خبرهای داغ:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: 15 اثر منقول قم در فهرست آثار ملی به ثبت رسید در حالی که پیش از این فقط 4 اثر منقول در این استان ثبت ملی شده بود.
کد خبر: ۹۱۰۴۳۳۰
|
۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۲
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم، حمید یزدانی اظهار کرد: در جلسه کمیته ثبت آثار منقول سازمان میراث فرهنگی که با حضور کارشناسان، صاحب نظران و مسئولان مربوطه برگزار شد ۱۵ اثر منقول قم واجد ارزش ثبت در فهرست ملی میراث منقول شناخته شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم ادامه داد: این ۱۵ اثر مربوط به سفالینه‌های به دست آمده از کاوش‌های باستان شناسی استان در تپه صرم است. این اشیاء متعلق به دوره عصر آهن و شامل انواع ظروف سفالی از جمله جام بدون دسته، کوزه‌های دسته دار، قمقمه، انواع قوری، لیوان دسته دار، کاسه و خمره سفالی به رنگ خاکستری که ظروف شاخص عصر آهن است.

وی گفت: تپه صرم مربوط به ۳۵۰۰ سال قبل است که در نزدیکی روستای صرم در بخش کهک واقع شده و از مهمترین محوطه‌های عصر آهن ایران و فرهنگ سفال خاکستری ایران مرکزی است. این اثر در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۳۴۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

یزدانی تاکید کرد: حدود ۱۵ هزار اثر شی ء. تاریخی در استان قم وجود دارد که قبلاً فقط ۴ اثر به ثبت ملی رسیده است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها