موج بیداری اسلامی در سطح کشورهای خاورمیانه، بلاشک ناشی از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و ایستادگی بی‌نظیر ملت مقام ایران در برابر نظام سلطه و استکبار است.
کد خبر: ۹۱۰۹۸۳۰
|
۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از رشت، انقلاب اسلامی ایران زلزله‌ای بزرگ در محیط بین‌الملل تلقی می‌گردد و به تعبیر امام روح‌الله متجدد بزرگ اسلام در عصر مادی‌گرائی، انقلاب ما انفجار نور بود؛ بنابراین در چهل‌سالگی انقلاب اسلامی برخی از دستاوردهای کلان این مردمی‌ترین انقلاب دنیا را مرور می‌کنیم.

در حوزه دستاوردها تاکنون بیشتر از دستاوردهای خرد انقلاب اعم از پیشرفت‌های حیرت‌آور در زمینه‌های خدمات‌رسانی نظیر آب، برق و گاز در اقصی نقاط کشور یا موفقیت‌های کم‌نظیر علمی در عرصه‌های هسته‌ای، پزشکی، نانو، لیزر، سلول‌های بنیادی و یا صنایع دفاعی و موشک‌های دوربرد و ... سخن به میان آمده است اما کمتر به دستاوردهای کلان پرداخته‌شده است.

بررسی دستاوردهای کلان انقلاب در چهار سطح

دستاوردهای کلان انقلاب در چهار سطح ملی، منطقه‌ای، جهانی و تاریخی قابل‌بررسی هستند که در سطح ملی دو دستاورد عمده عبارت‌اند از ایجاد نظام سیاسی به معنای حاکمیت دینی در شرایطی که مدرنیسم و پست‌مدرنیسم در سطح جهان به‌عنوان بهترین متد برای پیشرفت تلقی می‌شدند.

انقلاب اسلامی در مرحله دوم با دو شعار عمده خود که تا حدود زیادی جهت‌گیری جمهوری اسلامی را مشخص کرده ازجمله استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی و نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی توانست نظام مقتدر اسلامی را تشکیل بدهد. امروز که انقلاب اسلامی ما به 40 سالگی خود رسیده است با مروری به تاریخ چهل‌ساله انقلاب می‌توان ادعا کرد که نظام در دو شعار فوق‌الذکر موفق بوده است آن‌هم در شرایطی که این انقلاب مردمی به بلوغ قابل‌تأمل رسیده اما انقلاب‌های مطرح دنیا به دیکتاتوری ناپلئونی و یا استالینی منجر گردیدند و انقلاب در ایران توانست نظامی کارآمد با تکیه‌بر معرفی منابع جدید قدرت ازجمله مردم، ولایت‌فقیه و امدادهای غیبی در سطح جهان تشکیل داد.

دومین دستاورد در سطح ملی تشکیل یک جامعه ولائی است که شامل عناصر رهبری ولائی، مکتب ولائی و امت ولایت مدار بوده که تاکنون به‌خوبی تبیین نگردیده است.

نظام اسلامی ما که مبتنی بر مردم‌سالاری دینی است دو بعد دارد که یکی نظام سیاسی و انتخابات‌های دوسالانه در کشور و دیگری نظام اجتماعی که همان جامعه ولائی است و این جامعه ولائی مفهومی بزرگ‌تر و متفاوت از جامعه مدنی دارد که در سال ۷۶ توسط جریان پیروز انتخابات مطرح گردید و رهبری معظم انقلاب در این زمینه تأکید کردند که جامعه الگو برای ما در انقلاب اسلامی جامعه عصر رسول خدا (ص) و مدینه النبی است که به‌عنوان‌مثال در دوران دفاع مقدس امام امت با نفس مسیحایی خود سرنوشت جنگ را به‌گونه‌ای رقم زد که برای اولین بار در تاریخ معاصر دشمنان ملت با همه توان لجستیکی و اطلاعاتی و بهره‌برداری از انواع سلاح‌ها نتوانستند به اهداف خود برسند و شکستی مفتضحانه را برای خود رقم زدند.

انقلاب اسلامی ایران مردمی‌ترین انقلاب دنیا

در سطح منطقه‌ای انقلاب اسلامی به‌عنوان مردمی‌ترین انقلاب دنیا که در پیروزی آن‌همه اقشار و توده‌ها سهیم بودند حائز تأثیراتی غیرقابل‌انکار در منطقه است که ازجمله آن‌ها می‌توان به موج بیداری اسلامی در سطح کشورهای خاورمیانه اشاره کرد که صرف‌نظر از نتایج این انقلاب‌ها، چنین تحولاتی بلاشک ناشی از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و ایستادگی بی‌نظیر ملت مقام ایران در برابر نظام سلطه و استکبار است.

دستاورد دیگر انقلاب اسلامی انقلابی شدن شیعیانی بود که در طول ۱۴۰۰ سال ظلم و ستم خلفای جور حالتی محافظه‌کار پیدا کرده بود و امام خمینی (ره) در همین راستا تقیه را در عصر انقلاب حرام اعلام کرد و این آغاز بازگشت به خویشتن شیعیان محسوب می‌گردد و در امتداد همین گفتمان مفاهیم مدنظر شیعه نظیر شهادت، عدالت و مردم‌سالاری در سطح جهان طرح گردید.

دستاورد انقلاب اسلامی در سطح جهانی در شرایطی که نظام حاکم بر دنیا یعنی نظام سلطه ۳۰۰ سال ملل مظلوم و زجرکشیده را چپاول کرد شایسته توجه عمیق است. در شرایطی که پس از جنگ جهانی دوم و در سایه رقابت دو ابرقدرت مطرح آن روز کشورهای دنیا هر یک به‌تناسب شرایط لاجرم باید از یکی از دو کشور ایالات‌متحده و یا شوروی پیروی می‌کردند و در چنین اوضاعی پیروزی انقلاب اسلامی در ایران با شعار نه شرقی و نه غربی برای بسیاری از تحلیل گران دنیا یک شوخی بزرگ و باورناپذیر به شمار می‌رفت.

رهبر فقید انقلاب اسلامی در جمله‌ای معروف فرمودند که «آمریکا از شوروی بدتر، شوروی از انگلیس بدتر و انگلیس از هر دوی این‌ها پلیدتر است» و امروز در نظام سلطه‌ستیزی بدون تردید جمهوری اسلامی در جایگاه رهبری قرارگرفته و پس‌ازآن شیعیان به لحاظ نزدیکی فکری و سیاسی و سپس مسلمانان قرار دارند و در همین راستا در جریان سوریه که برای برکناری بشار اسد همه قدرت‌های دنیا به تفاهم رسیده بودند اما اراده ایران مانع از اجرای نقشه شوم بیگانگان برای آن کشور گردید.

تغییر تاریخ جهان توسط انقلاب اسلامی ایران

اما در سطح تاریخی انقلاب اسلامی بدون اغراق نه‌تنها تاریخ ایران، اسلام، منطقه بلکه تاریخ دنیا را تغییر داد. تاریخ جهان به‌صورت کلی در سه بخش قدیم، قرون‌وسطی و دوران معاصر طبقه‌بندی می‌شود که این سطور نمی‌تواند به‌درستی این سه بخش را تبیین نماید اما به‌اختصار باید گفت که در عهد قدیم باوجود تمدن‌هایی چون چین دو امپراطوری بزرگ آن روز در ایران و یونان قدرت‌نمائی می‌کردند البته در آن مقطع یونان یا به تعبیری اروپای امروزی مهد علم و دانش به شمار می‌رفت و با بعثت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام این دوره به پایان رسید و دوران قرون‌وسطی آغاز شد که با تعالیم آسمانی و الهی جامعه‌ای عقب‌مانده که شعله‌های جهل تا آنجا زبانه می‌کشید که دخترکان را زنده‌به‌گور می‌کردند به مهد علم و دانش مبدل شد و جلسات علمی امام باقر (ع) و امام صادق (ع) با شاگردانی از سراسر دنیای اسلام پیشرفت خیره‌کننده مسلمانان را رقم زد و این دوره به اعتراف خود اروپائی، دوره تاریکی نامیده می‌شود و در طول دوره هزارساله به‌سختی می‌توان دانشمندی را معرفی کرد.

ایجاد رنسانس علمی در اروپا و شورش مردم علیه جور مذهب ناشی از عملکرد غلط روحانیون مسیحی و البته قبل‌تر از آن آغاز جنگ نرم اروپائی‌ها علیه مسلمانان که تا قلب اروپا یعنی اندلس نفوذ کرده بودند و فاسدشدن جوانان و همچنین ضعف فرمانروایان جهان اسلام، شکوه اروپا و افول تمدن اسلامی را رقم زد.

این شرایط با روی دادن جنگ‌های جهانی اول و دوم منجر به ابرقدرتی دو کشور در سطح دنیا گردید که خود را آقای دنیا می‌دانستند و درنتیجه دین را افیون توده‌ها خطاب می‌کردند که هیچ کارکردی برای اداره جامعه و نظام سیاسی نداشت و نهایتاً دنیای معاصر به سمت مادی‌گرائی و به حاشیه راندن مفاهیم دینی سوق پیدا کرد.

وقوع انقلاب اسلامی در ایران ضربه‌ای مهلک به‌نظام بین‌الملل وارد ساخت و پس از پیروزی انقلاب مفاهیمی مانند نقش دین برای اداره جامعه که تا قبل از آن ضد ارزش تلقی می‌گردیدند دارای ارزش شدند و میشل فوکو که در دوران پیروزی انقلاب به ایران سفر کرد از نزدیک شاهد تحولات سیاسی و اجتماعی ایران بود و می‌گوید این انقلاب ماهیت و محتوای تاریخ را تغییر داد.

بنابراین امام خمینی (ره) مفاهیم ارزشمندی را در جهان آن روز ارائه کرد و آثار کم‌نظیری را با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از خود به یادگار گذاشت.

انتهای پیام

ارسال نظرات