استاندار اردبیل گفت: دستگاه های اجرایی متولی با برنامه ریزی صحیح، اصلاح الگوی مصرف و زمان آبیاری در بخش کشاورزی می توانند بحران جدی آب در خشکسالی اخیر را مدیریت کنند.
کد خبر: ۹۱۰۳۷۰۳
|
۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، اکبر بهنام جو در پنجمین جلسه شورای حفاظت منابع، مجاری و تاسیسات آبی استان اظهار کرد: کارشناسان بخش آب و کشاورزی استان باید بررسی های لازم را جهت بهره وری بیشتر و کاهش هدررفت آب در بخش کشاورزی در اولویت کاری خود قرار دهند تا کشاورزان از وضعیت موجود بیشتر متضرر نشوند.

وی با اشاره به اینکه در سالجاری وضعیت بارندگی در نقاط مختلف استان منفی اعلام شده است افزود:با توجه به اینکه بیشترین میزان بحران آب در استان اردبیل را متوجه دشت وسیع اردبیل است. برای مقابله با خشکسالی و بحران آب باید برنامه ریزی موثری توسط دستگاه های متولی انجام شود.

بهنام جو با بیان اینکه کشت های بهاره و پاییزه در اردبیل جز محصولات استراتژیک کشور است افزود: باید با برنامه ریزی صحیح و بکار بردن شیوه های مدرن آبیاری،سازمان جهاد کشاورزی با اصلاح الگوی مصرف آموزش های لازم را به کشاورزان زحمتکش ارائه کند.

وی ترویج کشت محصولات کم آب بر را گام موثری در مقابله با خشکسالی و بحران آب دانست و گفت: نسبت به سال گذشته کاهش بیش از ۷میلیون لیتری آب در پشت سدها برآورد می شود که برای تامین و جایگزین این منبع حیاتی باید تصمیم گیری شود.

استاندار اردبیل افزود: آبیاری های تحت فشار و بارانی می تواند از میزان هدر رفت آب کشاورزی پیشگیری کند و با مطالعات کارشناسی راندمان تولید محصولات استراتژیک نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی انتقال آب زلال چشمه های موجود در محدوده اردبیل برای تامین آب شرب مردم مرکز استان را یکی از راههای مورد مطالعه دانست و گفت: در صورت تامین اعتبار قطعا میزان مصرف از سد یامچی کاهش می یابد و این امر باعث افزایش آب مورد استفاده کشاورزان می شود.

این مسئول توسعه بخش کشاورزی برای ایجاد اشتغال و افزایش صادرات مهم ارزیابی کرد و گفت: در استان اردبیل با توجه به کمبود بارش ها و کاهش رواناب ها برای اینکه راندمان تولید پایین نیاید باید توسعه کشاورزی به روش گلخانه ای را با متدهای پیشرفته پیشنهاد دهیم که این امر باعث افزایش اشتغال و تولیدات صادراتی می شود.

رئیس شورای حفاظت منابع، مجاری و تاسیسات آبی استان با اشاره به بارش برف مناسب در ارتفاعات استان تصریح کرد: خوشبختانه به نظر می رسد بارش برف در ارتفاعات استان مناسب تر از مدت مشابه سالهای قبل اتفاق افتاده و با ذوب شدن آنها رواناب ها هم در دشت اردبیل افزایش و کمبود آب در پشت سدها را جبران خواهد کرد.

استاندار اردبیل افزایش آب سفره های زیر زمینی در اردبیل خوشحال کننده دانست و تصریح کرد: در بخش صنعت و کشاورزی با تجهیز تصفیه خانه های اردبیل و سرعین می توان از هدر رفت آب سالم پیشگیری کرد.

بهنام جو سد یامچی را تنها منبع تامین آب شرب حال حاضر مرکز استان بر شمرد و گفت: باید با هشدارهای پیشگیرانه در مصرف بی رویه آب شرب و بابرنامه ریزی های لازم مانع نگرانی مردم در سال های کم آبی و خشکسالی شویم.

در این جلسه مدیران عامل شرکت آب منطقه ای، شرکت آب و فاضلاب شهری، شرکت آب و فاضلاب روستایی و رییس سازمان جهاد کشاورزی راهکارها، پیشنهاد و مشکلات خود را مطرح کردند.

ارسال نظرات