نخستین رویداد ملی نوآورانه «خاتون» ویژه بانوان به همت مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۱۱۳۵۱۱
|
۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی به نقل از آستان نیوز؛ مدیر مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی ظهر امروز در نشست خبری نخستین رویداد ملی نوآورانه «خاتون» ویژه بانوان که با حضور جمعی از اصحاب رسانه در سالن اجتماعات مرکز امور بانوان آستان قدس رضوی برگزار شد، عنوان کرد: با دستور تولیت آستان قدس رضوی و تاکیدات ایشان مبنی بر توجه هر بیشتر به امور بانوان و خانواده، باغ اردوگاه خاتون با هدف رفع محدودیت‌های بانوان در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی راه اندازی شد.

وی ادامه داد: خلاء‌هایی در بخش فرهنگی و اجتماعی در جامعه وجود داشته که در سال‌های گذشته به شیوه‌های مختلفی در راستای برطرف‌سازی آن‌ها گام‌هایی برداشته شده است، اما این خلاء‌ها همچنان وجود دارد؛ تاسیس باغ اردوگاه خاتون در راستای حضور هر چه بیشتر بانوان در عرصه اجتماعی در دستور کار قرار گرفته است.

دژبرد به ضرورت رویکرد خلاقانه و نوآورانه اشاره کرد و گفت: با نوآوری‌های فرهنگی و اجتماعی، حضور بانوان در جامعه پررنگ‌تر می‌شود، از این رو مقرر شده است استارت‌آپ‌هایی در استان برگزار شود که نخستین آن در اردوگاه خاتون با محوریت اجتماعی صورت می‌گیرد.

پرورش ایده‌های خلاقانه بانوان

وی اظهار کرد: نخستین رویداد ملی نوآورانه خاتون ویژه بانوان با هدف پرورش ایده‌های خلاقانه بانوان و آگاهی بخشی و مهارت‌افزایی بانوان علاقمند به نوآوری فرهنگی اجتماعی طراحی شده است که طی آن مسائل اصلی و محوری بانوان و خانواده در جامعه اسلامی مورد توجه جدی قرار می‌گیرد.

دژبرد همچنین شبکه‌سازی و ایجاد ارتباط میان بانوان فعال در حوزه‌های مرتبط با رویداد، رشد و پرورش خلاقیت و نوآوری بانوان در حوزه فرهنگی تربیتی و اجتماعی و تبدیل ایده فرهنگی تربیتی به محصول یا خدمت نوآورانه، فراهم کردن زمینه حمایت مالی و معنوی از ایده‌ها، دستیابی به راه حل‌های واقعی و مؤثر برای مشکلات و معضلات فرهنگی تربیتی و اجتماعی، آشنایی شرکت کنندگان با ظرفیت‌های باغ اردوگاه خاتون و جذب مشارکت‌های نوآورانه بانوان در رشد، ارتقاء و تکمیل این ظرفیت‌ها و برجسته شدن نقش‌های اصیل بانوان مسلمان در خانواده و اجتماع را از دیگر جمله اهداف برگزاری این رویداد برشمرد.

این مقام مسئول اظهار کرد: تاکنون ۷ هزار و ۵۰۰ نفر به این اردوگاه مراجعه کرده‌ا‌ند، برخی برنامه‌ها به صورت ثابت برگزار می‌شوند و برخی برنامه‌ها نیز به صورت موقتی اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: در فاز نخست این اردوگاه ۱۸ هکتار به بخش بانوان اختصاص یافته است و به طور کلی قرار بر تخصیص ۱۱۴ هکتار به بخش بانوان است.

دعوت از ۱۴۰ ایده

علی‌اصغر سعدآبادی دبیر علمی رویداد نیز در این جلسه اظهار کرد: طی فراخوانی از بانوان درخواست کمک در حوزه مشکل‌یابی شده بود که تاکنون ۷۸۰ نظر ثبت و از این تعداد ۱۴۰ ایده به پیش‌رویداد دعوت شدند، پیش رویداد از ۹ تا ۱۱ بهمن‌ماه برگزار شد و در ادامه آموزش عملیاتی کردن ایده‌ها صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: بسیاری از افراد بر این باورند که تنها مسئولان و اساتید دانشگاه می‌توانند در حل مشکلات نقش داشته باشند، اما اخیراً یکی از بانوان با تحصیلات کم و دارای سه فرزند در روستای دور افتاده‌ای یکی از مشکلات را شناسایی کرده و در حال برنامه نویسی و ارائه طرح است.

سعدآبادی خاطرنشان کرد: در صورت انجام طرح‌های مختلف توسط دولت، هزینه‌های بسیاری باید پرداخته شود، اما در صورت حضور افراد، این هزینه‌ها معقول‌تر می‌شود، ایده‌های ارسال به این رویداد مورد ارزیابی و در نهایت مورد استفاده قرار می‌گیرند، ایده‌ها در بخش‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و نظایر این موارد استفاده می‌شوند.

وی با اشاره به تنوع ایده‌های ارسالی بیان کرد: ۴۵ درصد ایده‌ها در حوزه نوآوری‌های اجتماعی، ۲۰ درصد در بخش نوآوری‌های فرهنگی، ۱۵ درصد مربوط به نوآوری‌های تربیتی و بقیه شامل نوآوری‌های اقتصادی است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها