مدیر پروژه های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء گفت:متأسفانه هیچ گونه اراده ای برای حل مشکلات توسط شهرداری وجود ندارد و وقتی اراده نباشد توجیهات و بهانه های بی خود می آوردند و برای هرکدام از مطالبات قرارگاه بهانه تراشی های مختلف می کنند.
کد خبر: ۹۱۱۴۹۴۹
|
۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان مرکزی؛ مهندس رضا مقیسه مدیر پروژه های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در نشست خبری با اشاره به مشکلاتی که در اثر عدم تحقق وعده های شهرداری و شورای شهر اراک به قرارگاه خاتم به وجود آمده است گفت: قرارگاه سازندگی خاتم الأنبیاء از سال 94 برای انجام پروژه های عمرانی در سطح شهر اراک وارد این شهر شد و عملیات اجرایی پس از بررسی نقشه ها اولین پروژه خود را با تقاطع امام حسن(ع) شروع شد که در شهریور همان سال عملیات اجرای آن هم آغاز شد.

وی افزود: مبلغ اولیه که سال 93 بین شهرداری اراک و قرارگاه خاتم برای انجام پروژه ها به امضا رسید 500 میلیارد تومان بود ولی بعد از اینکه پروژه ها دقیق کارشناسی شد تعدادی از پروژه ها از گردنه حذف شدند و به صلاح مردم و شهر شروع اجرای این پروژه ها دیده نشد و از نظر امنیت اقتصادی به مصلحت نبود.

مدیر پروژه های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء اظهار داشت: تنها سه پروژه ای که به عنوان مشگل گشا برای شهر اراک دیده شد که 125 میلیارد تومان برای انجام آنها تنظیم شد که مبانی اصلی قرارداد در رابطه با پرداخت این مبلغ به این صورت بود که با توجه به مشکلات مالی شهرداری قرار شد که 70 درصد کارکردهای قرارگاه به صورت واگذاری املاکی که در اختیار دارد تسویه کند و 30 درصد آن را به صورت نقدی پرداخت کند.

وی افزود: بعد از انجام قرارداد تقاطع امام حسن(ع) در آبان ماه سال 95 به اتمام رسید و بهره برداری شد و تقاطع میدان ورزش و میدان شریعتی با توجه به صحبت هایی که شد و تهیه نقشه های آنها مقداری طول کشید و مشکلاتی که در خصوص معارضین زیر سطحی به وجود آورده بود زمانبر شد و هنوز به اتمام نرسیده اند.

مدیر پروژه های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء بیان کرد: دو پروژه مهم قرارگاه با هم اکنون با پیشرفت قابل توجهی روبه رو هستند که پیشرفت میدان شریعتی 90 درصد و پیشرفت میدان ورزش 95 درصد می باشد که به یاری خدا در صورت حل مشکلات این پروژه ها هرچه سرعتر برای بهره برداری آماده خواهند شد.

مهندس مقیسه ادامه داد: از نظر ریالی هم تاکنون 105 میلیارد تومان کارکرد بر اساس صورت حساب ارسال شده به معاونت فنی شهرداری که در حال بررسی می باشند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر بروکراسی ایجاد شده در شهرداری اراک برای تسویه بدهی های قرارگاه گفت: تقریبا تا اواخر شهریور و مرداد ماه امسال بیشترین مشکلاتی را که در پیشرفت پروژه ها داشتیم وجود معارضین بود که میدان ورزش باید بخشی از تملک شرکت نفت در اختیار پروژه قرار می گرفت که این روند بیش از سه سال به طول انجامید ولی معارضین زیر سطحی هم وجود داشت که با توجه به اینکه میدان ورزش در مسیر لوله های اصلی آب و نفت و گاز می باشد پروژه را تا مدت زیادی متوقف کرده بود.

مدیر پروژه های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در همین خصوص تصریح کرد: در میدان شریعتی هم به وجود اینکه میدان اصلی بود تأسیسات زیادی در آنجا وجود داشت و از قبیل فیبرهای نوری و فاضلاب های شهری و لوله های گازی و آبی باعث شدند که این دو پروژه مدت زمان زیادی متوقف بمانند.

