مسعود سلطانی‌فر گفت: توجه به جوانان به عنوان موتور‌های پیشرفت کشور برای رفع چالش‌های فراروی آن‌ها در تدوین برنامه‌های بلند مدت شامل چشم‌انداز توسعه کشور، سیاست‌های توسعه‌ای و برنامه‌های ۵ ساله توسعه از جایگاه خاص و ویژه‌ای برخوردار بوده است.
کد خبر: ۹۱۱۵۵۰۷
|
۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، مسعود سلطانی‌فر در چهارمین کنگره علمی مسائل اجتماعی جوانان که به میزبانی یزد در حال برگزاری است اظهار داشت: در نظام انقلاب اسلامی ایران، جوانان به عنوان موتور‌های پیشرفت کشور همیشه مورد تاکید و توجه مسئولان بوده است.
وی خاطرنشان کرد: به طوری که توجه به موضوع جوانان و تلاش برای رفع چالش‌های فراروی آن‌ها در تدوین برنامه‌های بلند مدت شامل چشم‌انداز توسعه کشور، سیاست‌های توسعه‌ای و برنامه‌های ۵ ساله توسعه از جایگاه خاص و ویژه‌ای برخوردار بوده است.
وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: از منظر رهبر معظم انقلاب، مسئله جوانان یک موضوع ملی است و همه باید در قبال این مسئله و حل آن و حل مشکلات مربوط به جوانان احساس مسئولیت کرده و تلاش ویژه‌ای را با همه امکانات مصروف کنند.
سلطانی‌فر خاطرنشان کرد: معظم‌له در بیانیه راهبردی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب موسوم به گام دوم، بیشترین تاکید را بر جوانان و استفاده از ظرفیت‌های آن‌ها معطوف کرده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: ریاست جمهور هم در طول ۵ سال گذشته در تمام مناسبت‌ها و جلسات مختلف و برنامه‌ریزی‌ها، پرداختن به مسائل جوانان از جمله اشتغال، ازدواج، حفظ منزلت اجتماعی و تامین مسکن را مورد توجه قرار داده‌اند.
وزیر ورزش و جوانان عنوان کرد: مروری بر وضعیت جوانان در برخی از حوزه‌ها وچالش‌های فرارو، حاکی از آن است که در سال‌های اخیر جوانان با مسائل اجتماعی متنوعی روبه‌رو بوده‌اند.
سلطانی‌فر گفت: کم توجهی به موضوع مهم مهارت‌آموزی در نظام دانشگاهی سبب تاخیر در ورود جوانان به بازار کار و در نتیجه بالا رفتن سن ازدواج و تاخیر در آن و همچنین افزایش آسیب‌های اجتماعی در بین جوانان شده است.
وی ادامه داد: برخی از چالش‌های اجتماعی موجود در بین جوانان عبارت از پایین بودن تقاضای اشتغال و به تبع آن افزایش بیکاری، ضعف مدیریت بهینه اوقات فراغت جوانان، رشد آسیب‌های اجتماعی و رفتار‌های پرخطر در گروهی از جوانان و به ویژه در مناطق روستایی و حاشیه شهرها، پایین بودن مهارت زندگی و کمبود آموزش‌های لازم در سبک زندگی جوانان، ناهماهنگی بین قوانین و مقررات کشور در ارتباط با نیاز‌های جوانان، خلا‌های ناشی از بهره‌برداری مناسب از دانش و اطلاعات جدید در تدوین سیاست‌ها، راهبردها، ضعف نهاد‌های غیرحاکمیتی و کم توجهی به نقش آنان در رفع مشکلات جوانان است.
وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: وزارت ورزش و جوانان برای ساماندهی امور جوانان و ارائه راهبرد‌های عملیاتی و کاربردی، اقدامات متنوعی در طول ۵ سال گذشته انجام داده است.
سلطانی‌فر تقویت ساماندهی امور جوانان با رویکرد سیاستگذاری، پایش و تجمیع ظرفیت‌های دستگاه‌های مسئول در امور جوانان و ستاد‌های استانی و شهرستانی، هماهنگی و ساماندهی برنامه‌های اوقات فراغت جوانان، تعالی بخشی ابعاد شخصیتی و هویتی جوانان با تقویت باور‌های مذهبی در بین آنها، ترویج ازدواج موفق و تحکیم و تعالی خانواده و ساماندهی فعالیت‌های فراغتی جوانان متناسب با نیاز‌های دوره جوانی و رفع محرومیت‌های فرهنگی و اجتماعی در مناطق روستایی و شهری را از جمله رویکرد‌های های این وزارتخانه در حوزه جوانان دانست.
وی با اشاره به اینکه تقویت باور‌های مذهبی در بین جوانان، زمینه‌ساز رفع بسیاری از مشکلات است گفت: ما زمانی موفق هستیم که بتوانیم از ظرفیت‌های همه دستگاه‌های کشور در حوزه جوانان استفاده کنیم.
وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: در ابتدای کار دولت یازدهم تقریبا در کشور هیچ خانه جوان فعالی در کشور نداشتیم، ولی الان این خانه‌های جوان به بیش از ۹۰ مورد رسیده‌اند و همین روند توسعه را ادامه می‌دهیم.
انتهای پیام/
ارسال نظرات