استاد برجسته علوم سیاسی دانشگاه گفت: پیشتر از اینها باید عرض می کردیم که جمهوری اسلامی یک حکومت توتالیتر نیست که می بخواهیم با این قبیل لوایح آن را به تحرک دموکراتیک وادار کنیم،مفهوم توسعه سیاسی که از دوم خرداد سال 76 در کشور مطرح شد این لایحه عبارتا اخری توسعه سیاسی دولت اصلاحات است
کد خبر: ۹۱۱۵۳۸۴
|
۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ دکتر مجتبی شاهوار استاد برجسته دانشگاه و مدرس علوم سیاسی در گفتگوی تفصیلی با خبرگزاری بسیج با اشاره به طرح استانی شدن انتخابات گفـت: بحث لایحه دولت برای استانی شدن انتخابات استانی و پر رنگ کردن مقوله احزاب در نظام جمهوری اسلامی ایران که در این لایحه مطرح شده است برخی نکات قابل توجه وجود دارد که امید داریم در این مجال بتوانیم به برخی از آنها اشاره کنیم؛

استاد برجسته علوم سیاسی دانشگاه با اشاره به آیه" مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ "افزود: در ابتدا اینکه قرآن کریم از تحزب به معنای خاص نهی می کند،در سوره روم آیه 32 می فرماید: " از كسانى كه دين خود را قطعه قطعه كردند و فرقه فرقه شدند هر حزبى بدانچه پيش آنهاست دلخوش شدند" یعنی کسانی که اتحاد ملی و همبستگی را مورد خدشه قرار می دهند دقیقا در این موضوع تعریف می شوند!

این کارشناس سیاسی با اشاره غرلی از حافظ گفت: به تعبیر حافظ جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه/ چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند که شاعر هم این موضوع را به زیبایی مطرح می کنند.

امام خامنه ای(مدظله العالی): بنده دعوای اصلاح طلب و اصولگرا را هم قبول ندارم؛ من این تقسیم بندی را غلط می دانم. نقطه ی مقابل اصولگرا، اصلاح طلب نیست؛ نقطه مقابل اصلاح طلب، اصولگرا نیست. نقطه ی مقابل اصولگرا، آدم بی اصول و لاابالی است.۱۳۸۴/۰۲/۱۹

وی افزود: ایشان با اشاره به بیانات متعدد امام خامنه ای در مورد این موضوع عنوان کرد: در بیانات ایشان به وضوح آمده است که بحث تقسیم بندی ملت به اصولگرایی و اصلاح طلبی را به مفهومی که احزاب مطرح می کنند قبول ندارند و اعتقادی به این مفاهیم مستقری که در سیاسیون باب است ندارند.

این کارشناس سیاسی اظهار داشت: آنچیزی که از دیدگاه حضرت آقا مهم است این است که اصول متین و متقنی را برگرفته از هندسه معرفت دینی داشته باشند و از مبانی معرفت اسلامی استفاده کنند و از طرف دیگر روش ها هم باید اصلاح شوند.

وی افزود: در ابتدای شکل گیری انقلاب یک حزب متحدی تحت عنوان "جمهوری اسلامی" در کشور وجود داشت و همه زیر پرچم این حزب بودند و در 29 اسفند 57 اعلام موجودیت کرد اما بعد از مدتی دیدند که این حزب به بزرگترین تشکیلات قوی وانسان ساز جمهوری اسلامی تبدیل شده و تئوریسین بزرگی مثل شهید بهشتی(ره) در رأس آن قرار گرفته است.

این کارشناس سیاسی بیان داشت: به فرمایش شهید آیت(ره) یکی از سران فتنه 88(میرحسین موسوی) دو مأموریت مهم داشت که یکی انحلال حزب جمهوری اسلامی بود و بعد از آن انحلال نظام و انقلاب اسلامی بود که البته در اولین مأموریت خود موفق شد و با اختلافاتی که ایجاد کرد و بعد از اینکه منافقین به معاضدت این جریان آمد و انفجار محل حزب جمهوری اسلامی در سرچشمه صورت گرفت خود رهبرمعظم انقلاب و هاشمی رفسنجانی طی مکاتبه ای در خرداد 66 در محضر حضرت امام(ره) درخواست انحلال حزب جمهوری اسلامی را داشتند و این حزب در نهایت منحل شد.

