عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تأکید کرد: طی این چهل سال هر کجا که از گفتمان مقاومت و پایداری استفاده شده است ما در آن پرونده پیروز بودیم و در هر جایی که از گفتمان مذاکره و سازش استفاده شده ما در آن پرونده شکست خوردیم.
کد خبر: ۹۱۱۵۴۱۰
|
۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۰
به گزارش خبرگزرای بسیج از یزد، حجت‌الاسلام قاسم روانبخش پیرامون بیانیه گام دوم انقلاب گفت: بیانیه رهبر معظم انقلاب منشوری است برای چله دوم انقلاب اسلامی که معظم له آن را برای آینده انقلاب ترسیم کردند و مخاطبش هم بیشتر نسل جوان و نسل سوم و چهارم انقلاب است که می‌خواهند این راه نورانی را در چله دوم ادامه بدهند.

انقلاب اسلامی از صفر شروع کرد

وی افزود: یکی از نکاتی که در بیانیه گام دوم وجود دارد تجربه‌ای است که از چهل سال اول برای چله دوم انقلاب باید استفاده کرد، ایشان به این نکته توجه می‌دهند که ما برای چله اول از صفر شروع کردیم و هیچ تجربه قبلی برابر ما نبود، مثلا اینطور نبود که حکومت اسلامی یا انقلاب اسلامی در یک کشوری اتفاق افتاده باشد و ما بتوانیم از آن الگوبرداری کنیم، چنین چیزی در برابر ما نبود.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: تنها حکومت‌هایی که می‌شد آن زمان از آن الگوبرداری کرد و مورد پسند نسل جوان آن روز مثلا قرار می‌گرفت، حکومت‌های مارکسیستی بود که آن‌ها علیه جریان حاکم قیام کرده و حکومت تشکیل داده بودند، منتها آن‌ها نمی‌توانستند الگوی ما باشند بخاطر اینکه مبانی فکری آن‌ها مبانی مادی‌گرایانه و متریالیستی بود و با فرهنگ اسلام سازگاری نداشت. بنابراین نسل جوان توجه کنند که انقلاب از صفر شروع شد و این چهل سال بدون کپی‌برداری از انقلاب خاصی ما انقلاب را نظام‌سازی کردیم و پیشرفت‌هایی هم که حاصل شد بدون الگو گرفتن از حکومت‌های دیگر بود.
روانبخش با بیان اینکه این موضوع تجربه نکته مهمی است برای چله‌ی دوم، عنوان کرد: اما در چله دوم می‌شود از تجربیات چهل ساله همین انقلاب استفاده کرد، برای نسل سوم و چهارم انقلاب پیمودن این راه بسیار ساده‌تر است، بخاطر اینکه تجربیات چهل ساله اول انقلاب پیش روی آن‌هاست، بنابراین نسل سومی‌ها و چهارمی‌ها می‌توانند شتاب سازندگی و پیشرفت را چندبرابر کنند و در کسب مقامات بالا و رسیدن به قله‌های عالی در عرصه‌های مختلف سرعت عمل به خرج بدهند.

وی تأکید کرد: چله‌ی اول برای نسل‌های سوم و چهارم انقلاب و نسل‌های پنجم به بعد، درس‌های بزرگی دارد که رهبر انقلاب در این بیانیه گام دوم به آن اشاره کردند. یکی از درس‌های مهمش این است که این انقلاب، انقلابی بود که از همان آغاز بدون تکیه به شرق و غرب شکل گرفت و با تکیه به خدا پیش رفت و در ادامه هم در طی چهل سال بدون تکیه به ابرقدرت‌ها و شرق و غرب عالم با همان پشتوانه الهی حرکت کرد.

