مدیر کل بهزیستی استان زنجان گفت : از جمله برنامه‌هایی که بهزیستی به دنبال تحقق آن است، کاهش حضور کودکان کار در خیابان، توانمندسازی خانواده‌های آن ها و آگاه سازی و توان افزایی این کودکان در مواجه با آسیب های اجتماعی بوده که در حال حاضر 161 کودک کار تحت پوشش اداره کل بهزیستی هستند.
کد خبر: ۹۱۱۲۳۶۹
|
۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج،محمد محمدی با بیان اینکه پدیده کودکان خیابانی و کار به صورت همزمان علت و معلول سایر پدیده های اجتماعی از قبیل فقر، اعتیاد و خشونت است ،اظهار کرد: مطالعه وضعیت اجتماعی کودکان و همچنین محیطی که این کودکان و خانواده های آن ها را در برگرفته است ،از برنامه های مد نظر بهزیستی می باشد.

وی خاطر نشان کرد : لازم است مددکار اجتماعی مرکز ضمن انجام بازدید حرفه ای از محل سکونت و کار کودکان ،به مطالعه وضعیت اجتماعی منطقه و شناخت تاثیرات متقابل پدیده کودکان خیابانی و کار دراجتماع و برعکس بپردازد .
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در صورت تشخیص اینکه کودک جزء جامعه هدف بهزیستی است ،اطلاعات لازم در زمینه چگونگی امکان بهره مندی خود و خانواده از حمایت های بهزیستی به وی منتقل می شود،تصریح کرد:سازمان بهزیستی تشویق کودکان به بهره مندی از خدمات مرکز، خدمات سرپایی اولیه به تناسب نیاز کودکان ( شامل تغذیه ، بهداشت، ویزیت پزشک ، آموزش های بهداشتی ، و پیشگیرانه و ...) ایجاد زمینه های اشتغال سالم برای سرپرست خانوار و یا تامین بخشی از هزینه های درمان در صورت لزوم (ترک اعتیاد و یا بیماری سرپرست خانوار)، رفع نیازمندی های اساسی زندگی و ایجاد زمینه های بازگشت به تحصیل (در صورت ترک تحصیل کودکان کار به دلیل مشکلات اقتصادی و یا از کار افتادگی سرپرست خانواده)، ارائه می نماید.
مدیر کل بهزیستی استان زنجان ادامه داد : در راستای بالا بردن مهارت های اجتماعی ، حل مسائل فردی و گروهی ، ایجاد روحیه همکاری ، افزایش عزت نفس ، هویت اجتماعی و تخلیه هیجان ،تشکیل جلسات گروه درمانی از طریق تاثیر متقابل گروه که منجر به تحول و دگرگونی گروه می شود ، امری ضروری است .
وی افزود : خوشبختانه استان زنجان از نظر سلامت اجتماعی در بین سایر استان ها وضعیت مطلوبی دارد که این مهم حاصل کار مضاعف و تعامل همه جانبه دستگاه‌های فعال در حوزه ی اجتماعی است.

گفتنی است مرکز حمایتی- آموزشی کودک و خانواده تنها مرکز فعال ارائه دهنده ی خدمات به کودکان کار و خانواده هایشان در استان زنجان می باشد.

ارسال نظرات