حمیدرضا مقدم‌فر گفت: امام، اسلام را با همه ظرفیت‌های تحول آفرینش می شناخت و از جان به آن معتقد بود و در قول و فعل به آن ملتزم بود و نه تنها در طوفان حوادث دست از آن برنداشت بلکه آن را عامل پیشرفت می‌دانست.
کد خبر: ۹۱۰۴۸۴۵
|
۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج،  مراسم معرفی کتاب «هندسه انقلاب»، در آستانه چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، با حضور حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدحسن رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران، حمیدرضا مقدم‌فر استاد دانشگاه  و کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی، محمدحسین رجبی دوانی استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ و مهدی مطهری گردآورنده این اثر با مشارکت انتشارات انقلاب اسلامی(وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای) با میزبانی خبرگزاری تسنیم در این خبرگزاری برگزار شد.

حمیدرضا مقدم‌فر در این جلسه با تأکید بر لزوم پژوهش در اندیشه‌های امام(ره) گفت: شاید سال‌ها قبل باید کتاب‌هایی از جنس «هندسه انقلاب» تدوین و منتشر می‌شد و در این رابطه کم کاری و قصور داریم .

وی در ادامه گفت: از کسانی که در این زمینه مسئولیت مستقیم دارند و بودجه لازم را برای نشر آثار امام (ره) دریافت می‌کنند، انتظار هست که  آثار متعددی از این جنس برای تشنگان مکتب امام(ره) چه در ایران و چه سایر کشورها خلق کنند.

وی با بیان اینکه مردم و اسلام ناب دو تکیه گاه اساسی امام خمینی (ره) در برپایی، استمرار و به ثمر رساندن انقلاب اسلامی هستند، افزود: انقلاب اسلامی دو رکن مهم دارد: رکن اول انقلاب، مردم است که در واقع نماد خواست و اراده «مردم» است. مردمی که می خواهند «آزاد» و «مستقل» باشند. مردمی که اهل «قیام» هستند و نه «قعود». مردمی که به عنوان یک ارگانیسم زنده، پویا هستند و در جوش و خروشند. مردمی که اراده کرده‌ بودند سیاهی‌های دوران ستم شاهی را با فجر انقلاب اسلامی بشکنند و نوید بخش صبح بیداری برای خود و سایر ملت‌های آزادیخواه باشند.

مقدم‌فر رکن دوم را اسلام و مکتب متعالی آن دانست و افزود: حرکت توفنده مردم خاستگاهی به نام «اسلام ناب محمدی (ص)» دارد، اسلام، امید و آرزوی مردم و آن افق روشنی است که از منظر آن «کرامت»، «عزت»، «استقلال»، «آزادی»، «عدالت»، «پیشرفت» و «بالندگی» خود را نظاره می‌کنند.

این کارشناس فرهنگی اضافه کرد: اسلام به حرکت مردم برای دستیابی به آرزوهای خود عمق و جهت می‌دهد و خداخواهی، خداجویی و خدامحوری در ذات حرکت مردم است و بیراه نیست که حتی دشمنان ما از این انقلاب به عنوان «انقلاب به نام خدا» یاد کرده و می‌کنند. در واقع امام خمینی (ره) به این هر دو عنصر مهم از عمق جان اعتقاد داشت.

وی افزود: امام اسلام را با همه ابعاد و ظرفیت های تحول آفرینش می شناخت و از عمق جان به آن معتقد بود و در قول و فعل به آن ملتزم بود و نه تنها در طوفان حوادث دست از آن برنداشت بلکه تمسک و پای بندی به آن را عامل پیشرفت و بن بست شکنی می دانست.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: مردم را بیش از هر سیاستمدار دیگری می شناخت و از عمق جان به توانمندی ها و اراده خلل ناپذیرشان برای «تحول» و «تغییر» اعتقاد داشت.

