رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح کرد
کد خبر: ۹۱۰۸۶۳۷
|
۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، صبح امروز دکتر شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در حاشیه بازدید از نخستین رقابت معاملات الگوریتمی با اشاره به رشد بازار سرمایه طی چهل سال گذشته در جمع خبرنگاران گفت: در چهل سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی بازار سرمایه کشور از حیث کدهای سهامداری رتبه هشتم در جهان را کسب کرده و ابزارهای جدیدی به این بازار اضافه شده است.

دبیر شورایعالی بورس گفت: نخستین اوراقی که پیش از انقلاب در بازار عرضه شد اوراق قرضه عباس آباد بود و تعداد محدودی سهم معامله می شد اما هم اکنون علاوه بر سهام، ابزارهای مالی متفاوتی در اختیار اهالی بازار سرمایه قرار گرفته است.  

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: علاوه بر سهام انواع اوراق همانند اسناد خزانه اسلامی و ابزارهایی مانند اختیار خرید و فروش، معاملات آتی سهام و معاملات الگوریتمی به بازار سرمایه کشور وارد شد. امروز تعداد سهامداران با سال های قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست. برای حدود ۱۳ درصد جمعیت کشور کد سهامداری صادر شده و حدود ١٠ میلیون نفر به خانواده بازار سرمایه وارد شده اند.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار با تاکید بر اینکه بازار سرمایه از شفاف ترین بخش های اقتصادی است ادامه داد: حجم بازار و میزان تامین مالی بخش مولد اقتصاد طی این چهل سال ارتقای چشمگیری داشته و نهادهای مالی نیز تا پایان سال به ۶۵٠ می رسد.

دکتر محمدی با تاکید بر اینکه این تعداد نهاد مالی در دنیا کم نظیر است ابراز داشت: بازار سرمایه کشور از لحاظ شرعی از غنای کافی برخوردار است و تمامی ابزارهای موجود در این بازار شرعی است.

رییس سازمان بورس اوراق بهادار با اشاره به معاملات الگوریتمی گفت: معاملات الگوریتمی از پیشرفته ترین روش های داد و ستد در بازارهای مالی دنیا است و هم اکنون در بازار سرمایه پیاده سازی شده است.

بازار از فضای تحریم عبور کرده

دبیر شورایعالی بورس در پاسخ به پرسشی مبنی بر تاثیر تحریم ها بر بازار سرمایه گفت: عوامل بنیادی و مزیت های نسبی اقتصاد کشور مشخص است و بازار سرمایه نیز مسیر بلندمدت خود را طی می‌کند. تحریم ها اثر چندانی بر بازار ندارد و از آن عبور کرده است. مزایای نسبی بازار سرمایه کوتاه مدت نیست و سرمایه گذاری در بازار یک امر بلندمدت محسوب می شود و بازار از ثبات خوبی برخوردار است.

بازار ارز در اختیار بانک مرکزی

دکتر محمدی در پاسخ به سوال دیگری با موضوع راه‌اندازی بورس ارز گفت: دستورالعمل و قوانین مربوط به معاملات ارز مربوط به بانک مرکزی است و بازار نقدی ارز در بازار پولی کشور راه اندازی می شود و در این مسیر سازمان بورس، بورس تهران و فرابورس کنار بانک مرکزی هستند. اما قرارداد آتی ارز در بازار سرمایه راه اندازی می شود. هر زمان که بازار نقدی راه اندازی شد و قیمت مرجع قابل استخراج بود بازار آتی هم فعالیت خود را آغاز می‌کند.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه اطلاعات خریداران نفت در بورس انرژی محرمانه باقی می‌ماند تأکید کرد تمامی اطلاعات در بازار سرمایه محرمانه است و هیچ اطلاعاتی از این بازار در خصوص خریداران به هیچ فردی غیر از مراجع قضایی داده نخواهد شد.

دبیر شورای عالی بورس درخصوص راه‌اندازی مجدد معاملات آتی سکه نیز عنوان کرد: زمانی که قیمت مرجع سکه با ثبات باشد و بازار پول کشور قیمت را قبول کند بورس کالا آمادگی ازسرگیری معاملات را دارد اما قیمت مرجع هم اکنون از نوسان قابل ملاحظه ای برخوردار است در نتیجه نمی‌توان زمان مشخصی برای راه اندازی معاملات آتی سکه در بورس کالا مشخص کرد.

رییس سازمان بورس در خصوص راه‌اندازی بورس بین الملل در مناطق آزاد نیز گفت: راه اندازی این بورس نیازمند دستورالعمل و آیین نامه است. این موضوع در کمیسیون اقتصادی مجلس و همچنین در دولت بررسی شده و پس از تصویب، نحوه راه اندازی آن در شورایعالی بورس مطرح می شود.

استانداردهای بازار سرمایه منطبق با فضای بین المللی

دکتر محمدی در خصوص فعالیت بازار سرمایه در عرصه بین المللی نیز گفت: وقتی عضو نهاد آیسکو میشویم مفهوم آن این است که تمامی استانداردهای لازم در بازار سرمایه برای سرمایه گذاری رعایت می شود. به این معنی که حقوق سهامداران خرد و سهامداران بزرگ نیز رعایت می شود. به همین دلیل سرمایه گذار خارجی می تواند به راحتی با افق بلند مدت ۵ و ۱۰ ساله به بازار سرمایه اعتماد داشته باشد.

وی با اشاره به عرضه نفت در بورس نیز گفت: نفت خام، یک محصول ملی برای کشور است و برای بورس انرژی نیز محصول جدیدی تلقی می شود به همین دلیل باید ساز و کار معاملات آن فراهم می شد و مشتریان علاقمند وارد میدان معاملاتی می شدند.

دبیر شورایعالی بورس ادامه داد: بورس انرژی عهده دار کشف قیمت عادلانه است و به همین دلیل هر دو محصول ملی کشور که گاز و نفت است باید در این بازار عرضه شود و صرف نظر از تحریم ها این محصولات باید در یک بازار کاملا شفاف معامله شود.

دکتر محمدی ادامه داد: با همکاری وزارت نفت و تغییر روند اطلاعیه ها انعطاف لازم در بورس انرژی ایجاد شده و در این میان محرمانه بودن اطلاعات رعایت می شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها