خبرهای داغ:
سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به منزل آخر رسید اما خبری از آنچه توجه علاقمندان به حوزه زن و خانواده را جلب کرده بود، نشد! و ظاهرا این وعده معاونت زن و خانواده ریاست جمهوری در مورد انتخاب دو فیلم جشنواره در حوزه «خانواده» و «حقوق زن» نیز توخالی از آب درآمد و یا شاید هیچ فیلم سینمایی ای نتوانست توجه هیات داوران این بخش را جلب کند چراکه اثری از سه عضو هیات داوران در اختتامیه نبود!
کد خبر: ۹۱۱۱۲۳۰
|
۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،خبر برای کسانی که دغدغه فیلم های خانوادگی را دارند و انتظارشان این است که هنر باید به عنوان ابزاری برای انتقال مفاهیم بلند و ارزشی اسلام به جامعه و جهان استفاده شود، بسیار مسرتبخش بود؛ زیرا فضای تب دار فیلم های سینمایی، چند سال است به ناظران غیرمستقیمی احتیاج دارد که با ابزار مختلف فیلم نامه نویسان و کارگردانان را به سمت ساخت فیلم هایی هدایت کند که برپایه تحکیم بنیان خانواده استوار شده اند.
سرانجام معاونت امور زن و خانواده ریاست جمهوری، در آستانه آغاز به کار سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر و پس از پیشنهادهای مختلف و هر ساله در این خصوص، خبر داد که این معاونت، در جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۹۷، فیلم هایی را که به موضوع زنان و خانواده پرداخته اند، از دو زاویه توجه به «خانواده» و توجه به «حقوق زنان» داوری و تقدیر قرار خواهد داد.
شاخص های مورد توجه این معاونت برای انتخاب فیلم برگزیده در حوزه خانواده، پرداختن واقع گرایانه به آسیب های خانواده با پرهیز از ترویج خشونت، ترسیم ضرورت اخلاق و عدالت در خانواده، پرداختن به عواقب نبود مهارت های ارتباطی در خانواده و ضرورت گفتگو و تاثیر شادی و نشاط در پایداری خانواده است.
همچنین شاخص ها برای انتخاب فیلم برگزیده در حوزه مسائل و حقوق زنان، دفاع از هویت زن در خانواده و جامعه صرف نظر از مادر یا همسر بودن، ترسیم نقش های چندگانه زن ایرانی، بیان واقع گرایانه آسیب های موجود در جامعه زنان، ترسیم چهره مادرانه موفق، ترسیم چهره همسری موفق و ارائه راهکارها برای کاهش آسیب های جامعه زنان است.
اما هیات داوران انتخاب این دو فیلم سینمایی، عبارت بود از شیرین احمدنیا، طهورا ابوالقاسمی و اشرف گرامی‌زادگان؛ که شیرین احمدنیا دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته پژوهش اجتماعی از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری جامعه شناسی از دانشگاه واریک است. وی همچنین دارای کتاب های تالیفی در حوزه پیشگیری از خشونت خانگی، زنان، سلامت و محیط زییست شهری و گزارش وضعیت اجتماعی زنان در ایران (۱۳۸۰-۱۳۹۰) است.
وی همچنین دارای مقالات متعدد داخلی و خارجی با موضوعاتی همچون سرمایه فرهنگی، هویت مخدوش مادران دارای فرزند اتیسم، زنان سرپرست خانوار در تهران است.
طهورا ابوالقاسمی، تهیه کننده سینما و تلویزیون ایران است که مهم‌ترین آثار وی فعالیت در فیلم تیک آف، فیلم صفر تا سکو است. وی در سال ۱۳۹۳ در فیلم صفر تا سکو به کارگردانی سحر مصیبی به عنوان تهیه کننده فعالیت داشته است. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدیش مانند فیلم تیک آف، بیشتر نبود اما تجربه خوبی برای طهورا ابوالقاسمی محسوب می‌شود و همکاری با هنرمندانی همچون شهربانو منصوریان، سهیلا منصوریان و الهه منصوریان را تجربه کرد.
شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌های بیوگرافی طهورا ابوالقاسمی فعالیت در فیلم تیک آف بوده است. طهورا ابوالقاسمی سال ۱۳۹۴ در فیلم تیک آف به عنوان تهیه کننده فعالیت داشت که توانست با فعالیت در این فیلم، تجربه حرفه‌ای برای خود رقم بزند و همکاری در کنار چند بازیگر جوان و سرشناس را تجربه کند.
طهورا ابوالقاسمی در حرفه‌ تهیه کننده گی و مجری طرح نیز فعال است و مهم‌ترین اثر وی در حرفه‌ی مجری طرح، فیلم حوالی اتوبان است.
اشرف گرامی زادگان، طی حکم معاون وقت امور زنان ریاست جمهوری، در سال ۱۳۹۳، به سمت مدیر کل دفتر بررسی‌های امور حقوقی معاونت امور زنان و خانواده انتخاب شد و در سابقه فعالیت های وی مدیرمسئولی نشریه حقوق زنان نیز وجود دارد.
گرامی زادگان که فعالیت مطبوعاتی اش را از سال ۱۳۶۱ و از مجله «زن روز» شروع کرد و نشریه «حقوق زنان»، از سال ۱۳۷۷ آغاز به کار کرد، اما با فاصله و به صورت مقطعی شماره های آن منتشر شد. گرامی زادگان در گفتگویی به عنوان مدیر مسئول و سردبیر این نشریه در مورد وقفه ای که در چاپ مجله افتاده، گفت: «مشکلات مالی، توزیع نشریه و دهها مشکل ریز و درشت دیگر موجب شد که چاپ این نشریه دو بار به طور مقطعی با مشکل مواجه شود.»
عمده مباحثی که در این نشریه بیان می شد، حقوق زنان از طریق اطلاع رسانی، آموزش و آگاهی به آنان، مد نظر بود که توجه به زنان و حقوق آنان و نقد و بررسی قوانین و مشاوره دادن به زنان، محور اصلی کار این نشریه بود.
با بررسی رزومه یه عضو هیات داوران انتخاب بهترین فیلم از نظر خانواده و حقوق زن به خوبی مشخص می شود که نوعی شتابزدگی در انتخاب صورت گرفته بود زیرا رزومه نه چندان قوی در بخش هنری که سابقه ای کمتر از یک دهه حضور در این عرصه و تجربه آن هم در فیلم های دسته چندم را دارد، چگونه می تواند به انتخاب بهترین فیلم از نظر هنری رای و نظر بدهد؟ یا نگاه حقوقی دیگر عضو این هیات داوری که آغشته از نگاه های یک سویه در حوزه حقوق زنان است و ساختار خانواده را در بر نمی گیرد چه قضاوتی بدون سوگیری در انتخاب فیلم ها خواهد داشت؟
تنها نقطه قوت این هیات داوران حضور یک کارشناس مسائل اجتماعی است که شاید بتواند تلفیقی بین حقوق و خانواده ایجاد کند و به نظر می رسد اگر این شتابزدگی نبود، شاید هیات داورانی از جنس خود زنان، اما جای خالی کارشناسانی با سابقه در این ساختار خالی است، به طور مثال کارشناس و مشاور دینی خانواده و یا روانشناس مسائل خانوادگی!
از همه این ها گذشته، سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به سرانجام خود رسید دریغ از اینکه از این هیات داوران، صدایی بلند شود، کار رسانه ای صورت گیرد و فیلم های برتر انتخاب شوند!
شاید هنوز زود است و معاونت امور زنان تا جشنواره فیلم فجر سی و هشتم به هیات داوران برای انتخاب دو اثر برتر زمان داده است!/طنین یاس - زهرا باقری،

ارسال نظرات