وی بیان داشت: همانگونه که در صحن شورا عرض کردیم شهردار پیشین اراک آقای تاجران تلاش های زیادی برای رفع معارضین انجام داد ولی بعد از اینکه معارضین رفع شدند مشکلات تغییر ماهیت دادند و به بروکراسی اداری تبدیل شد.

مهندس مقیسه عنوان کرد: پس از اینکه در شهرداری اراک اتفاقات ناگواری انجام شد و عده ای محکوم شدند یک جو نامناسبی در شهرداری ایجاد شده است که برخی از افراد احساس می کنند فراتر از قانون هستند و این باعث شده است انجام کارها را خیلی محافظانه پیش ببرند و برای خیلی از کارها عبا دارند.

وی افزود: کارهای قانونی که باید انجام دهند غیر قانونی جلوه می دهند که این موضوع یا ناشی از ترسی که مشکلات برای همکارانشان ایجاد شده است می باشد یا اینکه خوش بینانه بگوییم از روی ندانستن است و یا اینکه با قرارگاه واقعا مشکل خاصی دارند و نمی خواهند کارها پیش رود.

مدیر پروژه های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء اظهار داشت: کاری که طبق روال پیش می رفت و در سنوات گذشته تکرار می شد و در شهرداران و مسئولین قبلی به صورت عادی پیش می رفت هم اکنون چندین ماه است به دلایل مختلف سنگ اندازی می شود و باعث شده در بحث واگذاری املاک و پرداخت نقدی منابع توقف کامل ایجاد شود که این کار امروز باعث تعطیلی این دو پروژه شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان طلب قرارگاه از شهرداری گفت: در مورد این موضوع دو آمار وجود دارد که یکی صورت وضعیت ارسال شده توسط قرارگاه است که حدود 50 میلیارد تومان و یکی هم صورت وضعیت بررسی شده توسط شهرداری برای ارسال به مالی حدود 30 میلیارد تومان است که تفاوت چندانی با هم ندارند و 20 میلیارد تومان باقی مانده در دست بررسی می باشد و یکی از مطالبات جدی ما رسیدگی به صورت وضعیت ها می باشد.

مدیر پروژه های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این وضعیت تا چه زمانی ادامه پیدا می کند و آیا شورای شهر تصمیمی برای رفع این معضل دارد ییا خیر گفت: عقیده ما این است که مشکل ما توسط شهرداری آغاز شده است و باید توسط خود شهرداری رفع شود چون بدنه شهرداری این مشکلات را برای ما به وجود آورده اند و اکنون دو ماه است که شورای شهر به این موضوع ورود پیدا کرده و شورای پنجم قول داده اند که مشکلات را برطرف کنند تا بتوانیم پروژه ها را با سرعت بیشتری پیش ببریم.

وی افزود: با شورا و کمیسیون های آن جلساتی داشته ایم ولی به دلیل اینکه ریشه مشکلات در شهرداری است و با توجه به اینکه وضعیت فعلی شهردار مشخص نیست خیلی سخت می شود این مشکلات را برطرف کرد و شورا هم زیاد وعده داده است ولی تاکنون ما نتیجه ای مشاهده نکرده ایم.

مهندس مقیسه تأکید کرد: قرارگاه به عنوان یک قوه اجرایی نیاز شدید به منابع برای ادامه پروژه ها دارد هرچند که قرارگاه دنبال منافع مالی نبوده و نیست ولی باید بتوانیم هزینه ها را تأمین کنیم و با توجه به شرایط اقتصادی بدی که همه اقلام ما را نقدی کرده است نیاز به منابع داریم.

مدیر پروژه های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء خاطر نشان کرد: شهرداری باید به نقطه ای برای تصمیم رفع موانع برسد و منابع ملکی و نقدی ما را آزاد کنند تا بتوانیم پروژه را ادامه دهیم.

وی افزود: تاکنون قرارگاه از اعتبارات و منابع خود هزینه کرده است و از پروژه های دیگر برداشته شده که اینجا هزینه کنیم و مشکل برای مردم ایجاد نکنیم ولی توان قرارگاه هم محدود است.

