بی‌شک نقش روحانیت پیرو خط امام و انقلاب در طول هشت سال دفاع مقدس بر هیچ کس پوشیده نیست.هر گاه به جبهه می‌رفتی، امکان نداشت که روحانی شجاع و دلیری را در آنجا نبینی که با شور و عشق به تکلیف الهی خود عمل نکند.
کد خبر: ۹۱۱۵۱۳۸
|
۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵

به گزارش سرویس بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت خبرگزاری بسیج، به دنبال شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین محلاتی نماینده امام در سپاه پاسداران به همراه جمعی دیگر از هم‌رزمان و روحانیون مبارز در اول اسفند ماه سال ۱۳۶۵، این روز به عنوان روز روحانیت نام گذاری شد. بی‌شک نقش روحانیت بیدار و پیرو خط امام و انقلاب در طول هشت سال دفاع مقدس بر هیچ کس پوشیده نیست. هر گاه به جبهه می‌رفتی و خود را به خط مقدم دفاع می‌رساندی، امکان نداشت که روحانی شجاع و دلیری را در آنجا نبینی که با شور و عشق به تکلیف الهی خود عمل نکند. به مناسبت سالروز شهادت حجت الاسلام محلاتی نماینده، ولی فقیه در سپاه پاسداران مروری بر فعالیت‌های وی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

شهید محلاتی هنگامی که طلبه جوانی در حوزه علمیه قم بود، در جهت کمک به مبارزان فلسطین و سپس فدائیان اسلام تلاش زیادی داشت و باید از او به عنوان یکی از چهره‌های پیش‌گام در مبارزات حق‌طلبانه و اسلامی تاریخ معاصر نام برد.

حجت الاسلام محلاتی به عنوان نخستین سخنگوی انقلاب، پیروزی انقلاب اسلامی را از رادیو به ملت ایران خبر داد. وی مسئولیت‌های متعددی همچون معاونت کمیته مرکزی انقلاب، نماینده مردم محلات در نخستین دوره مجلس شورای اسلامی، مسئولیت نظارت، کنترل و هدایت سپاه و نمایندگی امام در سپاه پاسداران را بر عهده داشت.

اما نقطه‌نظر وی درباره جنگ تحمیلی هم بسیار قابل توجه است. این شهید والامقام همیشه می‌گفت: «مسئولیت اول سپاه، رسیدگی به جنگ است.» وی در مورد نقش دین و روحانیت در سپاه می‌گفت: «سپاه و روحانیت دو ارگان هستند که باید با هم حرکت کنند که در رأس آنها، امام یعنی مقام روحانی است که سپاه تابع اوست. روحانیت و سپاه باید با هم تعامل داشته باشند. سپاه باید فکر، عقیده و مذهب را از روحانیون بگیرد و از وجود آن‌ها استفاده کند».

شهید محلاتی بار‌ها می‌گفت که انسان به هر مقامی که برسد، بالاترین مرتبه و درجه‌اش شهادت در راه خدا است. این شهید بزرگوار در دعا‌های خود همیشه از صمیم قلب، طلب شهادت می‌کرد.

الگوی صبر و استقامت بود

کسانی که با شهید محلاتی از نزدیک آشنا بودند، می‌دانستند که این شهید علی‌رغم آن شخصیت و شایستگی‌هایی که داشت، تمام عمرش را صرف انقلاب کرده بود و همیشه در برابر مصائب و مشکلاتی که در راه هدف‌هایش پیش می‌آمد، بردبار و صبور بود. هیچ مانعی نمی‌توانست او را از هدف والایی که داشت، بازدارد. سرمایة وجودی او در این راه، عشق به انقلاب و امام بود. این مشخصه را همه در وجود وی به صورت یک ویژگی برجسته می‌دیدند. تمام وجودش یک‌پارچه عشق به امام و انقلاب بود؛ و این‌ها درس‌هایی است که با به خاطر آوردن آن‌ها می‌توانیم از روح بزرگ این شهید، برای وظایف امروز و فردای‌مان، درس بگیریم و کوشش کنیم که بر اساس این الگو‌ها جامعه و جوانان خودمان را بسازیم.

