ایران با دو پله صعود نسبت به سال گذشته، موفق شد به رده ۴۷ نوآورترین کشورهای جهان صعود کند.
کد خبر: ۹۱۰۳۰۰۳
|
۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰

به گزارش سرویس بسیج مهندسین صنعت خبرگزاری بسیج، شاخص نوآوری ۲۰۱۹ بلومبرگ که در بردارنده هفت زیرمجموعه تحقیق و توسعه، ارزش افزوده بر تولید، بهره‌وری، فناوری پیشرفته، بازدهی ثانویه، تمرکز بر تحقیقات و حق ثبت اختراع است منتشر شد که بر این اساس ایران با مجموع ۵۲.۸۱ امتیاز و با دو پله صعود نسبت سال گذشته، بالاتر از کشورهایی چون قبرس، صربستان، آرژانتین، هند، قطر، عربستان و مکزیک و پایین‌تر از کشورهایی چون برزیل و امارات و هنگ‌کنگ در رده ۴۷ نوآورترین کشورهای جهان قرار گرفت.

امسال نیز به مانند سال گذشته، کره جنوبی با ۸۷.۳۸ امتیاز در صدر قرار گرفت و آلمان، فنلاند، سوئیس، اسرائیل، سنگاپور، سوئد، آمریکا، ژاپن و فرانسه به ترتیب در رده‌های دوم تا دهم نوآورترین کشورهای جهان قرار گرفتند.

بیشترین کاهش رتبه در مقایسه با سال قبل مربوط به تونس با ۹ رتبه سقوط، اوکراین با هفت رتبه و مجارستان، صربستان و سوئد با پنج رتبه سقوط بوده است. از سوی دیگر رومانی با شش  رتبه صعود موفق ترین عملکرد را طی یک سال اخیر داشته است و تایلند و اسرائیل با ۵ رتبه صعود در رده های بعدی قرار دارند.

 در این رده بندی ۲۰۰ کشور جهان مورد مطالعه قرار گرفته‌اند و ۱۰۰ بیشترین و صفر کمترین امتیاز در نظر گرفته شده است.

رتبه ایران در شاخص‌های تحقیق و توسعه ۶۰، ارزش افزوده بر تولید ۴۸، بهره‌وری ۴۸، فناوری پیشرفته ۴۰، بازدهی ثانویه ۲۳، تمرکز بر تحقیقات ۵۳ و حق ثبت اختراع ۱۳ عنوان شده است.

در بین کشورهای جهان، رتبه نخست هر شاخص بدین گونه بوده که شاخص تحقیق و توسعه مربوط به اسرائیل، ارزش افزوده بر تولید مربوط به ایرلند، بهره‌وری مربوط به ایرلند، فناوری پیشرفته مربوط به آمریکا، بازدهی ثانویه مربوط به سنگاپور، تمرکز بر تحقیقات مربوط به دانمارک و حق ثبت اختراع مربوط به آمریکا بوده است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

ارسال نظرات