یادداشت//

توانمند در مهار گرانی بله یا خیر؟

واقعیت بیرونی و افزایش لحظه‌ای بهای کالا‌ها همگان را شگفت زده کرده است. از سویی خرید‌های ملیونی چند دقیقه‌ای و بسته شدن فروش پنجره‌های فروش سایت‌ها و از سوی دیگر فشار بیش از حد توان زندگی روی دوش برخی، مردم و مسئولان را به اظهار نظر‌های متضاد واداشته است.
کد خبر: ۹۱۱۴۶۰۴
|
۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ پرسشی که ذهن همه را درگیر کرده است توانمندی مسئولان در مهار تورم و گرانی‌های افسار گسیخته است. تلاطم بازار و آرامش ذهنی نداشتن مردم و افزایش لحظه به لحظه قیمت ها، زیبنده نظام نیست. بدبینی به مسئولان، تبلیغات سوء رسانه‌های غربی، شبهه کارآمد نبودن نظام، امنیت نداشتن سرمایه گزاری از پیامد‌های تلاطم بازار است.

نگاهی به کارنامه‌های دولت‌های متعدد از اول انقلاب اسلامی به ویژه بعد از هشت سال دفاع مقدس تجربه خوبی را به ما می‌آموزد.

پس از دفاع مقدس دولت کارگزاران به ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی روی کار آمد در چهار سال اول ریاست جمهوری با جدیت و مدیریت تورم را مدیریت کردند، اما در چهار سال دوم با افزایش تورم مواجه شد. پس از آن دولت محمد خاتمی با شعار توسعه سیاسی روی کار آمد چهار سال اول با مدیریت و تلاش مسئولان نرخ تورم کاهش پیدا و بازار از تلاطم باز ایستاد، ولی در چهار سال دوم با افزایش نرخ تورم و تلاطم در بازار مواجه شد. پس از آن دولت آقای محمود احمدی نژاد با شعار عدالت اجتماعی روی کار آمد این دولت نیز با برنامه ریزی توانمندی خود را در کاهش تورم نشان داد. ولی در چهار سال دوم باز شاهد افزایش قیمت‌ها و تورم و سختی زندگی مردم هستیم. پس از آن دولت حجت الاسلام حسن روحانی به ریاست جمهوری با شعال اعتدال سکان دولت را به عهده گرفت. در چهار سال اول مردم آرامش را در بازار چشیدند، ولی متاسفانه با آغاز چهار سال دوم تورم و تلاطم به بازار بازگشته است.

این تجربه تاریخی نیاز به بررسی از سوی کارشناسان اقتصادی دارد که چرا همه دولت‌ها پس از دفاع مقدس در اوایل مسئولیت توانمند در غلبه بر مشکلات و تحریم‌ها هستند، اما با گذشت چند سال ناکام در استمرار وضعیت گذشته هستند.
به نظر نگارنده فراز و فرود اقتصاد در دولت‌های متعدی پیام‌های زیر را می‌تواند داشته باشد.

۱. مدیران نظام جمهوری اسلامی در صورتی که خواسته باشند توانمند در غلبه بر مشکلات اقتصادی هستند.

۲. دولت‌ها در چهار سال اول با توجه به کاستی‌های دولت‌های قبل و شناسایی نقایص‌ها و برنامه ریزی درست توانسته اند بر مشکلات دولت‌های قبل فایق آیند.

۳. دولت‌ها در سال‌های اولیه رسیدن به مسئولیت، با جدیت و تلاش مستمر شبانه روزی توانسته اند شعار‌های خودشان را در وعده‌های اقتصادی تحقق دهند.

۴. دولت‌ها برنامه برای گذشته دارند، ولی برای آینده با توجه به شرایط مختلفی که برای نظام جمهور اسلامی پیش می‌آید برنامه منسجمی ندارند.

۵. برخی از دولت‌ها در چهار سال دوم بیشتر برای ماندگاری فکر و ایده خودشان برای آینده تلاش می‌کنند تا رفع مشکلات مردم.
 
 
به قلم موسی سلیمانی
ارسال نظرات
پر بیننده ها