آقای نجوما با هواپیمایی اختصاصی ایران، پس از ۳۰ سال تبعید به کشورش بازگشت. زمانی که پرچم آفریقای جنوبی پایین کشیده می‌شد، وی در حال خواندن سرود ملی پرچم نامیبیا را به اهتزاز درآورد.
کد خبر: ۹۱۰۷۴۲۴
|
۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، آقای نجوما با هواپیمایی اختصاصی ایران، پس از ۳۰ سال تبعید به کشورش بازگشت. زمانی که پرچم آفریقای جنوبی پایین کشیده می‌شد، وی در حال خواندن سرود ملی پرچم نامیبیا را به اهتزاز درآورد، تأثیر انقلاب اسلامی ایران در نابودی یکی از نظام‌های منفور جهان مشخص شد.

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌‌های دینی خبرگزاری فارس،‌ به مناسبت چهلمین دهه فجر انقلاب اسلامی محسن پاک آیین عضو شورای راهبری مجمع جهانی صلح اسلامی یادداشتی با عنوان «چهل سال استقلال، دستاورد مهم انقلاب اسلامی» را به رشته تحریر در آورده است که در ادامه می‌آید:

 

 

چهل سال استقلال، دستاورد مهم انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) و حضور یکپارچه مردم علیه استبداد داخلی و سلطه خارجی به وقوع پیوست و آزادی و استقلال را برای نظام اسلامی به ارمغان آورد. امروز در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به اهمیت مقوله استقلال برای پیشرفت ایران و به عنوان یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی می‌پردازیم.

در قرون معاصر، عدم استقلال حکومت‌های سلطنتی و وابستگی به بیگانگان یکی از علل اصلی عقب‌ماندگی همه جانبه ملت ایران بود. در دوره حکومت پهلوی وابستگی ایران در ابعاد گوناگون فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و نظامی به قدرت‌های خارجی از جمله آمریکا، انگلیس، روسیه و فرانسه به اوج خود رسید و هر یک از این کشورها در حد ظرفیت خود، منابع ملی کشور را به تاراج می‌بردند.

مقام معظم رهبری در این زمینه می‌گویند: «برای یک ملت، خفتی بالاتر از وابستگی نیست... حکومت ایران در زمان رژیم طاغوت منحوس، رژیم ذلیل، رژیم فاسد که تا گردن در لجنزار وابستگی گیر کرده بود، اصلاً وابسته زاییده شده بود». 

در دوره پهلوی، ایران به دلیل فقدان استقلال در سیاست خارجی، یکی از اقطاب بلوک غرب با محوریت آمریکا بود و در نظام دو قطبی حاکم بر روابط بین‌الملل، سیاست‌های کاخ سفید و غرب را اجرا می‌کرد. ارتش ایران و فرماندهان آن تحت تسلط ژنرال‌های آمریکایی بوده و برای جلوگیری از نفوذ شوروی نقش «ژاندارم خلیج فارس» را ایفا می‌کردند. در صحنه سیاست خارجی نیز ایران در مسیر تأمین منافع غرب، متحد راهبردی رژیم صهیونیستی بود و با فروش نفت به این رژیم، ماشین جنگی صهیونیسم را علیه مردم مظلوم فلسطین تغذیه می‌کرد.

آفریقای جنوبی که با تکیه بر نظام آپارتاید و کشتار سیاهان منفور جهانیان بود، یکی دیگر از مشتریان نفتی ایران به شمار می‌آمد. فردینالد مارکوس دیکتاتور فیلیپین نیز با خرید نفت از رژیم پهلوی، جنگ گسترده‌ای را علیه مسلمانان مورو در جنوب فیلیپین هدایت می‌کرد. در این دوره، شاه بدون اعتقاد به استقلال و حاکمیت ملی ایران به دنبال تداوم حضور خود در قدرت در ازای اطاعت از فرامین کاخ سفید بود.

این وضعیت، ادامه حضور همه جانبه کشورهای سلطه‌گر در ایران و عقب‌ماندگی ملت ایران و محرومیت از دستیابی به پیشرفت و تکامل و توسعه را در پی داشت. اولین دستاورد انقلاب اسلامی، قطع وابستگی از بیگانه و دستیابی به استقلال بود. شعار «نه شرقی نه غربی – جمهوری اسلامی» در کنار «استقلال آزادی، جمهوری اسلامی» نماد خواسته مردم انقلابی ایران برای اداره سرزمین خود و حرکت در مسیر پیشرفت و تعالی بود.

با پیروزی انقلاب اسلامی، دست کشورهای خارجی به خصوص آمریکا از منابع غنی معدنی و نفتی ایران قطع شد و عقب‌افتادگی ناشی از حکومت‌های مستبد و سلطه‌طلبی بیگانگان به سرعت جای خود را به کار و تلاش و سازندگی و شکوفایی استعدادهای نهفته برای پیشرفت ایران اسلامی داد. چندی نگذشت که ایران از یک کشور ضعیف و محتاج به بیگانه، تبدیل به قدرتی منطقه‌ای و موثر در منطقه گردید و موجب «هویت‌بخشی» به مسلمانان عالم و مبارزه آنان برای نجات از سلطه شد.

