شکوه چهار دهه اقتدار، افتخار

بیانیه سازمان بسیج هنرمندان استان تهران در آستانه 40سالگی انقلاب

خبرگزاری بسیج: رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان تهران با صدور بیانیه‌ای به‌مناسبت 40 سالگی انقلاب بر ایستادگی، پای آرمان‌های والای انقلاب اسلامی تاکید کرد.
کد خبر: ۹۱۰۵۹۵۶
|
۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۶

به گزارش روابط عمومی سازمان بسیج هنرمندان استان تهران؛ حسین نادری درنشست خبری به مناسبت سالروز ورود حضرت امام خمینی(ره) به میهن وآغاز دهه مبارک فجر، با صدور بیانیه‌ای به‌مناسبت 40 سالگی انقلاب بر ایستادگی، پای آرمان‌های والای انقلاب اسلامی تاکید کردو گفت: برای به تصویر کشیدن دستاوردهای ادبی هنری انقلاب باید تلاش کنیم.

متن این بیانه به شرح زیر است:

  • اِنِّ الّذینَ قالوا رَبُّنا الله ثُمَّ استَقاموا فَلا خَوفُ عَلَیهِم و لا هُم یَحزَنُون ●

با استعانت از بارگاه بی همتای حضرت حق، در شکوه 40سالگی انقلاب و در آستانه چهل ویکمین بهار انقلاب اسلامی و در سالروز ورود بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت روح الله خمینی(ره) پس از غربت که در12بهمن ماه 1357 پای به میهن عزیز خود گذاشت درکنارشهدای به خون خفته انقلاب در بهشت زهرا(س)قرار گرفت و بیان فرمود؛ما با هنر مخالف نیستیم با سینما مخالف نیستیم با سینمایی که برای رشد وتعالی و بالندگی این کشور بیانجامد مخالف نیستیم ما با کارهای خلاف و فحشا در سینما مخالفیم.

 

در بخش دیگری ازاین بیانیه آمده است: شكل گيري نظام اسلامي، مشروعيت الهي حكومت با ضميمه شدن به مقبوليت مردمي است. علاوه بر مزيت‌هاي مشروعيت حكومت در نظام اسلامي نسبت به نظام شاهنشاهي، در حوزه های مختلف ادبی هنری مي‌توان دستاوردهای دو نظام قبل وبعد از انقلاب را مورد مقايسه قرار داد.

حوزه تئاتر(نمایش):

طاغوت تئاتر را وسیله‌ای برای انحراف و به قهقرا بردن جامعه  می‌دانست، اما امروز مقام معظم ولایت، تئاتر را به‌مثابه منبری برای رشد و تعالی و هدایت مردم می‌دانند.قبل از انقلاب صدور مجوز‌های نمایش به‌جای کارشناسان بر عهده رئیس شهربانی شهر بود اما پس از انقلاب، نظام اسلامی اداره و نظارت بر هنر‌های نمایشی را در تمام سطوح به  هنرمندان واگذار کرد.

حوزه خوشنویسی:

خوشنویسی بعد از انقلاب رشد پیدا کرد و شکوفا شد، اوایل انقلاب استقبال بیشتری از این هنر می‌کردند و این هنر خدمت بزرگی هم به انقلاب با نوشتن پلاکاردها دیوارنویسی‌ها و نوشتن آیات و احادیث کرد.اما در دوران پهلوی حتی اجازه نمی داند که یک هنرمند خوشنویس بتواند آثار خودش را در معرض دید اهالی هنر قرار دهد.

حوزه ی هنرهای تجسمی:

1-        برخلاف دوران قبل از انقلاب اسلامی که مضامین غالب آثار، آلوده به بداخلاقی و افسردگی و بیهودگی بود، با پیروزی انقلاب، مضامین عالی دینی و ملی همچون؛ ازخود گذشتگی، شهادت، اتحاد، عدالت خواهی و آزادی و آزادگی تجلی یافت.

2-        افزایش ۱۷ برابری تعداد نگارخانه‌های تجسمی کشور از ۳۰ نگارخانه به ۵۰۰ نگارخانه بعد از انقلاب است.

حوزه ادبیات داستانی:

ادبیات امروز ما با آنچه قبل از انقلاب داشتیم، قابل قیاس نیست. آن روز ها ما از روی دست بیگانگان می نوشتیم (و اصلاً کاری نداشتیم که آیا این نوشته ها همسو با فرهنگ خودمان هست و به درد مردم می خورد یا خیر)؛ آن روز ها، ادبیات داستانی ما با وجود سابقه ی کهن خود هویت مستقلی نداشت. امروز دیگر ما نشخوار کننده ی داستان های بیگانگان نیستیم. امروز ما خودمان می نویسیم و در همین سالهایی که از انقلاب می گذرد،

حوزه موسیقی:

موسیقی حماسی در دوران انقلاب، حکایت از همدلی و همراهی مردم داشت، در آن دوران نوع و سبک موسیقی مطرح نبود، بلکه ساختار دلی موسیقی و یکدلی و یکپارچه شدن مردم باهم در برابر رژیم طاغوت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود.

حوزه صنایع دستی:

*در اواخر قرن 19 چند روحاني و تاجر مانند مجدالاسلام كرماني، سيدجمال‌الدين واعظ اصفهاني، ميرزا نصرالله ملك‌المتكلمين و حاج محمد حسين كازروني انجمني براي پيشرفت مصرف توليدات بومي در اصفهان افتتاح كردند. ميرزا تقي‌خان اميركبير نيز تعدادي كارگاه محلي براي توليد لباس نظامي، پارچه، سراميك ، ظروف بلور، درشكه و لوازم مختلف خانگي احداث كرد. با اين حال تا پيش از انقلاب مشروطيت هيچ قانوني درباره صنايع‌دستي تدوين نشد.

*در سال 1360 مجدداً اين دو بخش در يكديگر ادغام و طبق اساسنامه جديد به صورت يك شركت دولتي زيرنظر وزارت صنايع با عنوان سازمان صنايع‌دستي ايران قرار گرفت.

ارسال نظرات