وی تأکید کرد: عضو فتنه 88 در دومین مأموریت خود تا سال 88 به توفیقی نرسید و همه دیدیم که در آن سال ایشان مستقیما با حمایت های آمریکا و اذناب استکبار،فتنه عظیمی را در کشور راه انداختند و به برکت هوشمندی های رهبرمعظم انقلاب و بصیرت مردم ناکام ماند.

استاد برجسته دانشگاه افزود: یک بار در کشوراین موضوع تجربه شد و برکات آن هم مشاهده کردیم ولی دشمنان خارج و عده ای غافل یا مغرض داخلی باعث شدند که این حزب بعد از گذشت چند سال فعالیت های مطلوب منحل بشود.

وی تأکید کرد: حال دولت دوازدهم به همراه جمعی از سیاسیون و متفکرین کشور بدانند که ما در این هندسه معرفت دینی و ترسیم مردم سالاری دینی که به تعبیر رهبری یک راه سومی است در مقابل حکومت های دیکتاتور و از طرف دیگر در مقابل دموکراسی هایی که به دین کاری ندارند که این مردم سالاری دینی در واقع یک حقیقت بسیط است و مرکب نیست و به تعبیر قرآن ناشی از دین است.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: حال قرار است ما مدل مردم سالاری دینی را به دنیا صادر کنیم نه لیبرال دموکراسی غرب آن هم به طور ناقص و با تعجیل که نمونه آن اقدامات عاجلانه ای که دولت در این یکسال باقی مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی که متأسفانه جریانی هم در درون مجلس با همسویی و این-همانی بین دولت و بخشی از مجلس برای استانی شدن انتخابات پیش آمده است و مطرح کردن بحث تحزب به معنای خاص که می گوید به فرض کاندیدای مجلس را یک حزب خاص باید معرفی کند که این موضوع برای جریان مومن انقلابی علامت سوال برانگیز است.

وی افزود: در واقع دولت با این کار نظریه های اندیشمندان علوم سیاسی مثل دکتر سریع القلم را در کشور عملیاتی می کند و مردم را به سمت یک دموکراسی سفارشی مدل غربی بکشاند که اینجا تقابل جدی با مردم سالاری دینی به وجود می آید.

دکتر شاهوار در همین خصوص تصریح کرد: اینجا باید دانشگاه و جنبش نرم افزاری ما  ضعف ها و نقایصی که علوم انسانی غربی و به ویژه علوم سیاسی را داریم تبیین کند و راه کار عملیاتی برای رفع آنها ارائه دهد،متأسفانه وقتی ما تحول در علوم انسانی اسلامی را جدی نمی گیریم به تعبیر سهراب چگونه می توانیم بین گل نیلوفر و غم پولی بزنیم که این ارتباط بین سنت  یا به قول آقایان تحول پارادایمی که از نوسازی سیاسی مدرن یا دوران گذار از مدرنیته در آن قرار گرفتیم که با هندسه معرفت دینی که ولایت فقیه  برایمان ترسیم می کند چگونه بین اینها یک وفاق ایجاد کنیم!

امام خامنه ای(مدظله العالی): البته از نظر امریکایی ها اصلاح یعنی ضدیت با نظام جمهوری اسلامی. رضاخان آمد اصلاحات راه انداخت؛ محمدرضا هم آمد اصلاحات راه انداخت؛ این همان چیزی است که بنده گفتم اصلاحات امریکایی. این اصلاحات به درد خودشان می خورد. ملت ایران اصلاح را براساس اصول خود انجام می دهد.۱۳۸۴/۰۲/۱۹

وی افزود: همانطور که عرض شد رهبری معظم انقلاب به مفاهیمی مثل اصولگرا و اصلاحطلب کاری ندارند و ایشان می فرمایند من اصولگرای اصلاح طلب هستم و برای معظم له می شود گفت تحزب به معنی مخرب آن و اختلاف منافعی که پیش می آید برای جناحین موسوم کشور معنا ندارد.