وقوع انقلاب اسلامی در شرایط آن روز، معجزه بود

این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: علتش هم این بود که قبل از انقلاب دو مکتب فکری بشری تقریبا جهان را بین خودشان تقسیم کرده بودند، مکتب مارکسیست که یک مکتب الحادی و مادی‌گرایانه بود، با محوریت اتحاد جماهیر شوری و بسیاری از کشورهایی که در اقمار او تعریف می‌شدند، شرق را در برگرفته بود و مکتب لیبرالیسم که بر محور اومانیسم یعنی انسان‌مداری و آزادی مطلق شکل گرفته بود و پایگاه این مکتب در جهان غرب یعنی امریکا و اروپا است.
روانبخش اضافه کرد: هر دو مکتب بشری مدعی بودند که دین کارش تمام است، مارکسیست‌ها دین را افیون می‌دانستند و این را رسما اعلام می‌کردند و لیبرالیست‌ها هم معتقد بودند انسان محور عالم است و هیچ کس حق ندارد به انسان دستور بدهد، می‌گفتند انسان از آزادی مطلق برخوردار است و هیچ آقابالاسری ندارد، آن‌ها هم نفی خدا می‌کردند و نفی دخالت خدا در زندگی اجتماعی و سیاسی و حتی فردی انسان می‌کردند.

وی تصریح کرد: بنابراین در چنین شرایطی که هر دو مکتب غالب دنیا دین را نفی می‌کردند و دین را پایان تاریخ می‌دانستند، شکل‌گیری یک انقلاب اسلامی با جوهر دینی آن هم جوهر دینی اسلام، آن هم مکتب تشیع با رهبری یک مرجع تقلید شیعه و از پایگاه‌های مساجد و حسینیه‌ها شکل گرفت؛ این یک معجزه بود و امام آن را معجزه می‌دانستند که توانست خط بطلانی بر این دو مکتب مادی‌گرایانه‌ای که به جنگ خدا و دین آمده بودند، بکشد و هر دو را به شدت کوبید.
عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: کار به جایی رسید که در شرایطی که مارکسیست‌هایی که فکر می‌کردند می‌توانند انقلاب اسلامی را تصرف کنند و خودشان با تکیه بر شوروی آلترناتیو شوند و امید داشتند با عناصری که در داخل مثل حزب توده و چریک‌های فدایی داشتند بتوانند اینجا را فتح کنند، اما طولی نکشید که این جهان مارکسیست به موزه تاریخ رفت.

مناظره‌ها‌ی علامه مصباح یزدی و شهید بهشتی با مارکسیست‌ها پوچی این جریان را نمایان کرد

روانبخش به مناظره‌های علامه مصباح یزدی با کمونیست‌ها در سال‌های ابتدایی انقلاب اشاره کرد و یادآور شد: در اولین مناظراتی که بین آیت‌الله مصباح یزدی و احسان طبری که از شخصیت‌های برجسته کمونیست در ایران بود و مغز متفکر و ایدئولوگ حزب توده بود، برگزار شد و چند جلسه مناظره‌ای که از تلویزیون پخش شد، عملا مردم دیدند که مکتب بشری مارکسیست دستش خالی است.
وی اضافه کرد: همچنین مناظره‌ای بین شهید بهشتی و کیانوری دبیرکل حزب توده برگزار شد و از تلویزیون پخش شد و نسل جوان و نخبگان آن روز همه متوجه شدند که مارکسیست مبنای محکمی ندارد و یک مکتب ضعیف و سست و بی‌پایه است و لذا به سرعت مارکسیسم در ایران بعد از انقلاب متلاشی و جمع شد و بعدا حتی در خود شوروی هم متلاشی شد و همه به یاد داریم آن نامه‌ای که حضرت امام به گورباچف نوشتند که از این به بعد استخوان‌های مارکسیست را باید در تاریخ یافت.

این کارشناس سیاسی اظهار داشت: بعد از متلاشی شدن مارکیسست، آمریکایی‌ها فکر کردند حالا دیگر آن‌ها کدخدای عالم هستند، جهان تک قطبی شده و امروز آن‌ها هستند که می‌توانند جهانی‌سازی کنند و مکتب لیبرالیسم را بر همه جهان غالب کنند؛ در چنین شرایطی انقلاب اسلامی پنچه در پنجه آن تنها مکتب مادی که باقی مانده بود، یعنی مکتب لیبرالیسم با محوریت غرب، افکند و این جنگ فکری مکتب اسلام با جریان لیبرالیسم، بیش از چهل سال است که ادامه دارد.

روانبخش خاطرنشان کرد: امروز به تعبیر رهبر انقلاب یکی از این دو مکتب از بین رفته و دیگری هم آثار شکستش پیداست، آنچه که امروز ما در غرب می بینیم، نظام سرمایه‌داری غرب چه در خود آمریکا چه در کشورهای اقمار در اروپا مثل فرانسه، آلمان و ... رو به افول است. شما می‌بینید مردم فرانسه همین الان تظاهرات سنگین علیه رژیم فرانسه برگزار می‌کنند و خواهان یک نوع انقلابی علیه جریان لیبرالیستی و سرمایه‌داری هستند، در این راه کشته و جانباز و خون می‌دهند و محکم پای این کار ایستاده‌اند.
وی اضافه کرد: از این آثار پیداست که جریان لیبرالیسم به آخر خط خود رسیده و این نشان می‌دهد اگر انقلاب اسلامی روی اصول خود بایستد و مردم همانگونه که چهل سال روی این اصول ایستاده‌اند، همچنان ایستادگی کنند، ما قادریم که این مکتب الهی را بر مکتب لیبرالیسم هم غالب کنیم و پیروز شویم و این یک تجربه مهمی از این چهل سال است.

در چهل سال گذشته گفتمان مقاومت پیروزی و گفتمان سازش شکست در پی داشته است

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تأکید کرد: یکی از تجربیات مهم چهل سال اول که می‌تواند درسی برای چهل سال دوم باشد این است که نسل جوان ما بدانند و ببینند در طی این چهل سال هر کجا که از گفتمان مقاومت و پایداری استفاده شده است ما در آن پرونده پیروز بودیم و در هر جایی که از گفتمان مذاکره و سازش استفاده شده ما در آن پرونده شکست خوردیم یا متوقف شدیم که نمونه‌های زیادی وجود دارد.

روانبخش یادآور شد: امروز در منطقه هم مردم در یمن، عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و حتی در بحرین به این جمع‌بندی رسیده‌اند که تنها راه پیشرفت و تعالی برای کشورشان مقاومت است نه سازش؛ لذا شما می‌بینید مردم روی آرمان‌ها و اصول خودشان ایستاده‌اند و شهید می‌دهند. به‌طوری‌که امروز بیش از چهار سال مردم یمن در سخت‌ترین شرایط دارند زندگی می‌کنند، بیش از 30 هزار شهید داده‌اند، اما ایستاده‌اند؛ این نشان می‌دهد مردم خودشان متوجه شده‌اند که تنها راه برای رسیدن به قله، ایستادگی و پایداری بر اصول است، این گفتمان نه تنها در داخل ایران جواب داده بلکه کشورها و ملت‌های دیگر هم به این مسئله دست پیدا کرده‌اند.
وی تصریح کرد: آخرین مورد تجربه، همین مسئله برجام بود که نسل سوم و چهارم هم خودشان دارند می‌بیینند که دولت آقای روحانی که یک دولت غربگرا است نهایت سازگاری را با غربی‌ها کرد و هرچه که آن‌ها خواستند، اینها در مذاکره دادند، اما نتیجه چی شد؟ نتیجه این شد که آن‌ها به اهداف‌شان رسیدند و ما در ازای آن جز یک جوهری که روی کاغذ بود چیزی دیگری نصیب‌مان نشد و این جوهر را هم مشاور ترامپ پاره کرد و بعدا هم از برجام خارج شدند و امروز نه امریکا و نه اروپا دیگر هیچ کدامشان به برجام پایبند نیستند و فقط دولت ایران است که به برجام پایبند است.
این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: این نمونه‌ای از این است که نشان می‌دهد پای میز مذاکره و سازش نمی‌شود عزت و پیشرفت به دست آورد، در همه عرصه‌های نظامی، علمی، اقتصادی، امنیتی و سیاسی فقط مقاومت جواب می‌دهد و همیشه هم جواب داده و باز هم جواب خواهد داد. این یک درس بزرگی است برای نسل سوم و چهارم به بعد که باید برای رسیدن به قله‌های پیشرفت، مقاومت کنند و نه سازش و مذاکره که در برخی دولت‌ها از جمله دولت اصلاحات و دولت مدعی اعتدال امتحان شد.
روانبخش عنوان کرد: نکته دیگری که در بیانیه آمده و رهبر انقلاب بر آن تأکید کرده‌اند، این است که ملت ایران یک ملت قدرتمندی است و در این چهل سال خودش را نشان داد که در همه‌ی عرصه‌ها پای آرمان‌های انقلاب ایستاده و محکم هم ایستاده است و نسل آینده ما باید از روی این الگوبرداری کند.
وی بیان کرد: نکته بعدی که وجود دارد، بحث دشمن‌شناسی است که رهبر انقلاب در این بیانیه به آن تأکید کردند، توجه باید داشته باشیم که دشمن و دشمنی توهم نیست بلکه یک واقعیت است. غربگرایانی که القا می‌کنند که دشمن و دشمنی وجود ندارد، به نظر می‌آید خودشان دچار نوعی توهم زدگی شده‌اند، و الا دشمن و دشمنی از همان ابتدا که بشر خلق شده بین دو برادر شکل گرفت و همیشه ببوده است.

