معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: طی سه سال گذشته آستان قدس رضوی به عنوان قرارگاه دیپلماسی زیارت در جهان اسلام شناخته شده است.
کد خبر: ۹۱۰۴۷۲۰
|
۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی به نقل از آستان نیوز، حجت الاسلام سیدجلال حسینی در نشست خبری گزارش عملکرد سه ساله معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی که صبح امروز با حضور جمعی از خبرنگاران در حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شد، با اشاره به اینکه حکم مقام معظم رهبری به تولیت آستان قدس رضوی در این سه سال به عنوان عالی‌ترین سند و منشور فعالیت‌های آستان قدس رضوی قرار گرفت، عنوان کرد: همه مجموعه‌های آستان قدس رضوی در این سه سال طبق رهنمود‌های تولیت این آستان بر مبنای چهار شاخصه فعالیت داشتند که شامل «تحقق هفت بند دستورالعمل رهبری»، «فعالیت جهادی و انقلابی»، «فعالیت‌های بنیادین و تحولی» و «افزایش سرمایه اجتماعی» می‌شود.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: حجت الاسلام رئیسی حقیقتا در این سه سال به خوبی روحیه انقلابی و جهادی را در مجموعه آستان قدس رضوی فرهنگ سازی کردند، یقینا اگر این روحیه جهادی و انقلابی نبود هرگز این حجم از فعالیت فرهنگی، عمرانی، اقتصادی و ... از سوی آستان قدس رضوی صورت نمی‌گرفت.

وی در ادامه مهم‌ترین دستاورد معاونت تبلیغات اسلامی در سه سال گذشته را توسعه کمی و کیفی فرهنگ رضوی معرفی و عنوان کرد: طبق گزارش‌های صورت گرفته اکنون با توجه به کارگیری شیوه‌های نوین تبلیغی، توجه به نیاز زائران، برگزاری برنامه با در نظر داشتن گروه‌های سنی و جنسیتی مخاطب و فضای علمی زائران، بیش از ۶۰ درصد از زائران از برنامه‌های فرهنگی حرم مطهر رضوی بهرمند می‌شوند.

رشد کمی و کیفی در برنامه‌های فرهنگی

حسینی گفت: در این سه سال همه فعالیت‌های فرهنگی حرم مطهر رضوی رشد کمی و کیفی داشته است، به عنوان نمونه نظام جامع تبلیغی، طراحی و به کار گرفته شد و همین امر باعث گردید تا حضور مبلغان دینی، قاریان قرآن، سخنرانان کشوری، راویان و مداحان در برنامه‌های حرم ۷۳ درصد رشد پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه تولیت آستان قدس رضوی در سه سال گذشته تاکید زیادی روی توسعه معارف دینی داشتند، ابراز کرد: برای توجه و بهرمندی بیشتر زائران از برنامه‌های محوری نیز در سه سال اخیر تعداد نمایشگر‌های پهن پیکر در صحن‌ها ۸۳۰ درصد افزایش داشته است، اکنون بیش از ۱۲ نمایشگر پهن پیکر در حرم مطهر رضوی فعال است، در مناسبت‌های ویژه این تعداد به بیش از ۵۰ نمایشگر می‌رسد که این مهم زمینه تمرکز و بهرمندی زائران از برنامه‌های حرم را بیشتر می‌کند.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی اظهار کرد: ترویج و تبیین انقلاب اسلامی بر اساس اندیشه‌های مقام معظم رهبری و امام راحل یکی از مهم‌ترین برنامه‌های حرم مطهر رضوی در این سه سال بوده که معاونت تبلیغات در این راستا برنامه‌های متعددی را برگزار کرده است، یکی از برنامه‌هایی که با محوریت انقلاب در این سال‌ها به صورت پیوسته برگزار شده و به همین منوال هم ادامه خواهد داشت برپایی نشست‌های تخصصی با محوریت رویش فرهنگ، طلبه مومن انقلابی، جوان مومن انقلابی، تبیین گفتمان انقلاب، تبیین دستاورد‌های انقلاب و بررسی سیره شهدای تاثیرگذار در انقلاب است.

قرارگاه دیپلماسی زیارت

وی در ادامه به موضوع نشست اعتاب مقدسه جهان اسلام اشاره کرد و گفت: موسس این نشست‌ها معاونت تبلیغات اسلامی بود و اکنون نیز این مهم از طریق سازمان فرهنگی دنبال می‌شود، ایجاد قرارگاه دیپلماسی زیارت در جهان اسلام یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های نشست اعتاب است.

حسینی تصریح کرد: بنده معتقدم که به برکت برگزاری این نشست، آستان قدس رضوی به عنوان قرارگاه دیپلماسی زیارت در جهان اسلام شناخته شده است و اکنون همه اعتاب مقدسه این آستان را به عنوان یک محور و مرکز وحدت و نقش آفرینی که می‌تواند همه ظرفیت‌های مرتبط با موضوع زائر و زیارت را در سطح بین الملل به هم پیوند بزند می‌شناسند.

وی بیان کرد: نشست اعتاب دستاوردی دیگری، چون بررسی تسهیل زیارت زائران، تکریم زائران، ارائه خدمات متنوع، بررسی نقش‌آفرینی و راهبردی اعتاب و بقاع متبرکه را به ارمغان آورد که در حال حاضر شاهد آثار ارزشمند آن هستیم.