وی گفت: امام خمینی در طوفان حوادث ذره ای در اعتماد به آنان دچار تردید نشد و به تعبیری مردم را «آقا» می دانست و از شور و شعور آنان شعف ناک می شد و مردم و حمایت های آنان از نظامی که با اراده آنان برای حاکمیت بخشی به اسلام و احکام اسلامی برپا شده بود را «زینت» انقلاب می دانست.

معرفی «هندسه انقلاب» ـ 2 /"هندسه انقلاب" پاسخی به استحاله‌شده‌ها و انقلابی‌های دیروز است

بیشتر بخوانید

وی با طرح این سوال که مردم در چشم و دل امام خمینی(ره) کدام مردم هستند؟ ادامه داد:‌ امام خمینی(ره) به این مردم افتخار می‌کرد، آنان را معجزه‌گر قرن می دانست، با جرأت و شهامت مدعی بود که این مردم از مردم عصر نبوی و علوی و مردم کوفه و عراق در عهد امیر المؤمنین و حسین‌بن علی (ع) بهتر هستند و  آنان را از عمق جان معتقد و پای بند به اسلام و احکام نورانی قرآن می دانست که برای خدا قیام کرده‌اند.

به گفته مقدم‌فر امام مردم را سرشار از ایمان به خدا و عاشق شهادت می دانست که با حضور دائمی در صحنه و خستگی ناپذیری و آمادگی برای فداکاری های خالصانه، جهانیان را به اعجاب واداشته‌اند. آنان را مظلوم اما مقتدر می‌دانست که علی رغم تحمل حملات و هجمه های بیشمار دشمنان مثل کوه ایستاده‌اند و حفظ مملکت و نظام توحیدی‌شان را یک تکلیف شرعی قلمداد می‌کنند.

وی با اشاره به دمکراسی در نزد امام گفت: امام مردم را حاکم بر سرنوشت خویش می‌دانست و حق انتخاب‌گری آنها را به رسمیت می‌شناخت و صادقانه به مردم سالاری دینی و به تعبیر زیبایش «دموکراسی دو آتشه» اعتقاد داشت.

این کارشناس امور فرهنگی در ادامه به وظایفی که امام(ره) برای مردم برشمرده اشاره کرد و یادآور شد: هوشیاری و عدم غفلت از مکر و توطئه دشمنان، پای بندی به اسلام و حفظ انگیزه‌های الهی،وحدت نفوس، اتحاد هِمَم (یگانگی همت ها)، الفت، صفا و اخوت با یکدیگر حول محور اسلام، حضور در صحنه و آمادگی برای فداکاری در راه حفظ نظام اسلامی، تلاش مجاهدانه برای آبادانی کشور و نظارت و مراقبت بر راستی و درستی راه و عمل مسئولان و جلوگیری از قدرت‌طلبی و مال‌طلبی آنان.

مقدم‌فر اسلام ناب محمدی را در  قرائت امام خمینی و مکتب ایشان اینگونه معرفی کرد: اسلام ناب محمدی(ص)؛ قرائت امام خمینی(ره) از اسلام، اسلامی که در آن سیاست با دیانت پیوند خورده و حقیقتی جداناپذیر از یکدیگر را به نمایش می‌گذارد و احکام سیاسی اش بیشتر از احکام عبادی‌اش است، اسلامی که شرط تحققش برقراری حکومت اسلامی است،  اسلامی که انسان‌ساز است و از گهواره تا گور آنان را به تحصیل و جستجوی دانش سوق می‌دهد، اسلامی که هرگز رنگ کهنگی به خود نمی‌گیرد و در ستیز با ارتجاع و تحجر است و تمدن ساز است، اسلامی که مرزبندی پر رنگ با اسلام آمریکایی دارد، اسلام جنگ فقر و غنا و در ستیز با اسلام مرفهین بی درد و اسلام منافقین و اسلام سازشکاران و راحت‌طلبان و بالاخره اسلامی که تأمین کننده آزادی، استقلال، وحدت، عدالت و قطع ایادی دشمنان است.

ارسال نظرات