خبرهای داغ:
بسیاری از اوقات که تاریخ گهربار انقلاب اسلامی را مرور می کنیم مبهوت از مردمی می شویم که با دست خالی در برابر ابهت طاغوت ایستادند به گونه ای که باور آن، اکنون برای خیلی از مردم به خصوص جوانان سخت به نظر می رسد.
کد خبر: ۹۱۱۲۹۳۸
|
۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۸

به گزارش خبرگزاری بسیچ از آذربایجان شرقی، قیام 29بهمن تبریز از جمله روزهایی است که در تاریخ انقلاب به زیبایی و شکوه ثبت شده است، روزی که در آن پیر و جوان، کوچک و بزرگ و زن و مرد حماسه بزرگی آفریدند که حرکت های مردمی را در شهرهای دیگر سرعت بخشید و زمینه ساز پیروزی انقلاب در سال 57 شد.

مردم تبریز در آن روز-که امام راحل نیز آن را ستوده و برای آن پیام فرستادند- مراسم چهلم شهدای قم(19دی) را قرار بود در مسجد «قزلی» برگزار کنند که با مخالفت ماموران رژیم شاهنشاهی روبرو شدند تا جایی که محمد تجلا از دانشجویان دانشگاه تبریز در این درگیری به شهادت رسید و با شهادتش پیروزی انقلاب را تجلی بخشید.

مردم پس از این درگیری از مقابل مسجد قزلی در حالی که پیکر شهید تجلا را به دوش گرفته بودند به سمت بازار حرکت و تظاهرات کردند، همه خیابان ها به گفته شاهدان آن روز تحت اشغال ماموران بوده ولی مردم بدون هیچ ترسی علیه آن ها یورش برده و آثار طاغوت همچون مجسمه ها را از میدان ها پایین کشیده و عکس های شاه را از دیوارها کندند.

اگر آن روز محمد تجلا از قشر دانشگاهی در برابر طاغوت ایستاد و به شهادت رسید، جعفر درگاهی هم از روستای «کندرود» خود را برای مراسم چهلم همراه با دیگر روستائیان رساند تا انزجار خودشان را به رژیم طاغوت اعلام و نشان دهند که روستائی ها نیز می توانند در سرنوشت کشورشان دخیل باشند.

تبریز در آن روز 14شهید را تقدیم انقلاب کرد که هر یک از قشری و طبقه ای برخاستند و در برابر زورگویی رژیم شاهنشاهی با خون خود نوشتند که تاج و تخت و زور نمی تواند در برابر آن ها بایستد ولی ملت می تواند شاه را از تخت پایین بکشد همچنان که در سال 57 این اتفاق افتاد و جهان هنوز متحیر از آن انقلاب، انگشت تعجب می گزد.

رقیه غلامی

ارسال نظرات