جاهایی که مستقیم زیر نظر رهبری بوده، همواره موفق بوده‌ایم

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: دشمن هیچ وقت خیرخواه ما نبوده و نخواهد بود، بنابراین تجربه نشان داده که هر وقت در هر مسئله‌ای توهمی برای کسانی پیدا شده که می‌شود از دشمن کمک گرفت، کشور در آن عرصه عقب افتاده است. هرگاه در برابر دشمن محکم ایستادگی شده و دشمن را و برنامه‌هایش را شناسایی کردند و در عقیم‌سازی آن تلاش کردند ما موفق شدیم.

روانبخش ادامه داد: نمونه‌هایش را امروز داریم می‌بینیم جاهایی که مستقیم زیر نظر رهبری بوده مانند عرصه‌های امنیتی و نظامی، ما در هیچ مسئله‌ای طی این چهل سال شکست نخورده‌ایم؛ چه در هشت سال دفاع مقدس، ماجرای کردستان، ماجرای تجزیه‌طلبان سیستان و بلوچستان، تجزیه‌طلبان خوزستان، تجزیه‌طلبان غرب، در جریان ترورهای مورد حمایت آمریکا، ماجرای افزایش فناوری نطامی و تولید ادوات دفاعی، در به دست آوردن فناوری‌های نوین و همین‌طور امروز حتی خنثی سازی تحریم های دشمن در این چهل سال ما در همه عرصه ها پیروز و موفق شدیم.
وی اضافه کرد: اما مواردی که کار دست غربگرایان بوده و کسانی که نسبت به غرب خوشبینی دارند و نسبت به مردم خودشان اعتماد ندارند یعنی واقعا اعتقاد به ما می‌توانیم ندارد و اعتقاد به ما نمی‌توانیم دارند ما در آن عرصه‌ها متاسفانه یا متوقف شدیم یا پیشرفت چندانی نکردیم.
روانبخش گفت: راه این نیست که برویم بوسه بر پنجه گرگ بزنیم، پنجه گرگ را باید شکست نباید بوسید، چون گرگ، گرگ است و به این سادگی‌ها، گرگ میش نمی‌شود و تغییر هویت نمی‌دهد، کسانی که فکر می‌کنند اگر پنجه گرگ را ببوسیم، هویتش تغییر می‌کند و می‌شود با او صحبت کرد و منافع هر دو طرف تأمین می شود این خیال باطلی است.
انتهای پیام/د 
ارسال نظرات