خبرهای داغ:
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قزوین، از نصب سردیس شهدا و مشاهیر شهر قزوین در بوستان مشاهیر خبر داد.
کد خبر: ۹۱۱۳۰۶۶
|
۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، داریوش قاسمی با اعلام این خبر گفت: پس از اجرای موفق اولین سمپوزیوم ساخت سردیس شهدا و مشاهیر شهر قزوین در شهریورماه سال جاری، سردیس شهدا و مشاهیر ساخته شده در بوستان مشاهیر نصب شد.

وی با تاکید بر این که، این اقدام در راستای ادامه فعاليت سازمان در زمينه‌ زيباسازي محيط شهري و توسعه هنر شهری انجام گرفته است، بیان کرد: اولین سمپوزیوم ساخت سردیس شهدا و مشاهیر شهر قزوین با حضور 13 هنرمند سرشناس کشور و 2 هنرمند بومی شهر قزوین از دوم تا نهم شهریورماه برگزار شد و در این سمپوزیوم سردیس 15 تن از شهدا و مشاهیر شاخص شهر و استان قزوین با استفاده از خمیر مجسمه سازی ساخته شد.

این مسوول گفت: اولین سمپوزیوم ساخت سردیس شهدا و مشاهیر شهر قزوین، همزمان با هفته فرهنگی قزوین، در شبستان سرای سعدالسلطنه با حضور معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، استاندار و نمایندگان استان در مجلس، اعضای شورای اسلامی شهر و همچنین هنرمندان شاخص و اصحاب رسانه برگزار شد.

قاسمی در خصوص اهداف اجرای این سمپوزیوم اظهار کرد: شهر قزوین با داشتن سابقه مهم تاریخی و موقعیت ممتاز جغرافیایی، نقش مهمی در پرورش شخصیت های برجسته داشته و تاکنون مشاهیر بزرگی در عرصه های مختلف از این شهر کهن برخاسته اند که همین امر نشانگر وسعت فرهنگی چشمگیر این شهر دارد. در این راستا این سمپوزیوم با هدف ایجاد زمینه مشارکت فعال هنرمندان مجسمه ساز به منظور تجلیل از مقام والای شهدای شاخص و مفاخر فرهنگی قزوین و توسعه و تبیین نقش هنر مجسمه سازی در نیل به این هدف، سیاستگزاری و اجرا شد.

قاسمی دیگر اهداف این برنامه را معرفی مشاهیر برجسته شهر قزوین به شهروندان قزوینی به ویژه نسل نوجوان و جوان با ابزار هنر، جذب گردشگر از نقاط مختلف ایران برای بازدید از این رویداد هنری و معرفی مشاهیر و اماکن مهم تاریخی شهر به صورت توامان و بسترسازی برای هنرمندان فعال در عرصه مجسمه سازی برای عینیت بخشیدن به ایده های هنری شان در معرفی مشاهیر شهر قزوین عنوان کرد.

وی ادامه داد: تولید آثار فاخر سردیس برای بهره برداری در اماکن عمومی شهر قزوین، ایجاد فضایی برای تبادل تجربیات و انتقال آموزه های اساتید هنر مجسمه سازی به هنرمندان و دانشجویان بومی شهر قزوین، ارتقای دانش مدیران و کارشناسان عرصه مدیریت شهری استان قزوین در زمینه بهره برداری از مجسمه در فضاهای شهری از دیگر اهداف برگزاری این سمپوزیوم بود.

وی افزود: در این سمپوزیوم سردیس مفاخر و شهدای شاخص قزوین شامل حمداله مستوفی، عبید زاکانی، میرعماد قزوینی، عمادالکتاب، علامه علی اکبر دهخدا، شهید ثالث، آیت اله علامه رفیعی، عارف قزوینی، نسیم شمال، آیت اله باریک بین، سیدعلی اکبر ابوترابی، شهید رجایی، شهید بابایی، شهید لشگری و شهید حسن پور ساخته شده است.

این مسوول اضافه کرد: همچنین هنرمندان سازنده آثار به ترتیب آقایان رضا ازی محمدی، محسن ناصریان، هادی ضیاءالدینی، ربیین حیدری، ملک دادیار گروسیان، هادی عارفی منش، محمدعلی جمالی، صالح موسویان، علی چراغی، شاهرخ اکبری دیلمقانی، علی لوایی، نادر قشقایی، بیژن غنچه پور، مهدی رنگچی و قدرت اله معماریان بودند.

قاسمی در خصوص فرآیند تولید سردیس ها افزود: با توجه به درخواست مکرر هنرمندان و نمایندگان استان و اعضای شورای شهر جهت تولید آثار از جنس برنز، با حمایت شهردار قزوین آثار ساخته شده در این سمپوزیوم پس از ساخت قالب، به روش ریخته گری از جنس برنز تولید شده و بر روی پایه های آجری در بوستان مشاهیر قزوین بصورت یک مجموعه، نصب شد.
1001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها