فرماندار لردگان، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، وضعیت اسف بار شهرستان در دوران پهلوی دگرگون شد.
کد خبر: ۹۱۰۵۷۰۵
|
۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ برهان حسین پور در گفتگو با خبرنگار ما به تشریح گوشه هایی از دستاورهای انقلاب اسلامی در شهرستان لردگان اشاره کرد  و با گرامیداشت فرارسیدن ایام الله دهه فجر و چهلمین بهار آزادی، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، وضعیت اسف بار شهرستان لردگان در دوران پهلوی دگرگون شد و خدمات بی شماری از سوی نظام مقدس جمهوری اسلامی در این نقطه از کشور ارائه شده است.

فرماندار شهرستان لردگان با اشاره به خدمات نظام در حوزه گازرسانی به شهرستان لردگان گفت: تا سال 1357 تنها روستای باغ‌بهزاد بعلت واقع شدن در مسیر اصلی خط انتقال گاز، از این نعمت برخوردار بود؛ ولی در حال حاضر تعداد پنج شهر و 177 روستا با جمعیت بالغ بر 205 هزار نفر با پوشش 90 درصدی جمعیت شهرستان لردگان از نعمت گاز برخوردارند.

حسین پور در زمینه خدمات كشاورزی نیز اظهار کرد: تا سال 1357 هیچ مزرعه پرورش ماهی، آبیاری بارانی، آبیاری قطره‌ای، مرغداری صنعتی در شهرستان لردگان وجود نداشته و از اول انقلاب تا سال 1396، دو هزار هكتار آبیاری بارانی، دو هزار هكتار آبیاری قطره‌ای، 19 واحد مرغداری صنعتی، هشت واحد تولید كبك،72 کارگاه شیلات، 112واحد پرواربندی بره و گاو شیری و ایجاد 35 گلخانه، راه اندازی سه کلینیک گیاه پزشکی، ایجاد 10 فروشگاه سموم کشاورزی صورت گرفته است.

این مقام مسئول خدمات بعد از انقلاب در حوزه منابع طبیعی شهرستان لردگان را نیز برشمرد و خاطرنشان کرد: عرصه های منابع طبیعی با وسعت 300 هزار هکتار، 88% مساحت شهرستان لردگان را به خود اختصاص داده، که از این وسعت 143 هزار هکتار آن مرتع و 157 هزار هکتار آن جنگل می باشد، یعنی 51% جنگل استان شامل 19 جامعه جنگلی با گونه های غالب بلوط ایرانی، بنه، زالزالک، بادام و ...، در این شهرستان واقع شده است .

وی گفت: رودخانه های خرسان، کربس، ارمند و کارون و چشمه های بنام مانند؛ چشمه برم لردگان، چشمه برم مال خلیفه، چشمه سندگان، چشمه پروز، چشمه آلونی و چشمه میشان در این شهرستان جاری و ساری می باشند.

فرماندار لردگان خدمات نظام اسلامی در حوزه برق‌رسانی شهرستان لردگان را این گونه توصیف کرد: تعداد روستاها و شهرهای دارای برق این شهرستان در سال 1357صفر بوده و تنها لردگان یك موتور برق داشت، كه از ساعت 4 عصر تا 10 شب روشن بود.

وی افزود:  تعداد روستاها و شهرهای دارای برق در سال 1394 شامل پنج شهر و  354 روستا شده است که مرهون برکات نظام و توجه مسئولین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی  می باشد.

حسین پور به خدمات نظام اسلامی در بحث آموزش و پرورش شهرستان لردگان نیز اشاره کرد و گفت: هم اکنون ادارات آموزش و پرورش  لردگان، خانمیرزا، فلارد و  عشایری در این شهرستان فعال هستند و با توجه به اینکه در سال 57 تنها 40 آموزشگاه با 6هزار و 463 دانش آموز فعالیت داشت؛ اکنون 485 آموزشگاه با 46هزار و 100 دانش آموز در سطح شهرستان لردگان فعالیت می کنند.

