خبرهای داغ:
مدیر و مؤسس خانه اخلاق پژوهان جوان استان قم مطرح کرد
مدیر و مؤسس خانه اخلاق پژوهان جوان از برگزاری 47 کارگاه فلسفه اخلاق در خانه اخلاق‌پژوهان جوان خبر داد.
کد خبر: ۹۱۰۴۳۹۸
|
۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۹
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیچ از قم، گروهی از دانشجویان دانشگاه قم که دوره فلسفه اخلاق را پشت سر گذاشته‌اند برای تقویت کار و دانش خود و همچنین علاقه به گسترش بحث اخلاق، خانه اخلاق پژوهان جوان قم به عنوان نهادی مستقل و غیروابسته به هر ستادی را تشکیل داده‌اند.

میثم غلامی، مدیر و مؤسس خانه اخلاق پژوهان قم با اشاره به نقش معاون فرهنگی وزارت ارشاد در تشکیل این خانه اخلاق گفت: تفاوت ما با دیگر مجموعه‌های این چنینی در این است که در این موسسه استاد متکلم وحده نیست؛ بلکه تمامی مباحث به صورت چالشی اجرا می‌شود و مونولوگ گویی نداریم.

وی در خصوص زمان تشکیل موسسه گفت: از سال ۹۳ این نهاد تشکیل شده و نخستین برنامه ما در سال ۹۳ بوده است، اما سال ۹۴ کار ما رسمی و ثبت ارشاد شده است.

غلامی در ادامه گفت: بسیاری از مردم بحث اخلاق را مهم نمی‌شمارند و آن را قبول ندارند و علم اخلاق در طول تاریخ در بین علوم دیگر کمرنگ و نادیده گرفته شده است.

وی همچنین افزود: بسیاری از مباحث اخلاق زیر سلطه غربی‌ها بوده و این مباحث بایستی بومی سازی شود، ولی این به این معنا نیست که در هر زمینه اخلاق، به پاسخ‌هایی جز پاسخ‌های غربی‌ها برسیم، همانطور که رهبر معظم انقلاب اشاره کرده‌اند که از کشف‌های غربی‌ها استفاده شود نه که کامل آن‌ها را کنار بگذاریم.

مدیر و مؤسس خانه اخلاق پژوهان در خصوص تیم تشکیل دهنده این نهاد اذعان کرد: در این موسسه مقام و سمتی وجود ندارد. هرکس نسبت به استعداد و انگیزه و توانایی خود در اینجا شروع به کار کرده است. حلقه اصلی و تیم اجرایی ما متشکل از ۱۰ نفر است و هر حلقه نیز تعداد افراد به خصوص دارد.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از اساتید مبحث اخلاق هستند که جمع کثیری از مردم علاقه‌مند به دنبال آشنایی و بهره بری از این اساتید هستند، اما خودشان تمایلی به شناخته شدن ندارند. این وظیفه جوانان است تا توسط چنین نهاد‌هایی این اساتید را معرفی و از علم آن‌ها استفاده کنند.

غلامی خاطرنشان کرد: تمامی استادان از جناح‌های مختلف به این نهاد می‌آیند و این موسسه هیچ گونه سوگیری سیاسی ندارد.

وی در خصوص برنامه‌های خانه اخلاق پژوهان مطرح کرد: از ابتدای کار تا این زمان ۴۷ کارگاه فلسفه اخلاق برگزار شده است. در هر کارگاه بحث معرفی کتاب‌های تازه چاپ شده در زمینه اخلاق را داریم و تاکنون ۸ جلسه نقد کتاب‌های اخلاقی با حضور نویسندگان آن کتاب برپا شده است. نشست دین و اخلاق که رابطه میان اخلاق و دین را بررسی می‌کند تا به اکنون ۶ جلسه بوده است. همچنین دو حلقه مهم اخلاق فضیلت و اخلاق ارسطویی را برگزار می‌کنیم.

غلامی افزود: سالانه یک برنامه به نام نشست دو روزه برای نوآموزان برگزار می‌شود تا افراد علاقه‌مند با الفبای اخلاق آشنا شوند و این تنها برنامه غیر رایگان این نهاد است.
ارسال نظرات