قریب به 11 هزار هکتار از شالیزارهای بابل و آمل آب تخت شد

با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی ، امسال تاکنون 10 هزار هکتار از شالیزارهای شهرستان آمل و 700 هکتار اراضی شالیزار بابل شخم و شیار زمستانه و آب تخت شد.
کد خبر: ۹۱۱۲۶۲۲
|
۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، مدیر جهاد کشاورزی آمل گفت : با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی ، امسال تاکنون 10 هزار هکتار از شالیزارهای شهرستان آمل شخم و شیار زمستانه و آب تخت شد و 50 مورد آزمون خاک نیز انجام شده است.

اسلامی افزود : شخم زمستانه سبب تهویه خاک، تجزیه و تبدیل مواد آلی غیر قابل جذب موجود در بقایای بوته های برنج و علف‌های هرز به مواد معدنی و قابل جذب و همچنین کنترل آفات و بیماری‌های قارچی می‌شود.

وی از بین رفتن پناهگاه زمستانی آفت ها به ویژه کرم ساقه خوار برنج، لاروها، حشرات و ذخیره رطوبت و استفاده بهینه از نزولات جوی را از دیگر مزایای شخم و شیار زمستانه اراضی شالیزاری برشمرد.

مدیر جهاد کشاورزی بابل نیز از شخم و شیار در 8000 هکتار از شالیزارهای بابل خبر داد و گفت : آب تخت اولیه در 700 هکتار از اراضی شالیزاری این شهرستان نیز انجام شده است .

طاهری گفت: شهرستان بابل دارای 45 هزار و 798 هکتار اراضی شالیزاری است که تاکنون عملیات شخم و شیار با احتساب کشت دوم در هشت هزار و 740 هکتار از اراضی این شهرستان انجام شد.

شخم و شیار شالیزارها و آب تخت کردن در فصول سرد سال در مرگ و میر لاروهای باقی مانده در ساقه و پوشال برنج موثر است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها