پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران در بهمن سال ۵۷ به رهبری امام خمینی (ره) و سرنگونی نظام ۲ هزارو ۵۰۰ ساله شاهنشاهی برگ زرینی در تاریخ ایران است.
کد خبر: ۹۱۰۶۹۹۸
|
۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان ،با وجود همه ناباوری‌ها و تلاش‌ها در سطح بین المللی برای حفظ رژیم شاه در ۲۲ بهمن ۵۷، نظام پوسیده ستمشاهی فرو ریخت و ریشه‌های فاسد دودمان سیاه پهلوی از ایران اسلامی کنده شد.مبارزه ملت مسلمان ایران به رهبری امام خمینی (ره) به ثمر رسید و با سرنگونی نظام شاهنشاهی، انقلاب شکوهمند اسلامی برخواسته از بطن ملت به رهبری امام خمینی (ره) پیروز شد.

مبارزات و جانفشانی مردم غیور و انقلابی هرمزگان همگام با دیگر شهر‌های کشور به ویژه در روز‌های قبل از پیروزی انقلاب، همواره یادآور رشادت‌های دلاورمردان دریادلی است که همواره در عرصه‌های مختلف و پشتیبانی از انقلاب اسلامی حضوری پررنگ داشته و دارند.

حالا با گذشت ۴ دهه از این پیروزی و طلوع فجر انقلاب نشستن پای خاطرات مبارزان انقلابی و شنیدن از حال و هوای آن دوران بی شک خالی از لطف نیست.

با محمد رزم یکی از مبارزان انقلابی در هرمزگان که پا به پای دیگر جوانان با وجود تمام سختی‌ها و خفقان رژیم شاه دست از مبارزه نکشید،به گفتگو نشستیم .

خودتان را برای مخاطبان معرفی کنید؟

محمد رزم متولد ۲۹ بهمن سال ۳۴ هستم و در خانواده‌ای ۹ نفره در بندرعباس به دنیا آمدم و دوران ابتدایی را مدرسه حافظ و دبیرستان را در مدرسه ابن سینا گذراندم.

از چه سنی و چگونه با فعالیت‌های انقلابی آشنا و وارد فعالیت‌های سیاسی شدید؟

جرقه ورود من به فعالیت‌های سیاسی و انقلابی از سال ۴۸ وقتی وارد کلاس هفتم شدم با آشنایی با آقای تربت که دو سال بزرگتر از خودم بود، زده شد و از آنجایی که پدرم من را از همان بچگی به مسجد «مش شنبه یا همان اصغریه» می‌برد و اهل مکتب و کلاس‌های قرآن بودم آقای تربت من را با خود همراه کرد و به واسطه آشنایی با وی زمینه ورود من به مسجد یزدی‌ها که در حال حاضر مسجد علی ابن ابی طالب(ع) نامیده می‌شود فراهم شد و من با اشخاص برجسته‌ای مثل آیت الله انواری، حاج آقا زائری، مظفری و نحوی آشنا شدم.

جلسات مبارزان انقلابی کجا و به چه صورت برگزار می‌شد؟

در آن زمان که خفقان سیاسی در کشور بی داد می‌کرد کسی آزادانه جرات اظهار نظر نداشت و کوچکترین مخافت‌ها از سوی عمال رژیم و ساواک در نطفه خفه می شد برگزاری جلسات به همین راحتی نبود. اولین جلساتی که من در آنها شرکت کردم بیشتر جنبه عمومی داشت و مسائل مذهبی و عقیدتی مطرح می‌شد، اما در جلسات خصوصی تنها افراد قابل اعتماد در آن حضور داشتند ، خوب یادم هست در این جلسات خصوصی که شب‌های حمعه در منزل حاج آقا زائری برگزار می‌شد علاوه بر من محمد ابراهیم سعادت، اسمائیل شاغول، محمد جعفری و وجدانی هم بودند و ماهی یک بار هم یک سخنران یا روحانی برجسته ای برای آشنایی بهتر ما با مسائل به این جلسات دعوت می‌شد.

اعضای خانواده هم در جریان فعالیت‌های شما بودند؟

به جز برادر و خواهرم زهرا که هر سه فعالیت می‌کردیم شخص دیگری از اعضای خانواده خبر نداشت.

