خبرهای داغ:
استانی شدن انتخابات باعث تشدید دوقطبی های مختلف سیاسی، مذهبی و... می شود. راهکار برون رفت از مشکلات آن چیزی نیست که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تاکنون مطرح کرده اند. طرح استانی شدن انتخابات هرچند ممکن است بخشی از مشکلات این نظام را برطرف کند اما معتقدیم مشکلات بزرگ تری را به وجود خواهد آورد.
کد خبر: ۹۱۰۴۹۸۶
|
۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی خراسان جنوبی در واکنش به طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی نامه ای انتقادی به نمایندگاه این استان ارسال کردند.

متن نامه به شرح ذیل می باشد :

 

حضور محترم نمایندگان استان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی 

سلام علیکم؛

با صلوات بر محمد و آل محمد و با احترام؛ به استحضار می رساند نظر به تصویب کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، به رغم اطلاع نویسندگان این نامه از برخی مزایای این طرح نظیر پرداختن نمایندگان به بررسی امور ملی و پرهیز از صرف اوقات برای امور جزئی، در ادامه توجه شما را به برخی مضرات این طرح جلب می نماییم.

طراحان طرح، دلیل خود برای استانی شدن انتخابات را توجه نمایندگان به وظایف محلی و بی توجهی به مسائل ملی عنوان می کنند. این مساله درست است اما سوال این است که چرا این اتفاق افتاده و راه حل آن چیست؟

آیا این بهترین راه حل است یا راه حلی است که اوضاع را بدتر می کند به جای آنکه بهتر کند؟

برای پاسخ به این پرسش باید دید چرا مردم منطقه از نماینده خود پیگیر حل مسائل و مشکلاتشان هستند؟

چرا اینقدر که از نماینده توقع دارند، از فرماندار و شهردار و امام جمعه و ... توقع ندارند؟

شاید دلیل آن باشد که در نظام اداری متمرکز کشور که همه تصمیم گیری ها در تهران متمرکز است، نماینده تنها فردی در آن حوزه انتخابیه است که به مسئولان تراز یک کشور اعم از وزیر و معاون وزیر و معاون رئیس جمهور و ... دسترسی دارد. هیچ یک از مسئولان محلی چنین دسترسی ای به مرکز تصمیم گیری کشور ندارند. واضح است که در این سیستم مردم از نماینده بیشترین توقع را دارند و او هم به دنبال حل این مشکلات خواهد رفت. راه کار این مسئله آن است که اختیارات بیشتری به استانداری ها و شوراهای شهر داده شود تا مسائل در همان سطح استان حل و فصل شود؛ نه اینکه تنها صدای مردم مناطق محروم و دورافتاده در حاکمیت هم قطع شود، نه اینکه رابطه ی مردم با نماینده قطع شود. اگر این رابطه قطع شود انگیزه ای برای پیگیری مشکلات مردم مناطق محروم باقی نخواهد ماند و صدایی از آنان در سطوح بالای اداری کشور شنیده نخواهد شد.

لذا با توجه به مقدمه ی فوق در ذیل به برخی از ایرادات این طرح به اختصار می پردازیم :

1-با استانی شدن انتخابات به دلیل گسترش حوز ه های انتخابیه، تعداد نامزدها به طور چشمگیری افزایش می یابد. این افزایش تعداد نامزدها فرآیند شناخت را برای مردم بسیار زمانبر و پرهزینه کرده و درنتیجه کمتر کسی به سراغ این موضوع می رود و رأی دادن ها عموما به جای نگاه به شاخص های نماینده اصلح به سمت حزبی و جناحی رای دادن ، به دلیل عدم شناخت افراد می گردد.

2-ازآنجا که امکان شناخت کاندیداها به علت تعدد زیاد در سطح استان غیرممکن است افراد جوان نخبه و کارآمد که به تازگی پا به این عرصه گذاشته اند به صورت مستقل توان رقابت با سایر کاندیداها را ندارند و به حاشیه رانده خواهند شد و عملا مجلس در انحصار سیاسی بین 2 جناح موجود در کشور قرار خواهد گرفت.

3- این طرح به طور چشمگیری باعث کمرنگ شدن نقش آراء شهرستانها نسبت به مراکز استان می شود. آمارها نشان  می دهد در 22 استان، دومین شهر پرجمعیت استان کمتر از 10 درصد جمعیت کل استان را شامل  می شود؛ همچنین در 12 استان، مرکز استان بیش از 5 برابر شهر دوم استان. این دو آمار به خوبی نشان می دهد که سایر شهرهای استان نمی توانند نقش مؤثری درنتیجه انتخابات داشته باشند؛ در واقع حق تصمیم گیری مردم شهر درباره ی خودشان از آ نها سلب می شود. به عنوان مثال اگر دو کاندیدا در یک حوزه ی انتخابیه یکی  30  درصد آرا و دیگری 15 درصد آراء را کسب کرده باشد، کاندیدایی به عنوان نماینده انتخاب می شود که رأی بیشتری در استان آورده باشد و عملاً رأی بخش اعظمی از مردم حوزه ی انتخابیه مذکور، نادیده گرفته می شود.

