معرفی «هندسه انقلاب»/ رحیمیان:
تولیت مسجد مقدس جمکران با اشاره به خاطراتی از سبک زندگی امام(ره) گفت: سبک زندگی امام(ره) درطول حیاتشان تغییرنکرد. ایشان نه نیم نگاهی به اموال مصادره‌ای داشتند و نه ریالی از وجوهات شرعی درزندگیشان استفاده کردند.
کد خبر: ۹۱۰۴۸۵۰
|
۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، مراسم معرفی کتاب «هندسه انقلاب»، در آستانه چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی،  امروز هشتم بهمن‌ماه با حضور حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدحسن رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران، حمیدرضا مقدم‌فر کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی، محمدحسین رجبی دوانی استاد دانشگاه و پژوهشگر و مهدی مطهری گردآورنده این اثر با مشارکت انتشارات انقلاب اسلامی(وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای) و خبرگزاری تسنیم در این خبرگزاری برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین رحیمیان در ابتدای این مراسم با بیان اینکه هر اقدامی در جهت احیای سخنان حضرت امام(ره) در شرایط حاضر از اعمال صالح و شایسته محسوب می‌شود، گفت: شش عنوان پرتکراری که در سخنان امام(ره) آمده، دقیقاً منطبق با اساس قرآن و مبدأ وحی است. تمام انبیا(ع) در طول زمان یک هدف مشترک داشتند: أَنِ اعبُدُوا اللَّهَ وَاجتَنِبُوا الطّاغوتَ؛ پرستش خداوند و اجتناب از طاغوت. در این شش عنوان، مبارزه با استکبار، استقلال و موضوع فلسطین از بُعد مبارزه با صهیونیست‌ها در ذیل اجتناب از طاغوت می‌گنجد.

وی به موضوع «استقلال» اشاره و اضافه کرد: گرچه این موضوع به صورت مستقیم به عنوان مبارزه با استکبار و طاغوت نیست، اما حقیقت مسئله استقلال، بسته شدن راه نفوذ دشمنان و مستکبران بر جامعه اسلامی است. آیه شریفه «ولن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا» نیز بر همین امر تأکید دارد؛ یعنی جریان طاغوت نباید هیچ راه نفوذی از لحاظ فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... در جامعه اسلامی داشته باشد. موضوع فلسطین نیز از دو وجه حائز اهمیت است؛ نخست مردم و دفاع از مظلوم و دیگری، مبارزه با اشغالگری و صهیونیست. این امور در ذیل «وَاجتَنِبُوا الطّاغوت» قرار می‌گیرد.

همه هدف دین خدمت به مردم و نجات مردم است

تولیت مسجد مقدس جمکران همچنین در ادامه به هدف امام(ره) از به ثمر رسیدن انقلاب اشاره کرد و ادامه داد: اساس هدف امام(ره) و اسلام نیز «أَنِ اعبُدُوا اللَّهَ وَاجتَنِبُوا الطّاغوت» است. همه هدف دین خدمت به مردم و نجات مردم است. همه چیز فدای دین است، حتی امام حسین(ع). اما دین برای چیست؟ مصلحت دین برای چه کسی است؟ برای خدا، پیغمبر یا ولی فقیه و حکومت اسلامی؟. خیر. ولی فقیه، حکومت اسلامی و هر آنچه که در پرتو اسلام شکل می‌گیرد، برای خدمت به مردم است و خودشان مجاز به بهره‌گیری، ولو سر سوزنی از این جایگاه نیستند. امام علی(ع) در روایتی فرمودند که در طی پنج سال حکومت، خشتی روی خشت نگذاشتند و وقتی که حکومت اسلامی را پذیرفتند، همه مایملک خود را به دنیا نشان دادند.

بیشتر بخوانید

وی سبک زندگی امام(ره) را ادامه سبک زندگی ائمه اطهار(ع) دانست و افزود: امام(ره) وقتی مرجع و حاکم می‌شود، آنچه را که داشت در راه خدا داد. ایشان نه نیم نگاهی به اموال مصادره‌ای داشتند و نه ریالی از وجوهات شرعی در زندگیشان استفاده کردند. این سبک زندگی را امروز در سبک زندگی مقام معظم رهبری نیز شاهد هستیم. چند روز پیش 100 هزار تومان را که بابت نذر به من داده بودند تا به دست رهبر انقلاب برسانم. به ایشان تقدیم کردم و ایشان نیز با خوشحالی قبول کردند؛ زیرا تنها ممر هزینه زندگی ایشان نذورات و هدایاست.