اخبار فعالیت‌های انقلاب در نقاط مختلف کشور چطور به دست شما می‌رسید؟

مسافت طولانی بندرعباس از تهران مانع از فعالیت‌ها و شور و شوق مردم و مبارزان خواهان آزادی که از ظلم و ستم حکومت ستم شاهی به تنگ آمده بودند نمی‌شد و مردم هرمزگان به ویژه بندرعباس از طریق مبارزانی که از دو شهر تهران و قم به بندرعباس سفر می‌کردند از رویداد‌های نهضت امام (ره) و تحولات سیاسی کشور مطلع می‌شدند و همراه و همگام با شهر‌های دیگر مبارزه می‌کردند.

خاطره‌ای از زمان پخش اعلامیه‌ها به یاد دارید که برای مخاطبان و جوان‌ها جالب باشد؟

آن موقع مثل حالا نبود که به راحتی بشود یه متن را تکثیر کرد بلکه اوایل اعلامیه‌ها را دست نویس می‌کردیم که واقعا کار سختی بود، اما بعد‌ها با استفاده از دستگاه  کپی که یکی از دوستان به سختی تهیه کرده بود کار تکثیر اعلامیه‌ها انجام می شد و بعد هر کس وظیفه پخش آنها را در یک منطقه به عهده داشت. یک شب که با یکی از بچه‌ها برای پخش اعلامیه رفته بودیم بعد از انداختن اعلامیه در یکی از خانه‌ها ، مرد درشت اندامی با چهره خشن بیرون آمد و شروع کرد به سر و صدا و از ما پرسید چه کسی این کار را کرده، صبح که پرس و جو کردیم فهمیدیم مرد عصبانی از نیرو‌های ژاندارمری و طرفدار سر سخت رژیم بوده، ولی خدارو شکر خطر از بیخ گوشمون گذشت.

ساواک مبارزان انقلابی را چطور شناسایی می‌کرد؟

ساواکی‌ها برای شناسایی بیشتر مبارزان از بین افراد نزدیک به ما که قابل اعتماد بودند شخصی را اجیر می‌کردند و از طریق این افراد فعالیت‌های ما را زیر نظر داشتند، اما برای لو نرفتن نیرو‌های نفوذیشان تا حد ممکن از دستگیر کردن مبارزان انقلابی اجتناب می‌کردند. من سال ۵۷ زمانی که ۲۳ ساله بودم توسط ساواک دستگیر شدم و طبق سوالاتی که در بازجویی‌ها از من پرسیدند و اطلاعاتی که داشتند فهمیدم از سال ۵۴ من را زیر نظر داشتند و تنها برای شناسایی نشدن نیروی خود اقدام نکرده بودند.

به نظر شما چه عواملی باعث جذب مردم به سمت امام خمینی(ره)  و پیروی از  ایشان شد؟

در کشوری که روزانه ۶ میلیون بشکه نفت به فروش می‌رفت، اما مردم حتی از آب و برق و حداقل امکانات رفاهی بی بهره بودند، مردم رنج دیده مرد روحانی و بی آلایشی را در راس می‌دیدند که هیچ چیزی برای خود نمی‌خواست حتی فرزندش را برای نجات مردم از زیر یوغ ظلم و ستم و حفظ دین فداکرده و از همه مهمتر اخلاق، منش و فروتنی امام (ره) خود به تنهایی برای جذب مردم کافی بود.

به نظر شما از چه زمانی جرقه‌های اصلی تظاهرات و قیام گسترده مردمی زده شد؟

با توهین توسط رشیدی مطلق به امام راحل (ره) در روزنامه اطلاعات در سال ۵۶ آتش خشم مردم زبانه کشید و آتش دل مردم شعله ور شد و مردم در شهر‌ها و روستا‌ها به پا خواستند و این سرآغازی شد بر قتل عام و شهادت مظلومانه مردم و روحانیان ، خون شهدا نیز زمینه ساز اتفاقاتی شد که به تدریج رژیم سفاک پهلوی را به سراشیبی سقوط روانه کرد.

