حجت الاسلام «حسین زارع زاده» گفت: قبل از انقلاب مساحت موقوفات استان 3.6 هکتار و در حدود 2 هزار سند مالکیت بوده که این رقم در طول این چهل سال به مساحت 1506هکتار و تعداد 7312 سند ماکیت رسیده است.
کد خبر: ۹۱۰۸۳۸۸
|
۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، حجت الاسلام «حسین زارع زاده» امروز به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب در جمع خبرنگاران استان یزد حاضر و به بیان اقدامات صورت گرفته توسط اداره متبوعش پرداخت.
مدیرکل اوقاف استان یزد گفت: از ۷۰۰ سال پیش تا قبل از سال ۱۳۵۷ و پیروزی انقلاب به طور متوسط سالانه ۱۷ وقف جدید در استان به ثبت رسیده و این در حالی است که تعداد وقفیات پس از انقلاب علی‌رغم باور‌های غلطی که در جامعه وجود دارد از سال ۵۷ تاکنون ۱۵۶۲ مورد بوده که نشان از افزایش شتابنده وقف در استان است.
زارع زاده ادامه داد: قبل از انقلاب مساحت موقوفات استان ۳.۶ هکتار و در حدود ۲ هزار سند مالکیت بوده که این رقم در طول این چهل سال به مساحت ۱۵۰۶ هکتار و تعداد ۷۳۱۲ سند ماکیت رسیده است.
وی تصریح کرد: البته در سال قبل نیز برای ۲۰۷ هکتار موقوفات استان ۶۱۸ سند مالکیت صادر و از ابتدای سال جاری تا ۱۵ بهمن ماه نیز برای ۲۳۱ هکتار موقوفه ۳۹۶ سند مالکیت اخذ شده است.
مدیرکل اوقاف استان در خصوص میزان هزینه کرد موقوفات استان ابراز داشت: از سال ۸۸ تاکنون در حوزه فعالیت‌های دینی ۱۳ میلیارد تومان، خیریه ۱۵ میلیارد تومان، مدارس ۶۰۹ میلیون تومان، مساجد ۶ میلیارد تومان و موضوعات اجتماعی ۳.۸ میلیارد تومان هزینه شده است.
وی با اشاره به این مطلب که همواره یکی از مواردی که در آن احساس تکلیف کردیم بحث ایجاداشتغال بوده اذعان داشت: در این زمینه با سرمایه‌گذاری دو میلیارد تومانی از محل سایر موقوفات در موقوفه رشید جمشید به مساحت ۲۴۰۰ متر مربع ۶ باب مغازه دو طبقه و ۵ سوله با کاربری مرکز بازی و مرکز دیالیز راه اندازی شده است.
زارع زاده؛ ساخت ۲۱ مغازه در سه طبقه در زمینی به مساحت ۲۰۰ متر مربع در مهریز، احداث مجتمع مسکونی ۳۲ واحدی با سرمایه‌گذاری ۵ میلیادر تومانی بخش خصوصی در چهار طبقه در بلوار آیت الله طالقانی در زمین موقوفه‌ای به مساحت ۲۴۰۰ مترمربع، احداث ۱۰۰۰ واحد تجاری فعال سرای خان کهنه در خیابان قیام، مرمت و احیای هتل کاروانسرای مشیر، ایجادمجتمع تجاری ساحل در تفت و فیروزه در یزد را از دیگر نمونه‌های اقدامات انجام شده در حوزه سرمایه‌گذاری و اقتصاد وقف در استان دانست.
مدیرکل اوقاف استان تاکید کرد: البته طرح‌هایی درخصوص احیای موقوفات کشاورزی با رویکرد توسعه کشت گیاهان دارویی، انرژی‌های پاک و مباحث دانش‌بنیان را نیز در دست بررسی و مطالعه داریم.
این مقام مسئول با اشاره به برگزاری اولین همایش ملی معماری اسلامی در اماکن متبرکه در یزد اظهار داشت: امروز اوقاف استان یزد به قطب آموزش اوقاف کشور تبدیل شده و با برگزاری این همایش با حضور کارشناسان فنی و بهره‌وری اوقاف کشور نتایج قابل قبولی حاصل شده است.

زارع زاده در بخش دیگری از سخنانش از اجرای ویژه‌برنامه‌های چهل سالگی انقلاب در قالب «فجر فاطمی» در ۵۰ امامزاده و بقعه متبرکه استان خبر داد و گفت: برگزاری همایش «قرآن کتاب انقلاب»، برگزاری ۱۶ محفل انس با قرآن، برگزاری مسابقات سوره فجر ویژه دانش‌آموزان، اهدای ۵ هزار جلد جزء سی‌ام قرآن کریم، برگزاری دوره‌های آموزش مربی قرآن کریم در استان و کلاس‌های آموزشی در زمینه آسیب‌های اجتماعی از برنامه‌های طرح «فجر فاطمی» است.
مدیرکل اوقاف استان با بیان رشد ۱۶ درصدی ثبت نام کنندگان یزدی آزمون حفظ و مفاهیم قران کریم سازمان اوقاف گفت: در این آزمون بیش از ۸۰۰۰ نفر از استان ثبت نام کردند و در حالی که استان یزد به لحاظ جمعیت استان ۲۴ کشور محسوب می‌شود، اما در تعداد شرکت‌کنندگان در این آزمون رتبه نهم را به خود اختصاص داده است.
زارع زاده در پایان گفت: ثبت نام در مسابقات سراسری قران کریم از ۱۰ بهمن در دو بخش خواهران و برادران آغاز شده و علاقمندان می‌توانند برای شرکت در این مسابقات از طریق سایت ایران قران اقدام کنند.
وی اذعان داشت: مرحله اول این مسابقات در ۱۵ رشته قرانی نهم اسفندماه همزمان با سراسرکشور در استان برگزار شده و مرحله شهرستانی در نیمه اردیبهشت، استانی در نمیه تیر و کشوری در مهرماه سال آینده در اصفهان برگزار خواهد شد
انتهای پیام/
ارسال نظرات