رئیس شورای عالی زکات گفت: مردم نشان داده‌اند با وجود همه مشکلات موجود همواره پای انقلاب هستند.
کد خبر: ۹۱۱۰۴۴۷
|
۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج  از لرستان، آیت‌الله سیدرضا تقوی  امروز در جلسه شورای زکات لرستان ضمن گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با بیان اینکه زکات یک حکم الهی مانند نماز و حج است، عنوان کرد: تا کنون در مورد مسائل فقهی مانند زکات، به خوبی پرداخته نشده است و پیش از این احکام بیشتر به صورت فردی و نه برای جمع و جامعه بوده و این بدان خاطر بود که فقهای شیعه میدانی برای کار نداشتند و امور در دست ستمگران بود.

وی افزود: در بحث جمع آوری زکات همانگونه که مد نظر مقام معظم رهبری بوده که همان احکام اسلام است باید عمل کنیم.

رئیس شورای عالی زکات با بیان اینکه زکات پیام‌های متعددی دارد، بیان داشت: در بیان پیام‌های زکات باید گفت که زکات وسیله تقرب به خداوند بوده و پیام عرفانی دارد؛ دوم اینکه زکات ادای تکلیف بوده و از طرفی یک پیام انسانی دارد و آن کمک به نیازمندان است.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر پیام‌های زکات این است که، ای نیازمندان علما و فقهای اسلام و دین به فکر شما هستند.

آیت‌الله تقوی اظهار داشت: ما باید مشکل معیشت مردم را حل کنیم و می‌توانیم؛ چرا که اگر مشکل مردم جل نشوند تبلیغات ما اثر ندارد و ما به مردمی که گرسنه هستند نمی‌توانیم بگوییم بیایید در 22 بهمن شرکت کنید.

وی به آیه قرآن که فقر را روسیاهی دنیا و آخرت می‌داند اشاره کرد و گفت: فقر موجب ذلت است و اگر ما غنی نباشیم همیشه باید دستمان را مقابل مستکبران دراز کنیم.

رئیس شورای عالی زکات به خودکفایی گندم اشاره کرد و افزود: توصیه به کمک به معیشت مردم باید از سوی علما و فقها مورد تاکید قرار گیرد چرا که مردم نشان داده‌اند اگر معیشتشان تامین شود پای انقلاب هستند کمااینکه با وجود همه مشکلات موجود نیز همواره پای انقلاب می‌مانند.

وی همگرایی را از دیگر پیام‌های زکات برشمرد و در واکنش به سوالی در مورد جمع‌آوری زکات از سوی موسسه‌های خیریه، یادآور شد: در نگاه به موضوع جمع آوری زکات به موسسه‌های خیریه باید عاقلانه عمل کرد و نباید بگوییم همه باید زیر چتر ما بیایند و لذا نباید باب خیر را بست و نباید مردم را به این جهت سوق داد که ما می‌خواهیم همه کار را خودمان انجام دهیم.

آیت‌الله تقوی گفت: باید مردم را در کار خیر شریک کرد؛ پس موسسات خیریه می‌توانند در این زمینه موثر باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: می‌توان بخشی از زکات را صرف خود زکات کرد و این تصمیم‌گیری در حوزه اختیارات شورای زکات استان است.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی بیان داشت: اگر می‌خواهیم زکات رشد پیدا کند باید حوزه کشاورزی تقویت شود.

وی افزود: برای تبلیغ زکات فقط نباید به فصل برداشت محصول کفایت کرد و تبلیغ زکات باید دائمی باشد.

آیت‌الله تقوی بر تشویق پرداخت کنندگان زکات از سوی ائمه جمعه تاکید و عنوان کرد: معاون اول رئیس‌جمهور به مجلس نامه زده است که بهزیستی بخشی از زکات را جمع‌آوری کند که ما به این موضوع تذکر دادیم و قطعا مجلس نیز آن ر رد می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات