دبیر بخش پژوهش جشنواره تئاتر فجر با گلایه از وضعیت بودجه و تقاضای پژوهش توسط مدیران از ارسال تنها ۵۰ چکیده به دبیرخانه تئاتر فجر انتقاد کرد.
کد خبر: ۹۱۰۳۹۹۹
|
۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، سالن مشاهیر تئاتر شهر میزبان نشست و سمینار بخش پژوهش جشنواره 37 تئاتر فجر بود. در این سمینار که در حضور پژوهشگران و مدیران بدنه هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز به کار کرد، قرار است تا ساعت 18، مقالات رسیده به دبیرخانه تئاتر فجر توسط پژوهشگران قرائت شود.

حامد سقاییان، دبیر بخش پژوهش جشنواره تئاتر فجر نیز در سخنان کوتاهی گفت:«پیر شدیم و تاکید کردیم که پژوهش نقش به سزایی دارد. در تئاتر محور سوم پژوهش است که همواره مورد غفلت قرار می‌گیرد. با اینکه مسئولان از اهمیت آن می‌گویند نه قصدی برای پژوهش هست و نه بودجه‌ای است و با وجود چهل سال بسیاری از مسئولان نمی‌دانند دستاورد انقلاب در حوزه تئاتر چیست. در پایان‌نامه‌های دربازه انقلاب مکزیک مطلب داریم درباره انقلاب اسلامی نه.»

وی درباره وضعیت مقالات این بخش نیز گفت: «پنجاه چکیده در کشور هشتاد میلیونی و این تعداد دانشگاه نشان ضعف است. در این سمینار با نسل جوانی از پژوهشگران روبه روییم که این خبر خوبی است.»

شهرام کرمی، مدیر کل هنرهای نمایشی در ابتدای این مراسم ابراز داشت «ما این روزها هنر انقلاب را به دوش می‌کشیم. این سمینار فتح بابی برای تاویل هنر انقلاب اسلامی است . در طول سالیان گذشته شاهد جلساتی بودیم در تحلیل تئاتر بعد انقلاب و با توجه مقالات این سمینار از عناوین می‌شود تنوع تحلیل‌ها را درک کرد که چراغ راه تئاتر کشور است.»

این کارگردان تئاتر مدعی شد تئاتر بعد از انقلاب افت و خیز بسیار داشته؛ اما تئاتر در شکل واقعی و گستردگی و ظهور هنرمندان منجر به نوعی تئاتر مردمی شده است. وی در همین راستا ابراز داشت از سال شصت با تثبیت انقلاب هویت تئاتر پدید آمده و جنگ عامل تقویت تئاتر شده است که هنر در این بازه به روند انقلابی خود ادامه داده است.»

وی تاریخچه‌ای از روندتئاتر ایران از دهه شصت تا امروز را برشمرد و آنچه امروز تئاتر ایران داراست را محصول تحولات فکری و میراث‌دار هنر انقلابی برشمرد. وی افزود: «مهمترین جنبه هنر بعد از انقلاب مردم است. اگر پیش از انقلاب جنبه روشنفکری داشت، از انقلاب به طور وسیعی مردمی شد»

کرمی در این نشست از نقش سیستم آموزش عالی و جشنواره های پایه‌ای در گسترش تئاتر در چهل سال گذشته سخن به میان آورد و گفت :«امروز هنرمندان بدون وابستگی به دولت کار می‌کنند و این منجر به استقلال و هویت مستقل به خصوص در فضای بین‌الملی می‌شود.»

سید مجتبی حسینی، معاون هنری وزارت ارشاد نیز در سخنانی با مقدمه‌ای در باب هنر انقلابی از عدم‌خوشنودی سقاییان درباره آمار مقالات استقبال کرد و تأکید کرد باید انقلاب در حوزه‌های مختلف بررسی شود.

وی چالش امروز را رشد نامتوازن هنر نسبت به جامعه دانست و نمود آن را در زیرساخت‌ها جستجو کرد. وی گفت: »شهرها رشد کرده‌اند، اما در میان این انبوه سازه‌های شهری به نسبت تقاضا رشد اماکن هنری رشد نداشته‌اند.»

حسینی با انتقاد به وضعیت جشنواره‌ها نیز اذعان داشت جشنواره‌ها به شکل کمی افزایش یافته‌اند و افتخار خود را در ملاک‌های کمی جستجو می‌کنند. وی از دستگاه تحت امرش خواست در حوزه‌های کاربری مطالعات تداوم داشته باشد.

جشنواره 37 تئاتر فجر با دبیری نادر برهانی مرند در بخش اجراها از تاریخ 22 بهمن آغاز به کار می‌کند.

ارسال نظرات