خاطراتی از سبک زندگی امام(ره)

حجت‌الاسلام و المسلمین رحیمیان ادامه داد: من به عنوان کسی که مسئولیت مالی در دفتر امام(ره) داشتم و کسی که تمام وجوهات از طریق من به خدمت ایشان می‌رسید، می‌گویم که در طول 8-10 سال بعد از پیروزی انقلاب میلیاردها تومان هدایا و نذورات برای شخص ایشان ارسال شده بود اما وقتی ایشان از دنیا رفتند، ریالی نمانده بود. سبک زندگی امام(ره)، چه آن زمان که به لحاظ مالی داشتند و چه زمانی که نداشتند، تغییر نکرد. ایشان اگر نصف لیوان آب را مصرف می‌کردند، برگه دستمالی روی لیوان می‌گذاشتند تا نیمه دیگر را نیز استفاده کنند و اسراف نشود. مثال دیگری می‌زنم، ایشان در اتاقشان سه لامپ داشتند؛ یک لامپ 100، یک لامپ مهتابی و یک چراغ خواب. وقتی می‌خواستند مطالعه کنند، چون چشمشان ضعیف بود، از لامپ 100 استفاده می‌کردند. به محض اینکه مطالعه را کنار می‌گذاشتند، از مهتابی استفاده می‌کردند و در هنگام عبادت نیز تنها از چراغ خواب استفاده می‌کردند.

سبک زندگی امام(ره) در طول زندگی‌شان تغییر نکرد

رحیمیان با بیان اینکه سبک زندگی امام(ره) در طول زندگی تغییر نکرد و همیشه به صورت حداقل مصرف می‌کردند، یادآور شد: وقتی ایشان از دنیا رفتند نیز همه دارایی‌شان را در راه خدا انفاق کردند. این معنای نظام و حکومت اسلامی است.

وی به تذکرات امام به مسئولان درباره دوری از اشرافی‌گری اشاره و اضافه کرد: به عقیده امام وقتی مسئولان روحیه کاخ‌نشینی داشته باشند، باید فاتحه اسلام را خواند. از نظر امام(ره) همه چیز باید در خدمت به مردم باشد.

رفع مشکلات مردم از مهمترین دغدغه‌های رهبر انقلاب است

رحیمیان با بیان اینکه سبک زندگی امام(ره) در سبک زندگی رهبر انقلاب نیز قابل مشاهده است، گفت: توجه به مردم و رفع مشکلات آنها از بالاترین دغدغه‌های رهبر انقلاب است. خاطرم هست در یکی از ماه‌های مبارک رمضان حدود 300 خانواده شهدا و جانبازان به دیدار ایشان آمده بودند. رهبر معظم انقلاب از چند ساعت قبل از افطار با این خانواده‌ها دیدار کردند و آنها را به صورت مجزا مورد تفقد قرار دادند. من که همراه ایشان بودم، احساس خستگی کردم اما ایشان در طول آن زمان ایستاد تا 300 خانواده با ایشان صحبت کردند. بعد از مراسم به بنیاد شهید آمدم، چند لحظه بعد ایشان با من تماس گرفتند و فرمدند که فلان همسر شهید چنین مشکلی دارد و سعی کنید که حل شود. ظاهراً بعد از آن دیدار، نامه‌ها را مطالعه کردند و نتوانستند مشکل را تحمل کنند؛ از این جهت تماس گرفتند تا مشکل برطرف شود. وقتی چند شب بعد در ملاقات مسئولان، موضوع حل شدن مشکل را مطرح کردم، انبساط خاطری در چهره ایشان نمایان شد.

وی ادامه داد: آنچه که مرود نظر ولایت فقیه، اساس اسلام و دین است، مسئله خدمت به مردم است. البته در میان مردم، آن دسته از کسانی که معتقدند و مستضعف‌تر هستند در اولویت قرار دارند.

ارسال نظرات