معاون فرهنگی اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور با بیان اینکه امروز مشکلات جامعه نشأت گرفته از ضعف‌های مدیریتی است گفت؛ امروزه اصل پیشرفت و توسعه کشورها بر نگاه درون‌نگر استوار است.
کد خبر: ۹۱۱۳۴۶۳
|
۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۷

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج ؛ جلیل دارا در نشست دستاوردهای بین‌المللی انقلاب اسلامی که امروز صبح در وزارت علوم تحقیقات و فناوری برگزار شد با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی گفت؛ در این خصوص 2 رویکرد وجود دارد یک رویکرد نگاه برون‌گرا و دیگری نگاه درون‌گرا است که در نخستین نگاه به الزامات دستیابی به توسعه و پیشرفت با توجه به توان خارج کشور است و توان داخلی از این دید ظرفیت تحقق توسعه را ندارد یا دارای ضعف است.

وی ادامه داد؛ در نگاه درون‌نگر، اصل تمرکز را بر ظرفیت‌های داخلی و پتانسیل موجود کشور یا منطقه قرار می‌دهند و  مرکز ثقل توسعه و پیشرفت،  توان داخلی محسوب می‌شود .

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور با بیان اینکه برای توسعه با رویکرد توجه به توان داخلی باید ابزاری را مدنظر قرار دهیم گفت؛ با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب، نیروی انسانی کافی و ماهر جهت رسیدن به توسعه از داخل بسیار حائز اهمیت است و شرط آن دستیابی به مرزهای علم و فناوری است.

دارا ادامه داد؛ توجه به ظرفیت بالقوه کشور در حوزه‌های مختلف یکی دیگر از ابزارهای رسیدن به پیشرفت و توسعه است، البته الزامی نیست چرا که بسیاری از کشورها همچون ژاپن ظرفیت بالقوه طبیعی در کشور ندارد اما توسعه یافته است .

وی عنوان کرد؛ مهم ترین ابزار برای رسیدن به توسعه، داشتن اقتدار در حوزه سیاسی است و کشور باید کاملا مستقل باشد اگر به یک درجه‌ای از توسعه و پیشرت دست پیدا نکنیم ممکن است با داشتن این خلأ در یک جایی ما با مشکل مواجه شویم چرا که کشورهایی که در اوج توسعه یافتگی هستند و دارای ابزار سوم به معنای اقتدار سیاسی نیستند در یک زمان و مکانی ممکن است از جریان توسعه یافتگی برگشت پیدا کنند.

 

توجه به نیروی نخبه و جوان مهم ترین ابزار توسعه یافتگی و پیشرفت

این استاد دانشگاه گفت؛ استفاده از ظرفیت جوان و نیروهای نخبه یکی از مهم‌ترین ابزار رسیدن به توسعه‌یافتگی همه جانبه است که ما از لحاظ داشتن نیروی جوان و نخبه در یک سطح بسیار خوبی قرار داریم و امروزه مشکل اصلی بسیاری از کشورهای توسعه یافته نداشتن نیروی جوان و به تعبیری نیروی کار نخبه و تحصیل کرده است.

وی تصریح کرد؛ استفاده از توان و ظرفیت علمی کشورمان در طول این 40 سال انقلاب اسلامی بسیار مهم بوده است به نحوی که در این مدت در همه دولت‌ها هدف دستیابی به قدرت منطقه‌ای در حوزه علم و فناوری بوده است که به آن جایگاه رسیده‌ایم .

 دارا خاطرنشان کرد؛ با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی باید توجه ما به نیروی جوان و ظرفیتی به نام علم و فناوری در کشور باشد و در ادامه برای حفظ استقلال و مبارزه با زیاده‌خواهی قدرت‌های سلطه‌گر تلاش کنیم چرا که هیچ کشوری برای پیشرفت یا عدم پیشرفت کشور دیگر نگران و دلسوز نیست.

 

ضعف‌های مدیریتی مهم‌ترین علت مشکلات اقتصادی کشور

وی عنوان کرد؛ اصل جمعی زیستن تعامل با بیرون، یعنی تعامل با جامعه، کشور، منطقه، فرد با فرد و... است؛ مقاومت نظام بین الملل با با نظام جمهوری اسلامی ایران بر سر این است که ایران به عنوان کشوری است که پرچمدار حفاظت و حراست از منافع ملی به شمار می‌رود در جامعه امروزی رهبر کشورمان گفتند که درست است اقتصاد و معیشت هدف متعالی نیست اما جزء ابزارها برای رسیدن به اهداف محسوب می‌شود یعنی جامعه ای که به توسعه‌یافتگی و یک وضعیت ایده‌آل برسد اقتصادش را که شامل معیشت است را باید درست کند ما نمی‌توانیم با یک وضعیت ضعیف در حوزه اقتصادی و با مشکلات فراوان در معیشت جامعه، به یک وضعیت ایده‌آل در حوزه اقتدار دست یابیم.

دارا با اشاره به اینکه دغدغه امروز کشور ما بحث اقتصاد هست و مشکل اصلی هم در واقع در همین حوزه به معیشت مردم برمی‌گردد بیان کرد؛  این مشکلات مربوط به داخل نظام جمهوری اسلامی ایران است و عمدتا مشکلات مدیریتی هستند و صد در صد با برنامه‌های تعاملی با بیرون کشور و توسعه برون‌نگر و موانعی از این قبیل همچون تحریم ندارد و مشکل اصلی عدم توجه و تمرکز بر توان داخلی است.

دارا افزود، توجه به سرمایه عظیم معنوی در جمهوری اسلامی ایران یکی از رویکردهای دستاوردهای این نظام محسوب می‌شود که تفاوت مکتب اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران با نظام سرمایه‌داری لیبرالیستی، کمونیستی و سوسیالیتی را می‌رساند که در واقع نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش خودش را برای معنویت خواهی مد نظر دارد.

 

عضویت رسمی بیش از 35 هزار استاد نخبه در بسیج اساتید کشور

وی با اشاره به سیاست‌های سازمان بسیج اساتید کشور به عنوان یک جنبش استادی با عضویت رسمی حدود 35 هزار نفره بیان کرد؛ این سازمان بیش از  727 کانون در سراسر کشور دارد و یک ظرفیت عظیم نخبگی و دانشگاهی در اختیارش قرار دارد و می‌تواند برای رسیدن به وضعیت توسعه یافتگی و پیشرفت گام‌های موثری را بر دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی بسیج اساتید کشور با اشاره به سیاست اصلی بسیج عنوان کرد؛ این سیاست یک نگاه حل‌المسائلی دارد و اگر بسیج اساتید با این جمعیت نتواند مشکلی از مشکلات کشور را رفع کند و باری را از دوش کشور بر دارد یک تشکل منفعل محسوب می‌شود و اثربخشی برنامه‌های اجرایی بسیار برای این سازمان حائز اهمیت است.

 

ارسال نظرات