صرفا توسعه مطرح نبوده و متوازن سازی هم شده است و به همین دلیل خام فروشی در 5 سال اخیر کاهش پیدا کرده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به هدف گذاری تولید 55 میلیون تن فولاد خام در سند چشم انداز تا سال 1404، گفت: همه برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت در مسیر رسیدن به این هدف است که بر اساس همین هدف گذاری، صادرات ما نیز باید حداقل به سالی 15 میلیون تن برسد که برای رسیدن به این هدف، حدود 8 میلیارد یورو سرمایه گذاری نیاز است.

دکتر رحمانی در ادامه با اشاره به افزایش ظرفیت تولید سنگ آهن کشور در 5 سال اخیر از 63 میلیون تن به 85 میلیون تن، افزود: اخیرا اکتشافات خوبی در زمینه کشف معادن سنگ آهن داشتیم که بر اساس بررسی این اکتشافات، ذخیره سنگ آهن کشور حداقل دو برابر شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت رتبه ایران در تولید فلزات غیرآهنی را 15 در تولید مس و 18 در تولید آلومینیوم اعلام کرد که به گفته ی او، به ترتیب رتبه 12 و 14 برای تولید مس و آلومینیوم هدف گذاری شده است.

اشتغال مستقیم 23 هزار نفر در حوزه معدن در استان کرمان

دکتر رحمانی با اشاره به وضعیت تولید در استان کرمان اظهار کرد: 36 درصد واحدها در کرمان زیر ظرفیت تولید می کنند، که با توجه به وجود کارخانه های فعال، تجهیزات، نیروی انسانی و بازار، لازم است موانع حداکثرشدن این ظرفیت ها رفع شود که مهمترین آن تامین نقدینگی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره وضعیت صنایع معدنی در استان کرمان گفت: در استان کرمان، 24 پهنه اکتشافی را تعریف کردیم که 19 پهنه واگذار و 306 پروانه اکتشاف صادر شده است و امروز شاهدیم که ظرفیت استخراج استان به 66 میلیون تن و اشتغال مستقیم 23 هزار نفر در این حوزه رسیده است.

ارسال نظرات