حسینی با اشاره به اینکه معاونت تبلیغات بزرگترین ناشر آستان قدس رضوی محسوب می‌شود، گفت: یکی از مکمل‌های بسیار موثر در موضوع زیارت، بسته‌های فرهنگی است که به زائران اعطا می‌شود، اتفاقا یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری که در جلسه خصوصی چندین سال پیش با فعالان فرهنگی حرم مطهر رضوی بیان کردند این بود که هر زائری که به حرم مشرف می‌شود یک کتاب فاخر از حرم رضوی به عنوان سوغات دریافت کند و آن را به شهر و محل زندگی خویش ببرد. در سه سال اخیر عنوان کتاب‌های معاونت تبلیغات ۱۳۷ درصد و شمارگان آن ۱۳ درصد رشد داشته است.

افزایش فرآیند پاسخگویی به سؤالات
 
وی در ادامه از افزایش فرآیند پاسخگویی به سوالات و شبهات جوانان و زائران از طریق سامانه پیامکی، تلفنی و تبلیغ چهره به چهره خبر داد و افزود: خیلی از سوالاتی که در ذهن جوانان وجود دارد از طریق همین سامانه‌ها و جلسات پرسمان دینی و حلقه‌های معرفت برطرف می‌شود، طبق گزارش‌های اداره پاسخگویی در سه سال گذشته معاونت تبلیغات اسلامی در راستای پاسخگویی به سوالات زائران رشد ۴۱ درصدی داشته است.

حسینی ادامه داد: اکنون حرم مطهر رضوی معتبرترین پایگاه پاسخگویی به سوالات دینی در ایران اسلامی است. این پایگاه در این سه سال به صورت شبانه‌روزی ارائه خدمات داشته و لحظه‌ای تعطیل نشده است، البته برای ارتقاء سطح علمی اساتید و آشنایی با فتاوا و شبهات روز با حضور کارشناسان مجرب از دفاتر مراجع جلسات هم‌اندیشی تشکیل می‌شود و در این راستا هیئت‌ها و گروه‌های علمی فعالیت‌های تخصصی خود را نیز دارند.

اجرای برنامه تخصصی برای بانوان

وی از اجرای برنامه تخصصی برای بانوان خبر داد و گفت: موضوع زن و خانواده یکی از موضوعات راهبردی و استراتژیک آستان قدس رضوی و مورد تاکید تولیت این آستان است، در سال ۹۵ نیز رواقی تحت عنوان حضرت زهرا (س) به بانوان اختصاص داده شد و اکنون برنامه‌های زیادی در قالب‌های متفاوت فرهنگی و مذهبی در خور شأن و نیاز بانوان در این رواق برگزار می‌شود.

معاون تبلیغات آستان قدس رضوی ادامه داد: در رواق‌هایی که اختصاص به بانوان دارد خانم‌ها مجری و طراح برنامه‌ها هستند و سعی داریم این رواق، یک کانون جامع برای ارائه خدمات فرهنگی به بانوان باشد. البته این معاونت در دیگر رواق‌ها مثل رواق حضرت معصومه (س) و دارالحجه برای بانوان برنامه فرهنگی و مذهبی دارد که تمام این برنامه‌ها با استقبال زائران مواجه شده است.

حسینی در ادامه از فعالیت فرهنگی در فضای مجازی و سطح بین الملل خبر داد و عنوان کرد: در حال حاضر بیش از ۳۰ صفحه و شبکه اجتماعی در فضای مجازی به نام معاونت تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی به ۱۰ زبان دنیا در حال فعالیت است.

وی در ادامه به رشد ۸ برابری فعالیت‌های قرآنی در حرم رضوی اشاره کرد و گفت: فعالیت قرآنی در حرم مطهر رضوی معنای ویژه‌ای دارد که متمایز با مکان‌های دیگر است، در حرم رضوی کار قرآنی پیوند دهنده عترت و قرآن است، اکنون دارالقرآن کریم با برنامه گسترده خود اعم از صوت و لحن، آموزش، تفسیر، تدبر، نشست قرآنی، تربیت مربی، حفظ، مهد‌های قرآنی و محافل بزرگ قرآنی، تجلی فعالیت فرهنگی در راستای پیوند قرآن و عترت را به نمایش گذاشته و می‌تواند برای امت مسلمان الگوی مناسبی باشد.

افزایش برنامه‌های فرهنگی ویژه کودکان و نوجوانان

حسینی در ادامه افزایش دوبرابری برنامه فرهنگی ویژه کودکان و نوجوانان، سامان‌دهی خادمیاران فرهنگی بر اساس تخصص خادمان، به کارگیری نیرو‌های جوان و رشد سطح علمی کارکنان، ارائه خدمات فرهنگی به ۵ میلیون زائر غیر ایرانی درطول سال و ایجاد مجمع الذاکرین را از دیگر پیشرفت‌های فرهنگی معاونت تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی در سه سال گذشته اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: طبق سه فرآیند نظارت، ارزیابی و نظر سنجی، همه برنامه‌های فرهنگی حرم مطهر رضوی که معاونت تبلیغات اسلامی متصدی طراحی و اجرای آن است امتیاز ۸۲ دارد که بر اساس استاندارد‌های موجود امتیاز بالای ۸۰ رتبه «الف» یا همان «عالی» به شمار می‌رود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها