سید مرتضی علوی
کارشناس مسائل دینی و مذهبی:
حجت الاسلام والمسلمین حسینی گفت: هر چه آدمی باتقواتر باشد به درگاه ربوبی نزدیكتر و از ارزش بیشتر برخوردار است.
کد خبر: ۹۱۱۴۳۷۷
|
۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵

به گزارش خبر گزاری بسیج از استان چهار محال و بختیاری ؛ کارشناس مسائل دینی و مذهبی در جمع کارکنان ناحیه مقاومت بسیج شهرستان سامان گفت: خداوند در آیات ابتدایی سوره مبارکه بقره، ضمن اینکه اعلام می‌کند قرآن کتابی است برای هدایت انسان‌ها به سوی تقوا (هُدًى لِلْمُتَّقِینَ)، 6 شرط را جزو اوصاف متقین بر می‌شمرد که به نظر می‌رسد فقدان آنها با فقدان تقوا ملازمت دارد.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی افزود: این 6 خصیصه عبارتند از: ایمان به غیب (یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ)، اقامه نماز (یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ)، انفاق در راه خدا (وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ)، ایمان به قرآن (یُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَیْكَ)، ایمان به کتاب‌های آسمانی پیامبران پیش از پیامبر اسلام (وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ) و یقین به روز جزا (وَبِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ).

وی ادامه داد: تقوا جدا کننده حق از باطل است و درجه تقوا با درجات قرب الی الله و ارزشمندی انسان، نسبت مستقیم دارد و هر چه آدمی باتقواتر باشد به درگاه ربوبی نزدیكتر و از ارزش بیشتر برخوردار است.

این کارشناس مسایل دینی و مذهبی، خاطر نشان کرد: در دستگاه الهی، دو عنصر ارزشمند معیار قبولی اعمال قرار می‌گیرد كه عبارتند از؛  اخلاص و تقوا، که این دو اكسیر گرانبها با هر عملی همراه شوند آن را به درجه قبول می‌رسانند و فقدان هر یك از آن‌ها نیز، عمل را از درجه اعتبار ساقط می‌كند، گرچه از كمیت قابل توجهی نیز برخوردار باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی افزود: همچنین عنصر تقوا سبب ارزشمندی مضاعف عمل صالح می‌گردد و اگر عمل، كم و كوچك هم باشد آن را بزرگ و فراوان می‌كند، امام متقیان حضرت علی علیه‌السلام در این باره می‌فرماید: «لایَقِلُّ عَمَلٌ معَ التَّقوی و كیَفَ یَقِلُّ ما یُتَقَبَّلُ)، هیچ عملی همراه با تقوا اندك نیست، چگونه چیزی كه قبول می شود، كم شمرده شود؟

حسینی تصریح کرد: در لابه‌لای آیات شریف قرآن، فواید گرانقدری برای عنصر تقوا شمرده شده كه بر ارج و ارزش آن بسی افزوده است و نشان می‌دهد كه تقوا موتور محرك خوبی‌ها و سرچشمه فضایل انسانی و سجایای اخلاقی است.

وی گفت: شمارش همه آثار تقوا مجال دیگری می‌طلبد، لذا برخی از آنها عبارت اند از: سبب شكستن بن بست‌های روحی، اجتماعی و حل مشكلات اقتصادی می‌شود. به مؤمن، عزت و سربلندی می‌بخشد. در برابر وسوسه‌های شیطان، مصونیت ایجاد می‌كند. بركات آسمانی را نازل می‌كند. پیروزی و رستگاری به بار می‌آورد. بصیرت و معیار تشخیص حق از باطل را ارزانی می‌دارد و بخشش گناهان و پاداش بزرگ در پی دارد.

ارسال نظرات