این مقام مسئول، خدمات نظام اسلامی در حوزه راه و شهرسازی شهرستان لردگان را بی نظیر دانست و افزود: راه و جاده آسفالته در سال 1357 تنها 90 كیلومتر در این شهرستان بوده و به برکت انقلاب اسلامی تاکنون یکهزار و 50 کیلومتر راه روستایی،  که 766 كیلومتر روستایی، 539 کیلومتر آسفالته، 142 كیلومتر خاكی، 38 كیلومتر بزرگراه  و 85 کیلومتر شوسه روستایی را شامل می شود در شهرستان لردگان احداث گردیده است.

فرماندار لردگان خدمت رسانی در عرصه مخابرات این شهرستان را نیز تشریح کرد و ادامه داد: در سال 1357 تنها یك خط مورس جهت تلگراف در شهرستان وجود داشته؛ ولی در حال حاضر تعداد 27هزار و 300مشترك خط تلفن ثابت می‌باشد و پوشش تلفن همراه بیش از 98 درصد در این شهرستان می‌باشد.

وی، همچنین از راه انداری سه مرکز آموزش عالی و دانشگاه پیام نور، آزاد اسالمی و علمی کاربردی با افزون بر سه هزار دانشجو در شهرستان لردگان خبر داد و افزود: این شهرستان در سال 1357 فاقد مركز آموزش عالی بود.

حسین پور، خدمات زیرساخت آب و فاضلاب شهرستان لردگان را نیز خاطرنشان کرد و گفت: تنها شهر لردگان در سال 1357 لوله كشی آب آشامیدنی داشته و در حال حاضر 5 شهر این شهرستان دارای شبكه آب آشامیدنی می‌باشند و 19روستای دارای آب آشامیدنی این شهرستان  در حال حاضر به  235 روستا افزایش یافته است.

وی راه اندازی صنایع مهم شهرستان لردگان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را نیز یادآور شد و افزود: در سال 1357 هیچ‌گونه طرح وپروژه مهم و ملی در سطح شهرستان لردگان وجود نداشته، ولی اكنون طرح‌های بسیار مهم و ملی مانند؛ سد های خرسان 1 – 2 - 3، كارون4 ، پتروشیمی،  كار خانه سیمان، معادن سنگ های تزئینی و لاشه، معادن سنگ گچ و 55 واحد فعال صنعتی در شهرك صنعتی لردگان با بیش از 750 نفر اشتغالزائی وجود دارد كه نقش بسیار مهمی در رونق و آبادانی شهرستان  دارد.

فرماندار لردگان با اشاره به ایجاد ادارات سیاسی در این شهرستان گفت: در سال 1357 لردگان بعنوان یكی از بخش‌های شهرستان بروجن بوده و در سال 1359 بعنوان یك شهرستان مستقل ارتقاء یافته، در حال حاضر لردگان دارای 5 بخش، 5 شهر و حدود 360 روستا می‌باشد و بعنوان یكی از بزرگترین شهرستان‌های استان چهارمحال و بختیاری مطرح می‌باشد كه قابلیت تبدیل به سه شهرستان را دارد.

حسین پور گفت: ادارات مستقر در شهرستان لردگان به جز نمایندگی آموزش و پرورش که زیر نظر بروجن بود وشهرداری لردگان و پاسگاه انتظامی (ژاندارمری قدیم )، تماما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در لردگان و بخش ها اسقرار پیدا کرده اند .

فرماندار لردگان به خدمات نظام اسلامی در حوزه بهداشت و درمان این شهرستان نیز اشاره کرد و افزود: ستاد شبکه بهداشت قبل از انقلاب وجود نداشت و بعد از انقلاب یک واحد ایجاد شد و این شهرستان قبل از انقلاب  بیمارستان نداشت و  بعد از انقلاب 2 واحد(شهدای لردگان و شهید ارجمند مالخلیفه) احداث شد،  آزمایشگاه قبل از انقلاب نبود و بعد از انقلاب 11 واحد ایجاد شده است.

