معاون جامعه ایمانی مشعر در جمع کادر هیئت‌های مذهبی یزد با اشاره به اینکه هیئت‌ها تشکیلاتی مردم‌نهاد و ریشه‌دار هستند که ظرفیت‌های فروانی دارند، افزود: با برنامه‌ریزی مناسب می‌توان از این ظرفیت‌ها برای حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی بهره برد.
کد خبر: ۹۱۰۴۰۵۰
|
۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، سومین همایش ارکان و فعالین هیئت‌های مذهبی استان یزد به همت جامعه ایمانی مشعر در سالن محل امامزاده جعفر یزد برگزار شد.

رحیم آبفروش در این همایش با اشاره به توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها عظیم هیئت‌های مذهبی در برنامه‌ریزی کار تشیکلاتی و ابتکارات آن‌ها در انجام فعالیت‌های مردمی و گروهی، یادآور شد: متأسفانه تاکنون دغدغه جدی تبدیل این تجربیات و اقدامات به اصول و قواعدی منسجم برای ارائه وجود نداشته است.

معاون جامعه ایمانی مشعر بابیان اینکه از طرفی عده‌ای در هیئت‌های ما این تفکر را دارند که کار‌های ما ساده و ارزش ارائه دادن ندارد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که هیئت‌های مذهبی ایران اسلامی به‌عنوان یک تشکیلات گسترده و موفق مردم‌نهاد موردتوجه صاحب‌نظران این عرصه در دنیا قرار دارد و در برنامه‌های مختلفی که از سوی هیئت‌ها ارائه می‌شود، جسارت‌ها، خلاقت و نوآوری‌هایی وجود دارد که ارزشمند است.

این پژوهشگر فرهنگی با تأکید بر اینکه عوامل و کادر هیئت‌های مذهبی باید ثبت و ضبط کردن اقدامات و تجربیات خود را جدی بگیرند، متذکر شد: آرشیو کردن در دنیا به‌عنوان یک علم مطرح است که این مهم باید موردتوجه قرار بگیرد.

آبفروش در ادامه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها پنهان و آشکار هیئت‌ها مذهبی کشور اشاره کرد و افزود: با برنامه‌ریزی هدفمند و منسجم می‌توان از این ظرفیت‌ها در راستای ارائه خدمات مختلف به مردم و کارآفرینی و فعالیت‌ها اقتصادی نیز بهره برد.

معاون جامعه ایمانی مشعر بابیان اینکه هیئت‌های مذهبی با توجه به گستردگی و تنوع بخش‌های هیئت از نیرو‌های توانمند مختلفی استفاده می‌کنند، اذعان کرد: چه‌بسا این نیرو‌ها پس از مدت در فعالیت‌ها خود همچون طراحی، گرافیک، صحنه‌آرایی و ارائه خدمات صوتی و رسانه‌ای و نورپردازی ماهر و باتجربه بشود و این امکان وجود دارد که با ارائه این خدمات هم‌کسب درآمد و کارآفرینی کرد و هم بخشی از هزینه‌های هیئت را تأمین کرد.

وی با اشاره به سایر ظرفیت‌ها و ویژگی‌های هیئت‌ها به توانایی این مجموعه‌های مردم‌نهاد برای حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی و بهره‌گیری از سرمایه‌های خرد برای سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تولیدی و... نیز اشاره کرد و بیان داشت: به این مهم نیز باید توجه کرد که ورود به عرصه‌های اقتصادی باید با دقت نظر بالا و برنامه‌ریزی صحیح صورت بگیرد تا احتمال شکست به حداقل برسد و از طرفی اگر معضلی پیش آمد، هیئت دچار مشکل نشود، چراکه سرمایه‌ی مالی هیئت باید در خدمت سرمایه معنوی باشد.

آبفروش از تربیت کادر کارآمد و انقلابی و معرفت افزایی به‌عنوان اصلی‌ترین رسالت‌های هیئت‌های مذهبی نام برد و اظهار داشت: همه فعالیت‌های هیئت‌های ما باید حول این محور باشد و جریان هیئت‌ها نیز باید جدی گرفته شود و نگاه به هیئت نیز باید وسیع و عالمانه باشد؛ این مهم از دغدغه‌های رهبری نیز است.

* دسته‌بندی ایده‌های برتر مردمی برای تأمین مالی هیئت‌ها در کتاب «دست برتر»

معاون جامعه ایمانی مشعر در بخش دیگری از سخنان خود به انتشار کتاب «دست برتر» به همت دفتر اقتصاد جامعه ایمانی مشعر اشاره کرد و افزود: این کتاب به دنبال کمک به هیئت‌های مذهبی برای یافتن طرح تأمین مالی مردمی است.

آبفروش با اشاره به برگزاری فراخوان ایده‌های جذب کمک‌های مالی هیئت و بررسی تجربه موفق هیئت‌ها و پیمایش حدود ۳۰۰ هیئت مذهبی، خاطرنشان کرد: این کتاب حاصل تلاش جمعی از هیئت‌ها است و در پیوست آن نیز به برخی از ایده‌های کارآفرینی هیئت‌ها اشاره‌شده است.

* تجلیل جامعه ایمانی مشعر از شهدای انقلاب اسلامی استان یزد

در حاشیه این مراسم سید رضا حاجی بزرگ، دبیر همایش در گفتگو با خبرنگار بسیج یزد با اشاره به اینکه این برنامه با حضور فعالین و کادر اجرایی هیئت‌ها مذهبی استان یزد برگزار شد، افزود: برگزاری نشست ویژه مداحان و ذاکران اهل‌بیت با حضور حاج مهدی رسولی از مداحان مطرح کشوری و کارگاه فضای مجازی با حضور امین قانعی از کارشناسان برجسته فضای مجازی استان از دیگر بخش‌های این همایش بود.

دبیر جامعه ایمانی مشعر یزد ادامه داد: در این همایش از خانواده‌های شهیدان غلام عباس احمدی، محمدرضا چاووشیان و کاظم دیاله از شهدای انقلاب اسلامی استان یزد تجلیل شد.

حاجی بزرگ خاطرنشان کرد: شهیدان دیاله و احمدی در هفتم ماه محرم به شهادت رسیدند و شهید چاووشیان از مداحان اهل‌بیت اطهار بود.

وی از تداوم چنین همایش‌ها و نشست‌هایی خبر داد و افزود: پیش‌ازاین نیز برنامه‌هایی به‌منظور توانمندسازی و هم‌افزایی کادر هیئت‌های مذهبی یزد در داخل و خارج استان برگزارشده بود که با استقبال و نتایج مطلوبی همراه بود.
انتهای پیام/د 
ارسال نظرات