فروش نفت به رژیم‌های اسرائیل و آفریقای جنوبی و فیلیپین قطع شد و ملت فلسطین و مسلمانان مشتاق به آزادی قدس، بعد از سال‌ها ناکامی و شکست در سه جنگ با رژیم صهیونیستی، دوباره روحیه گرفتند و به صحنه مبارزه بازگشتند.پیروزی در جنگ‌های ۳۳ روزه، ۲۲ روزه و ۸ روزه معادلات صهیونیست‌ها را برهم ریخت و حمایت‌های بی‌دریغ غرب از اسرائیل نیز نتوانست جبهه مقاومت را فرو ریزد.

فوری‌ترین اثر انقلاب اسلامی در دوره استقلال 

تسریع در فروپاشی آپارتاید و استقلال نامیبیا، فوری‌ترین اثر انقلاب اسلامی در دوره استقلال ایران بود. اقدام تأثیرگذار جمهوری اسلامی ایران با قطع صدور نفت به آفریقای جنوبی، نویدبخش مبارزات سیاهان مظلوم علیه نژادپرستی شد. رژیم  آپارتاید از طریق عایدات نفتی، سلاح تهیه می‌کرد و آن‌ها را به سوی سیاه‌پوستان نشانه می‌رفت. قطع صدور نفت به آفریقای جنوبی در  استقلال نامیبیا به عنوان آخرین کشور مستعمره آمریکا هم مؤثر واقع شد و مهمترین حمایت ایران از مبارزات ضد نژادپرستی بود.

نگارنده هنگام سفارت در زامبیا به عنوان رئیس کشورهای مقدم جبهه مبارزه با آپارتاید، از نزدیک شاهد چگونگی آزادی ماندلا  و استقلال نامیبیا و فروپاشی نظام آپارتاید بودم. همه روزه پیگیری می‌شد. به همین دلیل آمریکا، انگلیس و برخی کشورهای اروپایی که حامی اصلی نظام آپارتاید بوده و منافع خود را در حفظ این نظام می‌دانستند، از حضور ایران در زامبیا بسیار نگران بودند.

یادم می‌آید که در همان روزهای نخستین مأموریت در لوزاکا، رادیو دویچه ووله آلمان اعلام کرد: ایران آمده است تا با حمایت از سیاه‌پوستان، آنان  را در برابر سفیدپوستان تحریک کند. این قبیل نگرانی‌های غرب از ایران و جنگ‌های تبلیغاتی علیه ایران فراوان بود.

اضمحلال نظام آپارتاید و آزادی نلسون ماندلا از زندان جزیره روبن از رویدادهای شیرین حضور من در زامبیا بود. ماندلا پس آزادی از زندان به لوزاکا آمد و در همان فرودگاه با سلام گرم خود، از حمایت‌های ایران تشکر کرد. من همانجا از طرف مرحوم هاشمی رفسنجانی از ماندلا دعوت کردم که به ایران بیاید و ایشان این دعوت را پذیرفت و چند ماه بعد سفر انجام شد.

نگارنده و آقای شیخ الاسلام معاون وقت وزارت خارجه در جشن استقلال نامیبیا هم حاضر بودیم. همه مقامات ارشد دنیا در آن مراسم دیدند که آقای نجوما با هواپیمایی اختصاصی جمهوری اسلامی ایران، پس از ۳۰ سال تبعید، از اروپا به کشورش بازگشت و این امر نماد حمایت ایران از استقلال نامیبیا بود. زمانی که پرچم آفریقای جنوبی پایین کشیده می‌شد و سام نجوما در حال خواندن سرود ملی، پرچم نامیبیا را به اهتزاز درآورد، تأثیر انقلاب اسلامی ایران در نابودی یکی از نظام‌های منفور جهان مشخص شد.

و امروز پس از چهل سال شاهد نفوذ و حضور غیرقابل انکار جمهوری اسلامی ایران در غرب آسیا است. آمریکا با تمام توان خود به این نفوذ اعتراف کرده و ایران را مانع اصلی تحقق اهداف استکباری خود در منطقه معرفی می‌کند. داعش و گروه‌های تروریستی به برکت انقلاب اسلامی از عراق و سوریه گریختند و اسرائیل در مسیر انزوا قرار گرفته و در انتظار سرنوشتی همچون سرنوشت نظام آپارتاید می‌باشد. یمن با حمایت معنوی ایران با متجاوزان عرب می‌جنگد و افغانستان از پشتیبانی ایران در مقابله با حضور غیر قانونی آمریکا در کشورش برخوردار است.

استقلال، دستاورد مهم و تأثیرگذار انقلاب اسلامی بود و ملت ایران با اتکا به این موهبت و عدم وابستگی به بیگانگان، از تمام مشکلات خود به خصوص تحریم‌های ظالمانه عبور خواهد کرد و با اتکا به منابع داخلی، مسیر خودکفایی را برای تعالی و پیشرفت طی خواهد نمود. 

ارسال نظرات