در این شرایط تعداد زیادی از افراد شرکت کننده رأی خود را بی اثر دیده که درنتیجه موجب سرخوردگی این افراد و کاهش شدید شرکت در انتخابات های بعدی خواهد شد. توجه شما را به جدول زیر جلب می کنیم:

 

4- تجربیات گذشته نشان می دهد با استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخابات بسیار حیثیتی تر شده که درنتیجه باعث تشدید دوقطبی های مختلف سیاسی، مذهبی، قومیتی و نژادی در جامعه می شود. دوقطبی هایی که می تواند شروع کننده تخریبها و تهدیدها و فریبها بوده و علاوه بر تخریب اشخاص و جریانهای مختلف کشور خوراک لجن پراکنی شبکه های معاند خارجی را تأمین کند.

5- بزرگ شدن حوز ه های انتخابیه رابطه ی مستقیمی با هزینه ی انتخابات دارد. در طراحی نظامهای انتخاباتی بین وسعت حوزه انتخابیه با تأثیر پول در انتخابات یک نسبت مستقیم وجود دارد یعنی هر چه حوزه انتخابیه بزرگتر شود تأثیر پول در انتخابات و هزینه های انتخاباتی نامزدها به شدت افزایش می یابد در نتیجه اجرای این طرح، هزینه های تبلیغاتی افزایش خواهد یافت و نامزدهایی که امکان پرداخت چنین هزینه های هنگفتی برای تبلیغاتشان را نداشته باشند به ناچار از صحنه رقابت حذف خواهند خواهند شد در صورتی که مستضعفین باید در رأس امور باشند و فقط برای صاحبان ثروت و قدرت یا نامزدهایی که وابسته به این افراد باشند امکان پذیر می باشد که در این صورت از حرّیت و استقلال نمایندگان مجلس کم می شود و عملکرد مجلس یحتمل به زیر سلطه جریان های مفسد اقتصادی در خواهد آمد و نه مردم...

6- در سازوکارهای انتخاباتی در جهان، بین وسعت یک حوزه انتخابیه با میزان پاسخگویی نماینده به مردم و میزان مشارکت در انتخابات یک نسبت معکوس وجود دارد. یعنی هرچه وسعت حوزه انتخابیه گسترش یابد، نماینده پاسخگویی کمتری به مردم خواهد داشت ضمن اینکه مردم هم به دلیل شناخت کمتر از نامزدهای انتخاباتی مشارکت کمتری در انتخابات دارند. وقتی وسعت حوزه انتخابیه استان در نظر گرفته می شود، نماینده هم رای خود را مرهون حمایت مرکز استان می بیند، چه دلیلی بر پاسخگویی به مردم بینوای حوزه انتخابیه اش خواهد داشت؟ مضافاً اینکه شهروندان در یک حوزه انتخابیه چه شناختی از نامزدهای دیگر حوزه های انتخابیه استان دارند؟ با چه شناختی باید به آنان رای بدهند؟

درپایان قابل ذکر است که نویسندگان این متن به وجود مشکلات عدیده در نظام انتخاباتی کشور که باعث ضعف در ساختار تصمیم گیری و موجب بی عدالتی های بسیاری می شود واقف اند اما راهکار برون رفت از این مشکلات آن چیزی نیست که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تاکنون مطرح کرده اند. طرح استانی شدن انتخابات هرچند ممکن است بخشی از مشکلات این نظام را برطرف کند اما معتقدیم مشکلات بزرگ تری را به وجود خواهد  آورد.

و من الله التوفیق

امضا کنندگان نامه :

  • شایان ولی پور مطلق؛ دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان خراسان جنوبی
  • محمد مودی؛ دبیر قرارگاه شهید مصطفی احمدی روشن استان خراسان حنوبی
  • ابوالفضل سازنده؛ مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند
  • حسن یاوری؛ مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر بیرجند
  • دانیال مدبر عزیزی؛ مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند
  • سید جواد موسوی خواه، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه ای ابن حسام
  • سید حمید هاشم آبادی؛ مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور واحد بیرجند
  • فائزه قدیری؛ مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس امام سجاد (ع) بیرجند
  • قائد یوسفی؛ مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
  • مصطفی رحیمی؛ مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی بیرجند
  • رونوشت:

نماینده محترم ولی فقیه در استان خراسان جنوبی؛ حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی جهت استحضار

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها