خبرهای داغ:
معاون آموزش و امور حوزه‌های حوزه علمیه آذربایجان شرقی در نشست خبری با خبرنگاران با اعلام خبر برگزاری آزمون پذیرش حوزه علمیه‌های آذربایجان شرقی گفت: ثبت‌نام آزمون ورودی در دو مرحله 24 بهمن تا 27 اسفند و 17 فروردین تا 22 فروردین برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۱۱۳۶۶۶
|
۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶

پذیرش آزمون ورودی حوزه علمیه‌های آذربایجان شرقی تا 27 اسفند/ مرحله دوم آژمون فروردین سال آینده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، حجت‌الاسلام مرتضی قربانی، اظهار داشت: با اشاره به زمان توزیع کارت ورود به جلسه آزمون ورودی ادامه داد: روزهای 27، 28 و 29 فروردین کارت ورود به جلسه این آزمون توزیع می‌شود که 30 فروردین آزمون در مصلی برگزار می‌شود و در 21 اردیبهشت 98 هم نتایج آزمون اعلام می‌شود.

وی با اعلام اینکه حوزه علمیه استان در 20 مدرسه و 16 شهر از آذربایجان شرقی بیش از سه هزار طلبه دارد، گفت: امسال هم از طریق آزمون ورودی 300 طلبه جدید در تمامی مدارس علمیه استان پذیرش خواهند شد.

حجت‌الاسلام  قربانی نیاز به تربیت طلاب را زیاد دانست و تأکید کرد: امکانات استان پاسخگوی نیازها نیست که باید برای این موضوع چاره‌اندیشی شود. ضمن اینکه در پنج سال اخیر ظرفیت جذب آن 2.5 برابر شده ولی همچنان برای نیازهای استان کافی نیست.

حجت‌الاسلام قربانی بابیان این‌که طلاب استان در چهار سطح و درس خارج مشغول تحصیل هستند، افزود: حوزه‌های علمیه تحت نظارت شورای استانی حوزه و تحت اشراف نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی فعالیت دارد. در تمامی مقاطع تحصیلی پذیرش طلبه داریم و دو مرکز تخصصی هم با 5 رشته در دو شهر فعالیت دارد.

معاون آموزش و امور حوزه‌های حوزه علمیه آذربایجان شرقی با تأکید بر آمار بالای استقبال از ورود به حوزه‌های علمیه گفت: در میزان استقبال جزو سه استان اول کشور هستیم، ظرفیت پذیرش طلبه در مدارس علمیه استان محدود است به‌طوری‌که سال گذشته تنها 10 درصد متقاضیان در حوزه علمیه استان جذب شدند.

وی بابیان اینکه تا دو سال گذشته در هیچ استانی به‌صورت رسمی درس «خارج فقه» در استان‌ها تدریس نمی‌شد، اضافه کرد: تا امسال 2 درس «خارج فقه» رسمی در استان داریم و 3 مورد جدید هم برای اخذ مجوز به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه قم ارسال‌شده است.

معاون آموزش و امور حوزه‌های حوزه علمیه آذربایجان شرقی گفت: در مورد امکانات حوزه‌ها با مشکل مواجه هستیم. در یکی از شهرهای استان طلاب در کانکس تحصیل می‌کنند، گذشته تاریخی قوی در موضوع حوزه‌های علمیه تبریز و استان داریم ولی در سال‌های اخیر هم رشد فراوانی داشتیم که باید برای رشد این مدارس خیرین هم حمایت کنند.

حجت‌الاسلام قربانی با اشاره به اینکه مدرسه ثامن‌الحجج در خیابان ارتش تبریز در دست ساخت است که برای تسریع در تکمیل آن نیازمند جدی مشارکت خیرین داریم اضافه کرد: همچنان با وجود تربیت طلاب فراوان در کشور، به تعداد زیادی هم تربیت طلاب نیاز داریم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر سرانه هر طلبه در حوزه‌های علمیه آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: برای هر طلبه ماهانه 100 هزار تومان سرانه تعلق می‌گیرد و برای تغذیه و خوابگاه و تحصیل و... هزینه می‌شود که در مقایسه با سرانه و یارانه متعلق به دانشجویان رقم بسیار ناچیزی است.

معاون آموزش و امور حوزه‌های حوزه علمیه آذربایجان شرقی درباره موقوفات حوزه‌های علمیه بابیان اینکه بخشی از موقوفات مربوط به حوزه‌های علمیه در دست حوزه‌های علمیه نیست، خاطرنشان کرد: نیمی از موقوفه عظیم «رَبع رشیدی» مربوط به علم ادیان بوده و نیمی دیگر علم ابدان است که مدیران ما همه را به سمت ابدان سوق دادند که باید در این حوزه مطالبه شود و عزم عمومی وجود داشته باشد.

حجت‌الاسلام قربانی افزود: برخی از این موقوفات هم امکان احیا ندارند اما در کمیته مشترک حوزه‌های علمیه و اوقاف به‌صورت کشوری این موضوع پیگیری می‌شود.

ارسال نظرات