مبارزه در کنار شهید مطهری

شهید محلاتی یار و پشتوانه‌ای برای سپاه بود. سوابق بسیار طولانی در نهضت اسلامی در کنار امام راحل از جمله بزرگ‌ترین ویژگی بارز وی بود. مبارزاتشان در کنار شهید مطهری و سایر هم‌رزمان بیانگر عمق اعتقاد وی به اسلام و انقلاب است. خدمت شایان شهید محلاتی چه در سپاه و چه در انقلاب و نیز بعد از انقلاب خصوصاً در امر جنگ و بسیج نیرو‌های مردمی بسیار روشن است. فدارکاری‌ها و نصیحت‌های دلسوزانه شهید باعث ایجاد خاطرات فراموش نشدنی شد.

یکی از ویژگی‌های مرحوم محلاتی این بود که وقتی می‌خواست مشکلات را با مسئولین و یا برادران سپاه مطرح کند، مطلب را قابل قبول عنوان می‌کرد که در فرد مقابل واکنش ایجاد نشود و آن مسئله به راحتی مورد قبول واقع می‌شد.

محاسنی که به خون آغشته شد

در اول اسفند ۱۳۶۴، آیت الله فضل الله محلاتی به همراه هشت نفر از نمایندگان مجلس به نام‌های حجج اسلام ابوالقاسم رزاقی، سید نورالدین رحیمی، غلامرضا سلطانی، مهدی یعقوبی، ابوالقاسم موسوی دامغانی، محمد کلاته‌ای، علی معرفی زاد، سید حسن شاه چراغی و چند تن دیگر از قضات و مسئولان نظام، عازم جبهه‌های جنگ بودند که هواپیمای آن‌ها مورد حمله ۲ فروند جنگنده عراقی قرار گرفت و در نزدیکی اهواز سقوط کرد و کلیه سرنشینان آن به شهادت رسیدند.

به گزارش دفاع پرس، شهید محلاتی در جمع دوستانش همیشه می‌گفت: «دعا کن که محاسن من به خون سرم رنگین شود.» سرانجام وی نتیجه یک عمر تلاش و خدمت صادقانه یک انسان باید چنین باشد و عروجش نیز باید توأم با خضاب گشتن محاسن به خون سرش باشد زیرا مرحوم محلاتی آمادة شهادت بود و خداوند نیز نصیب وی کرد. مرگ برای شهید محلاتی و امثال ایشان در بستر بسیار کم بود.

پیام امام (ره) پس از شهادت حجت الاسلام محلاتی

پس از شهادت حجت الاسلام محلاتی، امام (ره) طی پیامی فرمودند: «اسلام عزیز و به ویژه جهان تشیع در طول تاریخ صدر اسلامی تاکنون سوابق درخشانی در میدان‌های خون و شمشیر داشته و به حکم قرآن کریم و سنت رسول الله (ص) و سیره ائمه معصومین (ع) برای اهداف مقدس اسلامی و قطع فساد با شمشیر و خون دست به گریبان بوده و فدارکای‌های عظیمی در این راه مقدس کرده است. امید آن است که، ولی امر این میهمانان را که به سوی او می‌روند از محضر خود کامیاب فرماید و به این رزمندگان غرورآفرین به ویژه آنان که در این جهاد فی‌سبیل الله فعالیت و دخالت داشته‌اند، عزت و عظمت مرحمت کند و به این عزیزانی که در این جنایت هوایی به سوی او پرواز کرده‌اند، اجازه ورود به محفل خاص خود دهد و حجت‌الاسلام حاج شیخ فضل الله محلاتی شهید عزیز را که من و شما او را می‌شناسیم و عمر خود را در راه انقلاب صرف کرد و باید گفت که یکی از چهره‌های درخشان انقلاب بود و در این راه که راه خداوند است تحمل سختی‌ها کرد و رنج‌ها کشید و با قامت استوار ایستادگی کرد، اجاره ورود در محضر شهدای صدر اسلامی مرحمت کند». این کلام امام بهترین معرف و پاداش است برای شهید محلاتی که ۹ سال در سمت نمایندگی حضرت امام (ره) خدمت کرد و به خصوص در طول جنگ تحمیلی خدمات بزرگی انجام داد.

ارسال نظرات