خبرهای داغ:
به همت مرکز تخصصی امام خامنه ای

دومین نشست «روش شناسی اجتهادی آیت الله خامنه‌ای در فقه الجهاد» در قم برگزار شد

دومین نشست علمی تخصصی روش شناسی اجتهادی «آیت الله العظمی خامنه‌ای در فقه الجهاد» با حضور جمعی از محققان و کارشناسان فقهی و علوم حوزوی در پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی قم برگزار شد.
کد خبر: ۹۱۰۵۳۴۳
|
۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت الاسلام «حسین ملک زاده» استاد حوزه علمیه قم طی سخنانی در دومین نشست «روش شناسی اجتهادی آیت الله خامنه‌ای در فقه الجهاد» اظهار داشت: از نظر روش‌شناسی اجتهاد و فقاهت، فقه و فقاهت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی) را باید جزء فقه قویم و اصیل، یا به اصطلاح، فقه جواهری به شمار آورد. فقه جواهری با همه معیارها، ضوابط و هنجار‌های دقیق و عالمانه. اما این همه سبب نگردیده است که فقه و فقاهت معظم له فاقد عنصر پویایی، پیشروی و بالندگی باشد و به تحولات امروزین و پرسش‌ها و چالش‌های معاصر بی‌تفاوت باشد.
وی افزود: به لحاظ روشی، شیوه فقاهت و منهج الاجتهاد آیت الله العظمی خامنه‌ای در فقه دارای ویژگی‌ها و خصوصیاتی است که برخی از آن‌ها از وجوه امتیاز و برجستگی‌هایی به شمار می‌روند که روش تفقّه و فقاهتِ معظم له را از اقران و امثال خویش متمایز می‌سازد و برتری قابل توجهی می‌بخشد.

ملک زاده ادامه داد: ویژگی‌هایی از قبیل: موفقیت در برقراری جمع سالم میان اصالت و معاصرت، طرح ابحاث فقه الجهاد ذیل «الفقه الحکومی» و در ارتباط وثیق با «فقه الحکومه»، غلبه دادن صبغه قرآنی در استدلال‌ها، موضوع‌شناسی چشمگیر، بهره‌مندی از مبانی استوار رجالی و حدیث‌شناسی، ارائه بحث به صورت منهجی، گرفتار نشدن به حجاب معاصرت، عدم تأبّی نسبت به بهره‌گیری از تحقیقات معاصران، اهتمام به آراء قدماء و اجماعات قدمائیّه، داشتن جرأت فتوایی، بهره‌مندی از جنبه‌های مثبت مکتب قم و مکتب نجف، توجه ویژه به عنصر مصلحت و مقاصد الشریعه در استنباط احکام شرعی و ... از جمله خصوصیات شیوه فقاهت و منهج الاجتهاد معظم له می‌باشد.
در ادامه این نشست به روش‌شناسی اجتهادی و بررسیِ شماری از ویژگی‌های روش فقاهیِ ایشان، مشخصاً در فقه الجهاد پرداخته شد.
مرکز تخصصی امام خامنه‌ای مد ظله العالی یک نهاد حوزوی است که از سال ۱۳۹۵ تحت اشراف حضرت آیت الله احمد عابدی با رویکرد تبیین اجتهادی و معرفتی امتداد علوم اسلامی در نیاز‌ها و مقتضیات روز و نظام اسلامی بر اساس مبانی و منظومه فکری و عملی امامین انقلاب اسلامی شکل گرفته و با تربیت طلاب در سطوح عالی حوزه به فعالیت آموزشی و پژوهشی می‌پردازد؛ در همین راستا و در چشم انداز مرکز علاوه بر ایفای نقش در تحول حوزه، تربیت نیرو و محتوای تراز انقلاب اسلامی دیده شده است.

ارسال نظرات