مؤسسه کارنگی معتقد است ایران، پیروز اصلی خبر اعلام خروج نیروهای آمریکایی از سوریه است.
کد خبر: ۹۱۰۸۶۳۵
|
۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

رانج علاءالدین کارشناس مؤسسه کارنگی نوشت: شاید ۲ هزار سرباز شمار چندان زیادی نباشد، اما وقتی تصویر را عقب ببریم چیزهای بیشتر و مهم‌تری می‌بینیم. نخست این‌که حضور این نیروها معنای نمادین دارد. علاوه بر این، زیرساخت‌های نظامی آمریکا در منطقه چنان قدرتمند است که همیشه بسیار نیرومند به‌نظر می‌رسد. نیروهای هم‌پیمان سوریه می‌دانند که قدرت نظامی آمریکا در منطقه توانایی آن را دارد که در زمانی کوتاه بار دیگر در منطقه گسترش پیدا کند. اما با این تصمیم به‌نظر می‌آید که چهره پرابهت ارتش آمریکا تا حدی آسیب دیده است.


به گزارش دیپلماسی ایرانی، این تحلیل می‌افزاید: خروج نیروهای آمریکایی خلأیی ایجاد کند که قاعدتاً حکومت بشار اسد و ایران آن را پر خواهند کرد.


همان‌طور که در خروج نیروهای آمریکایی از عراق در سال ۲۰۱۱ مشاهده شد، ایران توان فراوانی در پرکردن خلأ نبود آمریکایی دارد و می‌تواند جای پای نیروهای همسوی خود را در این مناطق محکم کند. چیزی که مستقیماً به ضرر منافع آمریکا و همپیمانانش در منطقه است. در عراق این وضعیت باعث تضعیف متحدان آمریکا و احساس نارضایتی آنان شد.


تردیدی نیست که خروج آمریکایی‌ها از سوریه خلأ بزرگ‌تری ایجاد می‌کند که مخالفان آمریکا آن را پر خواهند کرد. تصمیم ترامپ به ده‌ها هزار عنصر وابسته به ایران که همپیمان دولت بشار اسد هستند فرصت استقرار در این مناطق را می‌دهد.


در سوریه، ایران قدرتی منحصر به فرد در آرایش صحنه سیاسی را به دست خواهد آورد، چون جرئت لازم برای تأثیر بیشتر را پیدا می‌کند و به اموال احتمالی بین المللی برای بازسازی سوریه دست پیدا می‌کند. به لحاظ استراتژیک نیز ایران فضای بیشتری برای دستیابی به گذرگاهی پیدا می‌کند که مدت‌ها در پی آن بود و ایران را به صورت زمینی به لبنان و مدیترانه می‌رساند. خلاصه می‌توان گفت که بیشترین سود از خروج نیروهای آمریکایی در سوریه را ایران درو خواهد کرد.


این تصمیم بی‌تردید خیانتی به متحدان آمریکاست، یعنی گروه‌هایی که روی زمین جنگیدند.


آمریکا در گسترش متحدان تأثیرگذار برای خود از میان گروه‌هایی غیر از دولت‌های خاورمیانه مانند کردها و اعراب در سوریه بسیار کوتاهی کرده است. واشنگتن برخلاف دشمنانش، برای اثربخشی در منطقه به این گروه‌های پایدار اهمیت چندانی نمی‌دهد. چه بسا در آینده در مناطقی مانند لیبی و افغانستان کسی تمایلی به متحدشدن با آمریکا نداشته باشد.


خلاصه اینکه خروج آمریکا از سوریه، پایگاه ایران در سوریه را قدرتمندتر می‌کند و متحدان کرد آمریکا را وادار به معامله با دولت بشار اسد می‌سازد. این به معنای پیروزی نهایی حکومت بشار اسد و همپیمانش ایران در این جنگ است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها