اتحادیه اروپا به دنبال محدودیت استفاده از دلار در واردات انرژی و افزایش نقش یورو است تا بستری را برای تداوم روابط تجاری خود با ایران فراهم کند.
کد خبر: ۹۱۱۲۷۴۰
|
۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷
 
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، کمیسیون اروپا در حال مذاکره با مدیران اجرایی شرکت های انرژی اتحادیه اروپا است تا نقش یورو را در تجارت بین المللی در بخش نفت و گاز افزایش دهد.

اتحادیه اروپا با تمرکز بر روی خرید و فروش نفت و گاز به یورو در تراکنش ها به دنبال پُر رنگ کردن نقش یورو در تجارت بین الملل است. مقامات اروپایی مذاکراتی را با نمایندگان شرکت های بزرگ انرژی اروپایی از قبیل او ام وی، اِنی و اِنگی شروع کرده اند تا وابستگی تجارت انرژی جهانی به دلار آمریکا را کاهش دهند.

کمیسیون اروپا نگرانی خود را در مورد سلطه دلار در صنعت انرژی اروپا در بحبوحه افزایش چالش های سیاسی در تنش های تجارت بین المللی و نیز افزایش قریب الوقوع نرخ بهره از سوی فدرال رزرو که قیمت دلار را در برابر دیگر ارزها از جمله یورو بالا می برد، ابراز کرد.   

همچنین کمیسیون اروپا اعلام کرد که اتحادیه اروپا بزرگترین وارد کننده انرژی جهان با میانگین سالانه ۳۰۰ میلیارد یورو در ۵ سال اخیر است و تقریبا ۸۵ درصد از این مبلغ به دلار آمریکا پرداخت شده است.

این اظهارت کمیسیون اروپا به دنبال تلاش اتحادیه اروپا برای حفظ مناسبات تجاری خود با ایران و ایجاد خط لوله گاز نورد استریم دو است. این تلاش ها بروکسل را با واشنگتن دچار اختلاف کرده و برخی از مقامات اروپایی می گویند که با کنار گذاشتن دلار، اتحادیه اروپا می تواند ریسک های سیاسی احتمالی را کاهش دهد.

مقامات اروپایی معتقد هستند که استفاده از یورو در پرداخت ها برای واردات انرژی این بلوک می تواند نقش یورو را به عنوان یکی از ارزهای بزرگ ذخیره جهانی افزایش دهد. کمیسیون اروپا قرار است محدودیت هایی را در بازار خود به منظور استفاده از دلار آمریکا از طریق استفاده گسترده از یورو اعمال کند.

شرکت های اروپایی اعلام کردند که آمریکا در سال ۲۰۱۴ میلادی بانک «بی ان پی پاریباس» فرانسه را به دلیل نقش داشتن در تجارت نفت ایران و سودان ۹ میلیارد دلار جریمه کرد و بیشتر مدیران اجرایی دوست ندارند که چنین اتفاقی برای شرکت آنها بیافتد و در حال فشار به اتحادیه اروپا برای پیدا کردن راه حلی برای آنها است.  

مقامات اروپایی اعلام کردند که به دنبال مستحکم کردن بازار انرژی اروپا به عنوان یک نظام پکپارچه کامل هستند که در مواجه با چالش های خارجی پایداری بیشتری داشته باشد. بروکسل به دنبال اعمال قانون، مقررارت و قوانین سفت و سختری در تمام تراکنش های انرژی است.

کمیسیون اروپا بر این باور است که این رویکرد می تواند شفافیت، امنیت و رقابت بازار را در صنعت انرژی اروپا افزایش دهد. همچنین «آریاس کانیت» کمیسر اروپا در بخش انرژی و اقدامات اقلیمی گفت: باهمدیگر در مورد امنیت تامین گاز و توافقات بین دولتی پیش از این به اجماع رسیده ایم. اروپا ابزارهای قدرتمندی برای انجام معامله بصورت کارآمد و مشترک با تامین کنندگان انرژی خارجی خود دارد.

فشار اتحادیه اروپا برای ارتقاء نقش یورو در تسویه حساب های بین المللی در راستای طرح های پیشنهادی از سوی دیگر کشورها مانند چین برای کنار گذاشتن دلار در تجارت بین الملل است. چین به دنبال افزایش تجارت خود با اتحادیه اروپا در ماه های اخیر به دنبال تنش های تجاری با آمریکا بوده است.  

بر پایه این گزارش، بانک مرکزی اروپا درخواست اصلاحات منطقه یورو و تقویت بخش پولی خود به وسیله افزایش انعطاف پذیری آن را داده است؛ ضمن اینکه فرانسه و آلمان خواهان یک واحد مالی در چارچوب ارز یورو هستند که می تواند پایداری پروژه یکپارچگی اروپا را بهبود بخشد.

ارسال نظرات