رویکرد بسیج اساتید حل مشکلات مردم

یکی از اقدامات بسیار خوبی که توسط بسیج اساتید کشور صورت گرفته ایجاد اندیشکده‌های مسئله محور است، اندیشکده‌هایی که قرار است اساتید بسیجی دانشگاه‌ها در آن برای حل مشکلات کشور و مردم تلاش کنند.
کد خبر: ۹۱۰۹۹۵۶
|
۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، انقلاب شکوهمند اسلامی در حالی به چهل سالگی و بلوغ رسید که دشمنان این نظام مقدس با تمام توان تلاش می‌کردند انقلاب ما به چنین روزی نرسد.

 

این انقلاب در طی 40 سال گذشته پیشرفت‌های چشمگیری داشته و در حوزه‌های مختلف توانسته با پیشرفت‌های خود دنیا را غافل‌گیر کند، البته در کنار این پیشرفت‌ها مشکلاتی نیز وجود داشته که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت، مشکلاتی که سومدیریت‌های داخلی و برخی توطئه های خارجی منجر به ایجاد آنها شد.

در این میان همواره گروه‌های انقلابی از بسیج دانشجویی و تشکل‌های دانشجویی انقلابی گرفته تا بسیج اساتید برای کمک به مردم و حل مشکلات کشور کمک کرده‌اند.

یکی از اقدامات بسیار خوبی که در سالهای اخیر نهال آن کاشته شده و بنابراعلام مسئولان بسیج اساتید کشور قرار است سال آینده میوه بدهد، ایجاد اندیشکده‌های مسئله محور به صورت استانی و ملی است، اندیشکده‌هایی که قرار است اساتید بسیجی دانشگاه‌ها با استفاده از آن و ظرفیت همه اساتید برای حل مشکلات کشور و مردم تلاش کنند.

* تاکید رهبر معظم انقلاب بر «لزوم درگیر شدن دانشگاه با مسائل کشور» 

رهبر معظم انقلاب اسلامی در خردادماه 97 در دیدار صدها نفر از استادان، اعضای هیأت‌های علمی و پژوهشگران دانشگاه‌ها و مراکز علمی، بر «لزوم درگیر شدن دانشگاه با مسائل کشور» تأکید و خاطرنشان کردند که مشکلات امروز و فردای کشور باید عالمانه حل شود، زیرا مواجهه‌ غیرعلمی و غیرمدبرانه با مشکلات موجب پیچیده و افزون شدن آن‌ها خواهد شد.

ایشان  سپس با اشاره به برخی مسائل و مشکلات کشور که نیازمند ورود جدی و عالمانه‌ دانشگاه است، گفتند: به‌عنوان نمونه در مسئله‌ مهم اقتصاد که برخی معتقدند مشکلات آن ناشی از بعضی شیوه‌های مدیریتی ضعیف یا غلط است، دانشگاه باید با کار علمی و راهگشا ورود کند.

همین بیانات رهبر معظم انقلاب کافی بود تا اساتید انقلابی، مومن و متعهد نگاه جدی‌تری به حل مسائل و مشکلات جامعه داشته باشند و اندیشکده‌های بسیج اساتید نیز با همین هدف ایجاد شد.

نخستین اندیشکده راهبردی سازمان بسیج اساتید کشور  عصر پنجشنبه 23 آذر 96 همزمان با برگزاری اجلاس سراسری اساتید بسیجی و با حضور شخصیت‌های برجسته علمی و دانشگاهی در سالن همایش‌های بین المللی ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی، افتتاح شد.

هدف از تاسیس و راه اندازی اندیشکده های بسیج اساتید انجام امور تحقیقاتی علمی بر پایه مطالعات و پژوهش هایی است که به صورت کاربردی قابل استفاده بوده و بر سیاست های کلان کشور متمرکز باشند.

اندیشکده بسیج اساتید مجموعه­‌ به ­هم پیوسته‌­ای از استادان بسیجی و سایر پژوهشگران دانشگاهی است که در حوزه­‌های؛­ رصد، پایش و بررسی مسائل و معضلات کشور- استان، به ایده­‌پردازی، سیاستگذاری و برنامه‌­ریزی پرداخته و نسبت به یافته­‌های خود به مطالبه‌­گری می پردازد. این مجموعه از نظر سیاست­‌ها تحت پوشش سازمان بسیج اساتید، از نظر ارتباطات اداری تحت پوشش کانون‌­های بسیج اساتید دانشگاه­‌ها و از نظر علمی پژوهشی مجاز به برقراری ارتباط با دیگر موسسات و سازمان­‌های علمی پژوهشی است.

