استان لرستان باگذشت ۴۰ سال از انقلاب شکوهمند اسلامی دستاورد‌های زیادی در تمام زمینه‌ها به‌ویژه حوزه آب‌رسانی داشته است.
کد خبر: ۹۱۰۹۳۷۲
|
۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، دهه فجر بهانه‌ای برای مرور دستاورد‌های مختلف انقلاب اسلامی است و یکی از بزرگ‌ترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی لرستان در حوزه آب‌رسانی روستایی و شهری است.

طبق آمار و مستندات، قبل از انقلاب تنها ۱۸۴ روستای استان از نعمت آب آشامیدنی عمومی بهره‌مند بودند این در حالی است که هم‌اکنون این رقم به ۲ هزار و ۲۱۴ روستا افزایش پیداکرده که رقم قابل‌توجهی است البته برخی از روستا‌های استان فاقد آب آشامیدنی سالم یا با کمبود آب مواجه هستند که نیازمند تلاش و توجه بیشتر متولیان این حوزه است.

در حوزه آب‌رسانی شهری پیش از انقلاب جمعیت تحت پوشش آب شهری تنها ۳۵ درصد بوده، اما هم‌اکنون این رقم به ۹۹ درصد رسیده است.

علیرضا کاکاوند، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان در این رابطه اظهار داشت: جلوگیری از بیماری‌های مرتبط با بهداشت آب، کاهش هزینه‌های درمانی، کاهش روند مهاجرت روستاییان، افزایش سرمایه‌گذاری در مسکن روستایی، افزایش و بهره‌وری نیروی کار و افزایش تولید محصولات کشاورزی و دامی را از نتایج آب‌رسانی روستایی عنوان کرد.

وی گفت: ایجاد زمینه برای استقرار صنایع روستایی، افزایش ارزش‌افزوده محصولات کشاورزی، افزایش رفاه روستاییان و تحقق عدالت اجتماعی نیز از دیگر نتایج آب‌رسانی به حوزه روستایی است.

وی با اشاره به اینکه لرستان طبق آمار لرستان دارای ۳ هزار و ۱۴۵ روستا سکنه و خالی از سکنه است، گفت: از این تعداد دو هزار و ۸۸۶ روستا طبق اعلام سازمان مدیریت، در برنامه‌ریزی فعالیت‌های شرکت آبفار لرستان به‌عنوان روستا مدنظر قرارگرفته‌اند.

مدیرعامل شرکت آبفار لرستان در ادامه بیان کرد: درصد روستانشینی طبق مستندات ۳۵ درصد است که ۱۰ درصد بیشتر از میانگین کشوری است و ازنظر روستانشینی در جایگاه دوازدهم قرارگرفته است.

افزایش روستا‌های بهره‌مند از آب آشامیدنی

کاکاوند با اشاره به اینکه تا قبل از انقلاب تنها ۱۸۴ روستا آب‌رسانی شده بود، تصریح کرد: به برکت انقلاب اسلامی در حال حاضر ۲ هزار و ۲۱۴ روستا معادل ۷۲. ۷۶ درصد شامل ۱۶۶ هزار و ۱۲۴ خانوار بهره‌مند از آب سالم هستند که از این تعداد یک هزار و ۴۹۲ روستای آبدار بالای ۲۰ خانوار هستند.

وی در ادامه گفت: در اولین سال تأسیس شرکت آبفار یعنی سال ۱۳۷۷ تعداد ۹۱۶ روستا دارای شبکه آب آشامیدنی و تعداد ۳۲۷ روستا با ۲۵ هزار و ۵۵۴ مشترک تحت پوشش خدمات این شرکت قرار گرفتند که در حال حاضر ۱۴۶۳ روستا با ۱۲۵ هزار و ۸۴۳ مشترک معادل ۷۱ درصد تحت پوشش خدمات این شرکت قرار دارند.

