یک اقتصاددان با بیان اینکه معمولا درآمد بانک‌های مرکزی مشمول مالیات نمی‌شود، گفت: اخذ مالیات از بانک مرکزی در شرایط فعلی منطقی نیست و بهتر است این درآمد به عنوان افزایش سرمایه بانک مرکزی در نظر گرفته شود.
کد خبر: ۹۱۰۷۹۰۷
|
۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۲

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، کامران ندری ، درباره طرح یک فوریتی پرداخت علی الحساب سود و مالیات خرید و فروش ارز و تاثیر آن بر پایه پولی اظهارداشت: اگر ارز‌های بانک مرکزی در بازار فروخته و ریال آن از درون اقتصاد گرفته شود پرداخت مالیات آن منجر به افزایش پایه پولی نمی‌شود. 

وی افزود: بانک مرکزی عملیات خرید و فروش ارز را انجام می‌‌دهد و در کشورهای دیگر علاوه بر آن بانک‌های مرکزی از طریق عملیات بازار باز هم خرید و فروش می‌کند و ممکن است درآمد کسب کنند اما این درآمد به حساب سرمایه بانک مرکزی اضافه می‌شود و مالیات برای آن وضع نمی‌شود.

این اقتصاددان گفت: علت اینکه در اغلب کشورها از درآمد بانک مرکزی مالیات نمی‌گیرند این است که این نهاد ممکن است در برخی معاملات و خرید و فروش‌ها زیان کند و درآمدهای قبلی برای پوشش آن زیان به کار گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی سیاست‌هایی اتخاذ می‌کند که ممکن است هزینه‌زا باشد، تصریح کرد: اگر این هزینه‌ها از محل درآمدهای بانک مرکزی تامین شود، تاثیری کمتری در پایه پولی خواهد داشت. به عنوان مثال ممکن است بانک مرکزی یک سپرده ویژه باز کند و به بانک‌ها اعلام کند شما سپرده از مردم بگیرید و در بانک مرکزی سپرده‌گذاری کنید و این بانک سود آن را پرداخت می‌کند. این سیاست ممکن است در شرایط ویژه اتخاذ شود که هزینه آن می‌تواند از محل درآمدهای بانک مرکزی تامین شود.

ندری گفت: اخذ مالیات از بانک مرکزی در شرایط فعلی منطقی نیست و بهتر است این درآمد به عنوان افزایش سرمایه بانک مرکزی و پوشش هزینه سیاست‌های پولی در نظر گرفته شود. البته تحلیل‌های دقیق‌تر نیازمند به بررسی بیشتر این پیشنهاد است.

ارسال نظرات