وی گفت: در شهرستان لردگان، 4 مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی بعد از انقلاب به 35 مرکز ارتقا یافته و 8پایگاه خانه بهداشت به 124 مورد افزایش پیدا کرده است.

حسین پور افزود: شهرستان لردگان قبل از انقلاب سه پزشک عمومی و بعد از انقلاب 54 پزشک دارد و همچنین قبل از انقلاب پزشک متخصص نداشت که اکنون30 پزشک متخصص دارد 10 نفر نیروی شاغل بخش درمانی این شهرستان به 630 نفر بعد از انقلاب افزایش یافته است.

 فرماندار لردگان گفت: قبل از انقلاب هیچ تخت بیمارستانی در این شهرستان نبود و اکنون 270 تخت بیمارستانی در شهرستان به بیماران خدمت رسانی می کند.

حسین پور فعالیت صدا و سیما و رسانه ها در شهرستان لردگان را نیز با قبل از انقلاب مقایسه کرد و گفت: تا قبل از انقلاب در لردگان  تنها رادیو، آن هم در بعضی از مناطق وجود قابل دسترسی بود؛ اما بعد از انقلاب علاوه بر رادیو – تلویزیون به صورت دیجیتال حدود 85% از شهرستان را پوشش می دهد (19 کانال تلویزیونی و 18 کانال رادیوئی )و سایر مناطق شهرستان از کانالهای 1-2-3-4 برخوردارند.

وی افزود: تمام شهرستان از شبکه جهان بین (استانی) بر خوردارند و تمام شهرستان رادیوهای متفاوت کشور را دارند. و روزنامه ها، ماهنامه ها، هفته نامه ها، دو ماه نامه ها، جرائد، سایت های مختلف، فضاهای مجازی، اینترنت، شبکه های اجتماعی و ...، در سطح شهرستان بعد از انقلاب در دسترس همه مردم قرار گرفته است .

این مقام مسئول خدمات بعد از انقلاب اسلامی در حوزه ورزش و جوانان شهرستان لردگان را نیز تشریح کرد و گفت: تا قبل از انقلاب در لردگان  اماکن ورزشی وجود نداشته؛ اما بعد از انقلاب 18 مکان ورزشی شامل؛ چمن مصنوعی، سالن ورزشی، استخر و زمین ساحلی احداث گردید.

حسین پور خاطرنشان کرد: همچنین قبل از انقلاب هیات ورزشی در لردگان وجود نداشته؛ اما بعد از انقلاب 60 هیات ورزشی در شهرستان به وجود آمده و همچنین قبل از انقلاب شهرستان لردگان اداره ورزش نداشته، که خوشبختانه بعد از انقلاب این شهرستان از نعمت اداره ورزش و جوانان و 3 نمایندگی برخوردار است.

وی به فعالیت سمن ها در شهرستان لردگان نیز اشاره کرد و گفت: در سطح شهرستان قبل از انقلاب سمنی وجود نداشته؛ اما بعد از انقلاب 5 سمن دارای مجوز وجود دارد و 10 سمن نیز در حال گرفتن مجوز هستند.

فرماندار لردگان اضافه کرد: در سطح روستاهای شهرستان نیز کارهای بسیار زیادی در حوزه ورزش روستایی انجام شده، که در حال حاضر 40 خانه ورزش روستایی احداث و 15 خانه ورزش نیز در حال گرفتن مجوز هستند.

این مقام مسئول گفت: در زمینه قهرمان پروری نیز قبل از انقلاب شهرستان لردگان هیچ گونه قهرمانی در هیچ رده ای نداشته؛ اما بعد از انقلاب بیش از 4000 قهرمان استانی، 500 نفر قهرمان کشوری و بین المللی در سطح شهرستان هستند که توانستند برای شهرستان لردگان، استان چهارمحال و بختیاری و کشور عزیزمان ایران اسلامی  افتخار آفرینی کنند.

 

ارسال نظرات