رسالت اندیشکده ها، نیز تبیین راهبردی فرمایشات و منویات امام راحل، مقام معظم رهبری و نیز اجرا، ترویج و اعتلای سیاست­های کلان موضوعی، توسعه ­ای نظام جمهوری اسلامی در راستای تحقق اهداف انقلاب اسلامی و سند ملی ۱۴۰۴ در موضوع محوری اندیشکده عنوان شده است.

* اعلام حمایت بسیج اساتید از حرکت‌های نو و خلاقانه اساتید بسیجی برای حلّ مشکلات

مجتبی زارعی  رییس سازمان بسیج اساتید کشور می گوید: رویکرد مدیران سازمان بسیج اساتید در دوره جدید برپایه حلّ مسائل ملّی، منطقه‌ای و محلّی خواهد بود.

زارعی که همواره بر لزوم حل مشکلات کشور توسط اساتید تاکید کرده از حرکت‌های نو و خلاقانه اساتید بسیجی در راستای حلّ معضلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه اعلام حمایت می کند و ادامه می دهد: ظرفیت‌های علمی بسیار خوبی در کشور وجود دارد که باید در خدمت تولید کشور قرار گیرد. استادان متعهد و وطن­خواه کشور نیز باید به این امر کمک کنند.

وی در این راستا از دانشگاهها و استادان بسیجی در سراسر کشور درخواست کرده که با اجتهاد منطقه ای و در نظر گفتن محورهای توسعه در هر استان، اندیشکده های راهبردی و مسئله محور را در استان تشکیل داده و به پیشبرد اهداف کلان انقلاب اسلامی و حلّ معضلات ملّی و محلّی کمک کنند.

* رویکرد جدید بسیج اساتید متمرکز بر حل مسائل و معضلات کشور

محمدرضا ابن‌الدین حمیدی قائم مقام سازمان بسیج اساتید کشور می‌گوید: رویکرد جدید بسیج اساتید با ماهیتی متفاوت نسبت به گذشته، متمرکز بر حل مسائل و معضلات کشور و دفاع از کیان نظام جمهوری اسلامی است.

وی ادامه می‌دهد: نهضت و جنبش انقلابی استادی در سازمان بسیج اساتید هدف خود را عبور از نظام بوروکراتیک علم برای اجتماعی‌سازی علم قرار داده و تشکیل اندیشکده‌های راهبردی بسیج اساتید، پاسخی است به این نظام اداری دست و پاگیر.

* اندیشکده‌های بسیج اساتید سال آینده برای حل مشکلات وارد عمل می‌شوند

محمدرضا شفیعی فرد معاون پژوهشی سازمان بسیج اساتید کشور هم درباره رویکرد حل المسائلی بسیج اساتید گفت: بسیج اساتید با تجربه ای که در سال‌های گذشته بدست آورده در این دوره رویکردش به حل مسائل کشور معطوف شده است. 

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در دیدار با اساتید دانشگاه ها فرمودند که دانشگاه ها باید با مسائل و مشکلات کشور درگیر شوند، در همین زمینه بسیج اساتید اندیشکده های راهبردی را تاسیس کرد که این یک راه میان بر است برای اینکه یک مسئله را حل کنیم و آن را کنار بگذاریم. 

شفیعی فرد با بیان اینکه اندیشکده های بسیج اساتید در حوزه های مختلفی ایجاد شده است،  خاطر نشان کرد: در سال 97 بسیج اساتید 42 اندیشکده را تاسیس کرد که هر کدام روی یک موضوع خاص تمرکز دارند و وظیفه حل مشکلات آن حوزه را بر عهده گرفته اند. 

وی با اشاره به ارایه بسته های اقتصادی و امنیت خاک اندیشکده ها برای حل مشکلات افزود: اندیشکده های بسیج اساتید در حال حاضر در مرحله راه اندازی هستند و ان شاءالله از سال 98 وارد عمل خواهند شد و عملاً محصولات آنها را خواهیم دید. 

* گره هایی که قرار است به دست اساتید بسیجی باز شوند

تاسیس اندیشکده های بسیج اساتید در استانها و شهرهای مختلف می تواند خبر خوشی باشد برای ورود جدی اساتید دانشگاه ها به مسائل کشور  و بی شک با اقدامات صورت گرفته در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی از سوی بسیج اساتید برای حل مشکلات کشور و همچنین با تاکید مسئولان این سازمان برای ورود جدی اندیشکده ها این امید می رود که از سال آینده با اقداماتی که قرار است صورت بگیرد کلید مشکلات از طریق علم و دانشگاه ساخته شود و با عزم جدی اساتید بسیجی مشکلات یکی پس از دیگری راه حل مناسبی پیدا کند.

ارسال نظرات