 

در هرمزگان از چه زمانی تظاهرات اوج گرفت؟

همانطور که جریان نهضت امام خمینی (ره) در شهر‌های دیگر در جریان بود مردم بندرعباس هم پابه‌پای دیگر نقاط کشور در حال مبارزه با حکومت ستم‌شاهی بودند و می‌شود گفت تحولات انقلابی در هرمزگان، در شب چهلم شهدای قیام تبریز با سخنرانی مرحوم عباسی در مسجد کوفه بندرعباس و جمله معروف "اعوذبالله من شر شاه" رقم خورد و با تظاهرات و راهپیمایی  به سمت مسجد فاطمیه فصل تازه‌ای از قیام‌های انقلابی مردم هرمزگان و بندرعباس رقم خورد.طی ۱۰ روز از مسجد کوفه به سمت مسجد فاطمیه که پایگاه انقلاب بود تجمعاتی انجام می‌شد و مردم مرتب تظاهرات می‌کردند.

از حال و هوای هرمزگانی‌ها در روز‌های پایانی حکومت پهلوی و پیروزی انقلاب برای ما بگویبد؟

با گسترش قیام مردمی، امام خمینی (ره) تصمیم خود را برای بازگشت به ایران اعلام کرد و بختیار که با وجود حمایت‌های آمریکا برای مهار انقلاب خود را ناتوان می‌دید دستور بسته شدن فرودگاه‌های کشور را داده بود  که مردم خشمگین و ناراحت هرمزگان هم همصدا با دیگر شهر‌ها و روستا‌ها به خیابان‌ها ریخته بودند و با تحصن و شعار‌های کوبنده، دولت بختیار را مخاطب قرار می‌دادند. سرانجام امام پس از ۱۵ سال دوری از وطن در میان استقبال پرشور مردم قدم به خاک ایران گذاشت و در بهمن ۵۷ حکومت ۵۷ ساله پهلوی فروپاشید و اساس نظام جمهوری اسلامی در ایران شکل گرفت.

حرف آخر شما برای جوانانی که روز‌های سخت انقلاب را درک نکردند چیست؟

قبل از انقلاب شراب‌خواری، بی‌حجابی و بی‌بندوباری در کشور بیداد می‌کرد و هیچکس از ظلم و ستم در امان نبود و شاه و سران کشور غلام حلقه به گوش آمریکا بودند، اما امروز این مسائل از بین رفته و از همه مهمتر آزادی در زمینه‌های مختلف از جمله بیان خواسته‌ها بزرگترین دستاورد انقلاب برای ملت بوده، خون‌های زیادی برای سازندگی کشور و هر آنچه که امروز جوانان به راحتی در اختیار دارند چه پیش از انقلاب و چه بعد از آن در دوران ۸ سال دفاع مقدس ریخته شده و ایران به کشور قدرتمند و تاثیرگذار در جهان و منطقه تبدیل شده و همه باید برای حفظ ارزش‌های انقلاب و نظام تلاش کنیم.

با پیروی از خط ولایت فقیه و رهبر انقلاب از تفرقه و جدایی دوری کنیم.انقلابی که در ۲۲ بهمن سال ۵۷ در ایران رخ داد و منجر به روی کارآمدن حکومتی برگرفته از احکام اسلامی شد.انقلابی که برخواسته از بطن این ملت به رهبری امام خمینی (ره) از نخستین روز‌های مبارزات تاکنون همواره حمایت حداکثری مردم را به عنوان بزرگترین پشتوانه به همراه داشته است.

اکنون پس از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی این انقلاب دستاورد‌های فراوان و بی سابقه‌ای را در حوزه‌های گوناگون نه تنها در سطح کشور بلکه در دنیا به ارمغان آورده است.

شکستن ابهت پوشال ابرقدرت‌ها، همگرایی امت اسلام، بیداری اسلامی، الگوسازی برای ملت‌های مستضعف، بازشدن پنجره امید در دل مسلمانان و اتحاد و همبستگی ملت ایران و آغاز رشد فرهنگی، اجتماعی، علمی و اقتصادی در سطح کشور از جمله آثار و دستاورد‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

ارسال نظرات