مهندس مقیسه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر واگذاری واحدهایی که به قرارگاه داده شده است گفت: یکی از موضوعات مهمی که به وضعیت حادی رسیده است همین واگذاری ها می باشد،که 52 واحد از شهرک خودرو در زمان آقای تاجران و عباسی به عنوان مطابلات ما باید تحویل می دادند ولی این واگذاری تنها به شکل کاغذی بوده و طبق صورت جلسه ها قرار بر این بوده که بعد از آماده شدن تغییر فیزیکی شوند و یک سال بعد از آن سند قطعی بزنند ولی با گذشت زمان هیچ گونه واگذاری و تغییر فیزیکی انجام نشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دادستانی مانع واگذاری این املاک شده است گفت: هیچگونه مشکلی برای واگذاری وجود ندارد و دادستانی اعلام کرده اند واگذاری این املاک به قرارگاه هیچ مانعی ندارد و می توانید تحویل دهیدولی هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

مهندس مقیسه افزود: متأسفانه یکی از اعضای شورا که مسئولین این واگذاری ها را بر عهده دارد به صراحت اعلام کرده است که واگذاری ها را امضا نمی کند و دلایل آن واقعا مشخص نیست و طی جلسه ای که امروز با رئیس شورا داشتیم قرار شد که با اختیارات شورا طی یکی دور روز آینده شهرک خودرو تحویل داده شود.

وی با اشاره به شایعاتی که علیه قرارگاه در شورای شهر مطرح شده است گفت: در موضوع بدهی ها تفسیرهای مافاوتی وجود دارد و شهرداری انواع و اقسام املاکی که داشته است را به ما تحویل داده است و شامل ملک سند دار،سرقفلی و بی سند است که در ازای مطالبات قرارگاه عوارض ماده 100 و جواز پرداخت را پرداخت کرده است و همچنین شش و نیم میلیارد اسناد خزانه اسلامی که از دستگاه اجرایی تحویل گرفته بود را به ما تحویل داده است.

مدیر پروژه های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء توضیح داد: توافق ما با شهردار قبلی در اواخر سال گذشته اعتقاد داشتیم چون این اسناد خزانه اسلامی سررسید نقد شدن آن برای اواخر سال 97 بود که هنوز هم نقد نشده است باید در بخش غیر نقدی با ما حساب کنند چون پولی هنوز به پروژه تزریق نشده است و باید در قالب تهاتر پرداخت می شده است که ایشان هم قبول کردند و درصد افت آن هم خودمان پذیرفتیم که به هر ترتیب آن شش و نیم میلیارد این سیستم حسابداری می گوید اسناد خزانه اسلامی را نقدی پرداخت کرده ایم که این اختلافات این شکلی باعث تفسیرهای گوناگون شده است و هم اکنون معتقدند 30 درصدشان پر شده است.

وی افزود: قرارگاه از ابتدا انعطاف خود را نشان داده است و برای رفع مشکلات بی پولی شهرداری این تهاترها را قبول کرده است و هدف اصلی ما کمک به دولت است و حث این نیست که از 30 درصد نقدی بخواهیم بیشتر بگیریم و حتی در قرارداد هم پیش بینی شده است که تا 40 درصد هم بخش نقدی می تواند افزایش داشته باشد.

مدیر پروژه های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء تأکید کرد: ما میبینیم که متأسفانه هیچ اراده ای برای حل مشکلات توسط شهرداری وجود ندارد و هیچ اقدامی برای بدهی های ملکی و نقدی ما انجام نمی دهند،اگر اراده باشد راه حل پرداخت آنها پیدا خواهد شد و بی جهت برای آن مانع درست می کنند.

وی افزود: متأسفانه با تلاش های شبانه روزی ما امروز پروژه ها متوقف شده اند و هم اکنون سه ماه است که پرسنل قرارگاه حقوق نگرفته اند و تهیه اقلام مورد نیاز ما بدون حمایت کارفرما امکان پذیر نیست و این توقف ها هم به ضرر قرارگاه و هم به ضرر مردم است.

مدیر پروژه های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در پایان خاطر نشان کرد: شهرداری به جای بهانه های مختلف و بازی کردن با ارقام مطالبات به حق قرارگاه را تأمین کنند تا قرارگاه هم بتواند کار را شروع کند.

ارسال نظرات