ممکن است در حفظ منافع "رویکرد آفندی" داشته باشیم

رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: در حفظ منافع خودمان ممکن است رویکرد آفندی داشته باشیم تا اجانب با مشاهده آثار و شواهد آن، فکر تجاوز به منافع کشورمان را از سر بیرون کنند.
کد خبر: ۹۱۰۴۴۵۵
|
۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، در حاشیه هفتمین جلسه هیئت امنای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، که در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این جلسه یکی از مباحثی که عنوان شد، این بود که با توجه به قرار گرفتن در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، نمایشگاه‌هایی شامل آثار و دستاورد‌های انقلاب اسلامی و نیرو‌های مسلح در صنعت دفاعی، دستاورد‌های هوایی و نقش نیرو‌های مسلح در سازندگی کشور به‌خصوص محرومیت‌زدایی، در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، مصلای امام‌خمینی(ره) و فرودگاه مهرآباد برپا می‌شود.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه در این جلسه ابلاغ شد که با بسیج امکانات در روز‌های باقی‌مانده، این نمایشگاه‌ها بازگشایی شوند، افزود: همچنین با تصویب اعضا در هیئت امنای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء(ص) و معاون آموزش و پژوهش ستاد کل نیرو‌های مسلح، به جمع اعضای هیئت امنای بنیاد اضافه شدند.

سرلشکر باقری ادامه داد: در این جلسه اولین موضوعی که مورد بررسی قرار گرفت، تهیه و تصویب آیین‌نامه نحوه اداره مراکز فرهنگی و موزه‌های دفاع مقدس استان‌های کشور بود؛ زیرا تاکنون 15 موزه استانی آغاز به کار کردند و عملیات اجرایی شش موزه دیگر نیز امسال پایان یافته است که در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسند.

وی اضافه کرد: برای نحوه اداره این مراکز در استان‌ها و هم‌افزایی دستگاه‌های لشکری و کشوری و همچنین مجموعه هنرمندان و پیشکسوتان و علاقه‌مندانی که مایل هستند در نشر ارزش‌های دفاع مقدس مشارکت داشته باشند، نیاز به تهیه آیین‌نامه‌ای بود که این آیین‌نامه امروز مورد بررسی و تصویب قرار گرفت و به‌زودی ابلاغ و اجرا می‌شود.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح تصریح کرد: در بخش دوم، موضوع، نحوه نظارت بر آثار هنری در حال تولید در کشور بحث و بررسی شد تا واقعیات دفاع مقدس همان‌گونه که بوده در آثار هنری درج شود و در اختیار عموم قرار گیرد؛ بر این اساس، آیین‌نامه مجزایی تهیه شد تا سخت‌گیری‌های موجود، باعث کاهش آثار تولیدی در این حوزه نشود و از موازی‌کاری نیز جلوگیری شود.

وی عنوان کرد: در ادامه مقرر شد؛ این آیین‌نامه به شورای هماهنگی بازگردد و با حضور وزیر ارشاد و رئیس سازمان صدا و سیما، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و دیگر اعضای جلسه، آیین‌نامه با اصول ذکرشده مورد بازبینی قرار گیرد.

سرلشکر باقری بیان کرد: دستور سوم، مربوط به تصویب بودجه سال 98 بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بود که مطابق آنچه در لایحه دولت به مجلس ارائه شد، مورد تأیید اعضا قرار گرفت و به‌تصویب رسید.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر تغییر رویکرد نیرو‌های مسلح از پدافندی به آفندی تأکید کرد: بر اساس آموزه‌های اسلام و آرمان‌های جمهوری اسلامی، قصد تجاوز و تهاجم و حتی چشم‌داشتی به خاک هیچ کشوری نداریم؛ چون در راهبرد‌های کلان کشور ما راهبرد دفاعی به‌معنی این است که از استقلال و تمامیت ارضی و منافع ملی کشور و ملت ایران دفاع کنیم، اما این به‌معنای آن نیست که در رویکرد‌های سطح عملیاتی و تاکتیکی صرفاً دفاعی و منفعلانه عمل کنیم.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح تصریح کرد: ضمن اینکه هیچ چشم‌داشتی به منافع و خاک کشور دیگری نداریم، اما در حفظ منافع خودمان ممکن است رویکرد آفندی داشته باشیم تا اجانب با مشاهده آثار و شواهد آن، فکر تجاوز به منافع کشورمان را از سر بیرون کنند.

وی با تصریح به اینکه جمهوری اسلامی دست روی دست نخواهد گذاشت تا منافع ملت، امنیت و آرامش کشور به خطر بیفتد، افزود: بر این اساس، تغییری در ماهیت رزمایش‌هایی که امسال در تنگه هرمز، خلیج فارس، دریای عمان و در زمین و هوا انجام شد، صورت گرفت و این مسیر رو به ارتقاء است تا نیرو‌های مسلح آمادگی این را داشته باشند که در صورت ضرورت، در تاکتیک‌ها این تغییرات را اعمال کنیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار