عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در حال حاضر کارخانه‌های تولیدکننده لوازم خانگی تنها با ۳۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند چراکه از یک سو نقدینگی آنها کم است و از سوی دیگر واردات مواد اولیه به ارز نیاز دارد.
کد خبر: ۹۱۱۲۷۲۱
|
۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت  با انتقاد از افزایش قیمت لوازم خانگی، گفت: نحوه عرضه و تقاضا مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت لوازم خانگی است؛ از آنجایی که واردات این محصولات و توان کشور برای تامین ارز در ماه‌های گذشته کاهش پیدا کرد عرضه لوازم خانگی در بازار نیز به همان نسبت کم شد در نتیجه قیمت‌ها، افزایش پیدا کرد.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی افزود: تولیدکنندگان لوازم خانگی مشکلات خاصی دارند؛ در حال حاضر 25 درصد سود بانکی برای تسهیلات دریافتی می‌پردازند و برای واردات مواد اولیه نیز ناچارند 8 درصد تعرفه بپردازند. بنابراین تولیدکنندگان لوازم خانگی 35 درصد از وارد کننده یا قاچاقچیان این محصولات عقب تر هستند.

تنها 30 درصد ظرفیت کارخانه‌های تولیدکننده لوازم خانگی فعال هستند

وی با اشاره به راهکارهای کاهش قیمت لوزام خانگی، خاطرنشان کرد: اگر میزان تولید کالاها افزایش پیدا کند و کارخانه‌ها از حداکثر توان تولید خود استفاده کنند قیمت‌های لوازم خانگی تاحدودی در بازار کاهش پیدا می‌کند. در حال حاضر این کارخانه‌ها تنها با 30 درصد ظرفیت خود و در یک شیفت فعالیت می‌کنند چراکه از یک سو نقدینگی آنها کم است و از سوی دیگر واردات مواد اولیه به ارز نیاز دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه برای ایجاد رونق در تولیدات داخلی باید بهره بانکی کاهش پیدا کند، ادامه داد: در صورتی که پول‌های مردم به جای سپرده‌گذاری در بانک‌ها به سمت تولید سوق داده شود تا حدودی می‌توان از یک سو زمینه واردات مواد اولیه و تامین نقدینگی کارخانه‌ها را فراهم کرد و از سوی دیگر باعث افزایش و کاهش قیمت‌ها کاهش شد.

در صورتی که با مدیریت علمی عرضه و تقاضای لوازم خانگی در بازار تعدیل شود و با متخلفان و گران فروشان لوازم خانکی برخورد شود می‌توان تاحدودی منتظر کاهش قیمت‌ها در این حوزه بود

افزایش تولید داخلی کاهش در گرو کاهش بهره بانکی است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: در حال حاضر تولید در داخل با توجه به محدودیت واردات مواد اولیه، ثبت سفارش و... کم است به همین دلیل علیرغم کاهش نرخ دلار، قیمت لوازم خانگی کاهش پیدا نکرده است؛ تنها راه برای رونق تولید داخلی و کاهش قیمت محصولات کاهش سودبانکی است. تحقق این امر به جراحی اقتصادی نیاز دارد.

منصوری اظهار کرد: در حال حاضر فعالیت صنایع محدود شده و در پی آن عرضه کالا نیز کاسته شد. در صورتی که با مدیریت علمی عرضه و تقاضای لوازم خانگی در بازار تعدیل شود و با متخلفان و گران فروشان لوازم خانکی برخورد شود می‌توان تاحدودی منتظر کاهش قیمت‌ها در این حوزه بود.

قیمت لوازم خانگی متناسب با نرخ ارز کاهش یابد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه باید متناسب با کاهش نرخ ارز قیمت لوازم خانگی نیز کمتر شود، ادامه داد: برخی با خرید و احتکار لوازم خانگی میزان عرضه محصولات را در بازار  کنترل کرده و قیمت‌ها را تعیین می‌کنند دستگاه‌های مسئول باید با این متخلفان برخورد کند./

پایان پیام

ارسال نظرات