مدیرعامل شرکت آبفار لرستان خاطرنشان کرد: تا پایان شش‌ماهه اول سال ۱۳۹۷ شاخص بهره‌مندی از آب آشامیدنی ۳۷/۸۰ درصد است که تقریباً ۷ درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

دوازده میلیارد تومان طلب شرکت آبفار

کاکاوند در بخش دیگری از صحبت‌های خود به طلب آب و فاضلاب از مشترکین نیز اشاره کرد و گفت: این شرکت از مشترکین خود ۱۲ میلیارد تومان طلب دارد همچنین انشعابات مجاز شده این شرکت در سال جاری ۲ هزار و ۷۶ مورد بوده است.
وی با اشاره تعداد پروژه‌های در دست اجرای شرکت آبفار لرستان در سال ۹۷ افزود: این پروژه‌ها شامل ۹۴ پروژه با پوشش ۲۴۷ روستا و با جمعیتی معادل ۱۰۶ هزار و ۴۷۶ نفر هستند و همچنین تعداد پروژه‌های فعال ۵۲ پروژه شامل ۱۴۷ روستا با میانگین پیشرفت فیزیکی ۷۸ درصد است.
این مسئول ادامه داد: همچنین تعداد ۱۳ مجتمع آب‌رسانی شامل ۳۷۴ روستا در برنامه کلی شرکت هستند که از این تعداد ۷۳ روستا طی سال ۹۷ در دستور کار قرار دارند.

کاکاوند با اشاره به اینکه ۱۸۲ تانکر چرخ‌دار و ثابت در شرکت آبفار وجود دارد، عنوان کرد: ۸۷ روستای تحت پوشش آب‌رسانی سیار داریم که ۱۷ روستا ثابت و ۷۰ روستا مقطعی بوده که شامل ۵۳۶۷ خانوار با جمعیت ۲۲ هزار و ۴۴۵ نفر است.

مدیرعامل شرکت آبفار لرستان در پایان حجم آب توزیع‌شده به‌وسیله تانکر سیار را ۱۰۲ هزار و ۷۰۸ مترمکعب عنوان کرد.

افزایش جمعیت تحت پوشش آب شهری

مدیرعامل شرکت آبفا لرستان با اشاره به جمعیت تحت پوشش آب شهری استان گفت: درصد جمعیت تحت پوشش آب شهری ابتدای انقلاب ۳۵ درصد بوده درحالی‌که هم‌اکنون ۹۹.۸ درصد تحت پوشش آب شهری قرار دارد که رقم قابل‌توجهی است.

حمیدرضا کرموند افزود: تعداد مشترکین آب شهری استان نیز ابتدای انقلاب ۵۷ هزار فقره بوده، اما این عدد در سال جاری به ۴۰۳ هزار فقره افزایش پیداکرده است.

وی با اشاره به تعداد تصفیه‌خانه‌های آب شهری لرستان نیز عنوان کرد: قبل از انقلاب هیچ تصفیه‌خانه آبی در استان احداث نشده بود، اما هم‌اکنون ۲ تصفیه‌خانه آب شهری در استان احداث‌شده است، همچنین تعداد تصفیه‌خانه‌های قبل از انقلاب صفر بود، اما در حال حاضر ۴ تصفیه‌خانه راه‌اندازی و ۵ تصفیه‌خانه دیگر نیز در حال ساخت است.

مدیرعامل شرکت آبفا لرستان ادامه داد: تعداد مشترکین فاضلاب در ابتدای انقلاب ۲۰ هزار و ۴۰۰ فقره بوده، اما هم‌اکنون به ۲۶۳ هزار فقره افزایش پیداکرده است.

به گفته کرموند جمعیت تحت پوشش فاضلاب شهری استان قبل از انقلاب ۲۰ درصد بوده و در حال حاضر ۵۷ درصد است.
وی خاطرنشان ساخت: همچنین شبکه جمع‌آوری و انتقال آب فاضلاب در ابتدای انقلاب ۴۰ کیلومتر بوده و هم‌اکنون یک هزار و ۱۵۰ کیلومتر است.

مدیرعامل شرکت آبفا لرستان به آب بدون درآمد شهری نیز اشاره کرد و افزود: ابتدای انقلاب آب بدون درآمد شهری ۴۶ درصد وهم اکنون به ۲۷ درصد کاهش پیداکرده است.

وی افزود: تعداد مشترکین آب شهری ابتدای دولت یازدهم ۳۰۴ هزار و ۱۹۸ فقره بوده که در ابتدای دولت دوازدهم به ۳۰۸ هزار و ۳۰۵ فقره افزایش پیدا کرد.
انتهای پیام/
ارسال نظرات