این کارشناس سیاسی  با انتقاد از ارائه اینگونه مدل ها برای انقلاب اسلامی تأکید کرد: پیشتر از اینها باید عرض می کردیم که جمهوری اسلامی یک حکومت توتالیتر نیست که می بخواهیم با این قبیل لوایح آن را به تحرک دموکراتیک وادار کنیم،مفهوم توسعه سیاسی که از دوم خرداد سال 76 در کشور مطرح شد این لایحه عبارتا اخری توسعه سیاسی دولت اصلاحات است.

وی افزود: در حکومت هایی که توتالیتر و خودکامه هستند باید توسعه سیاسی انجام شود ولی جمهوری اسلامی نیاز به شعار توسعه سیاسی ندارد،اینجا ما تحول می خواهیم بلکه تحولی که در چارچوب نظام باشد وکمک به  استقرار حاکمیت دین و اسلام و همبستگی ملی را به دنبال داشته باشد و تقویتشان کند و به اینها خدشه ای وارد نکند.

استاد برجسته علوم سیاسی اظهار داشت: خواسته های گروهی و حزبی الزاما در مسیر مطالبات به حق جامعه نیستند و به دلیل اینکه تعدد احزاب لزوما به وحدت نمی انجامد!

وی در همین خصوص توضیح داد: این موضوع ناشی از تفکری است که به جامعه می خواست القا کند پلورالیسم دینی و تکثر گرایی به وحدت ختم نمی شود!بله اگر کثرت در عین وحدت باشد این زیبنده است ولی ما می بینیم بعد از آنکه حزب جمهوری اسلامی در سال 66 منحل می شود و یک انحلال ارادی برای آن پیش می آید در دهه 70 کارگزاران سازندگی متولد می شوند و پایه و اساس مفاهیمی در حوزه های مختلف به ویژه در حوزه اقتصادی بدون نگاه به شعارهای اصلی انقلاب و فراموش کردن آرمان های اصلی انقلاب و در واقع حق و حقوق مستضعفان و حتی اعتقادی که در دولت کارگزاران پیش می آید که برای توسعه امکان دارد عده ای زیر چرخ توسعه له شوند که اینها پدیده های نامیمونی هستند که نسخه کامل آن با ظهور دوم خرداد شکل گرفت.

استاد برجسته دانشگاه تأکید کرد: در دوم خرداد با شکل گیری جبهه منحله مشارکت وبعدا فتنه های 78و 88 که اوج این پدیده های زشت بود که با اعمال زور و غلبه می خواست اتهام تقلب را به نظام اسلامی وارد کند که این فتنه تغلب توسط مردم در یوم الله 9 دی کنار زده شد که اینها اوج این افتضاحات همین جریان ها هستند.

وی افزود: بنابراین به لحاظ نظری هم از تحزب و حزب بازی با عنایت به همان معارف قرآنی جمهوری اسلامی خیری در آن ندیده است که ما بیاییم کل عنان کشور را به یکباره به دست احزاب بسپاریم و در یک جمله فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ.

دکتر شاهوار با اشاره به انتقادات گسترده ای که به طرح استانی شدن انتخابات وارد است تصریح کرد: حزب الله متحد در مقابل دشمنان و شیاطین باید تشکیل بشود و این لوایح این شکلی مثل استانی شدن انتخابات در کنار محاسنی که دارد به نظر می رسد که منجر به محدود سازی ورود جریان انقلاب و به ویژه نسل سوم به عرصه های تصمیم سازی خواهد شد و هم مطلب معروفی که این روزها بسیاری از دلسوزان انقلاب مطرح می کنند" افرادی که وابستگی تام به کانون های قدرت و ثروت دارند می توانند در مجلس بروند!مجلسی که باید عصاره فضائل ملت باشد".

استاد برجسته دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد: لذا نمایندگان محترم هم یک بازنگری نظری و نرم افزاری در این قبیل لوایح داشته باشند و هم یک آسیب شناسی و دانشگاه های ما در این موضوعات کار تحقیقاتی انجام دهند و کارهای پخته شده ای در این مسائل انجام شود که باعث استدامه استقرار جمهوریت نظام اسلامی می شوند که در نظام مقدس ما محتوا اسلام و ولایت فقیه است  و خدای ناکرده با این لوایح به آنها خدشه ای وارد نشود.

ارسال نظرات