عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مسئولین اگر نمی‌توانند زاهد باشند، حداقل اهل پرهیز باشند و در مقابل وسوسه‌ها از خداوند طلب یاری کنند.
کد خبر: ۹۱۱۶۰۷۷
|
۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ حسن رحیم‌پور ازغدی عصر امروز در جلسه تحلیل و بررسی بیانیه «گام دوم انقلاب» که در دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: در ۴۰ سال گذشته براندازی رژیم پهلوی و نظام‌سازی انجام شد و پیروزی‌های بزرگی بدست آمد؛ حال در مرحله دوم زمان رفع نواقص نظام‌سازی و دولت‌سازی و تمدن‌سازی منطبق با استاندارد‌های اسلامی و دستاورد‌های عقلی بشری امروز است که باید توسط نسل جدید به‌ویژه جوانان حوزوی و دانشگاهی انجام شود.

وی افزود: آنچه تاکنون انجام شده کار بزرگی بود و آنچه باید انجام شود کار عظیم‌تری است چرا که انقلاب اسلامی در جهان جدید از لحاظ تمدن‌سازی نمونه مشابهی در جهان ندارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در چند سال گذشته چند شبه قیام در جهان اسلام رخ داد، اما به موفقیت نرسید و تنها انقلاب اسلامی توانسته است ۴۰ سال، با اقتدار حرکت کند و امروز رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب بیان می‌کنند که اکنون در چهل سال دوم چه حساسیت‌ها و اولویت‌هایی متوجه نسل جدید است.

رحیم‌پور با بیان اینکه چهل سال دوم انقلاب وقت فکر‌های اساسی است، گفت: حال که موجودیت انقلاب تصویب شده، باید مراقب ماهیت انقلاب باشیم و اینکه چگونه وارد مرحله دوم شویم تا نقایص موجود به دست جوانان حل شود و پایه‌های اساسی تمدن سازی اسلامی جهانی پیگیری شود.

وی تصریح کرد: در چهل سال دوم در سه قوه حکومت نباید هیچ راهی برای رخنه‌های قانونی و شبه قانونی در نظارت و مدیریت کشور به ویژه در نظام مالی و مالیاتی باقی بماند و در دهه‌های آینده دیگر نباید شاهد جابه‌جایی پول‌های میلیاردی بدون نظارت باشیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه ما تا قبل از ظهور حضرت مهدی (عج) شاهد حکومت عدالت مطلق جهانی نخواهیم بود، گفت:، اما این امر به ما اجازه کوتاهی و قصور را نمی‌دهد چرا که نبرد عدالت بی پایان است و هرروز باید برای تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی و اقتصادی در این کشور کوشید.

رحیم‌پور ادامه داد: جمهوری اسلامی جزو موفق‌ترین حاکمیت‌های جهان بوده و با وجود تحریم‌ها، تهدید‌ها و ترور‌ها کار‌های بزرگی انجام داده است بطوری که تحولات بزرگی در جابه‌جایی ثروت و طبقات در چهل سال اخیر اتفاق افتاد و شاهد جنبش عظیم آبادسازی روستا‌ها و شهرستان‌های کوچک بودیم بنابراین گام‌های بلندی در مسیر عدالت‌خواهی در انقلاب اسلامی رخ داد که در هیچ کشوری نمونه مشابه ندارد.

وی خاطرنشان کرد: قدرت محرومیت‌ستیزی و خدمت‌رسانی در چهل سال گذشته در انقلاب اسلامی رکورد‌های جهانی را شکسته است، اما نسل امروز نمی‌داند ایران پیش از انقلاب چه وضعیتی داشت و فقط آنچه امروز هست را می‌بیند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه یک زلزله مهم در مشروعیت همه حکومت‌ها فساد حاکمان یا حاکمیت است، گفت: این زلزله در جمهوری اسلامی که به مشروعیتی فراتر از دیگر کشور‌ها تکیه کرده و غیر از مقبولیت اجتماعی، صفات حاکمان و حاکمیت نیز در منطق شیعه مورد توجه است، اهمیت بسیاری دارد.

رحیم‌پور افزود: بنابراین باید مراقب باشیم معیار‌های انقلاب اسلامی رعایت شود و اصول و شعار‌های جدیدی مثل تنش‌زدایی و جامعه مدنی جایگزین دستگاه فکری امام که برپایی عدالت، ساده‌زیستی، دفاع از مستضعفان و مقابله با استکبار جهانی را مدنظر دارد، نشود و برخی با شعار پیشرفت به جنگ استقلال کشور نیایند.

وی با بیان اینکه باید قانون بدون دو پهلوگویی اجرا سود، تصریح کرد: در زمینه حقوق‌های نجومی به جای اینکه رسیدگی کنند گفتند قانونی است و قانون در این مورد سکوت کرده است در حالی که وقتی شخصی از بیت‌المال حتی مبلغ کمی را بردارد به‌تدریج برای مبالغ بالا نیز آماده می‌شود بنابراین در چله دوم انقلاب باید حساسیت، نظارت و قاطعیت هرچه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: مسئولین اگر نمی‌توانند زاهد باشند، حداقل اهل پرهیز باشند و در مقابل وسوسه‌ها از خداوند طلب یاری کنند تا نظام اسلامی مثل صدر اسلام که حکومت معاویه جایگزین حکومت علی (ع) شد، دچار انحراف نشود. درواقع اکنون نظام اسلامی از خطر سقوط که در دهه ۶۰ شمسی وجود داشت، گذشته است، اما اگر مراقب نباشیم ممکن است دچار انحطاط و انحراف شود.

رحیم‌پور ادامه داد: اشرافی‌گری مسئولان کشور، در بین آنان نخوت آشکار و در جامعه، نفرت پنهان را بوجود می‌آورد بنابراین باید جلوی این رگه‌های سیاه را در کشور گرفت چرا که اگر اکنون با آن مقابله نشود چنین افرادی در سال‌های آینده در دستگاه قضایی، رسانه و ... نفوذ می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از دلایل انحراف حکومت صدر اسلام فساد مالی بود، گفت: جمهوری اسلامی نباید با حاکمان اشرافی و اشرافی‌گری در حاکمیت مخلوط شود بلکه باید گونه‌ای باشد که محرومان نگاه نفرت‌بار به مسئولان نداشته باشند. معجزه دهه ۶۰ روح جهادی، ساده‌زیستی، فرار جوانان از شهرت و مسابقه در انجام فعالیت انقلابی بود و اکنون نیز تقویت روحیه جهادی در نسل جدید اهمیت دارد.

رحیم‌پور ادامه داد: حکومت‌ها باید تابع اخلاق باشند و با ضداخلاق مقابله شود درواقع حکومت دینی وظیفه دارد جلوی جهنمی شدن و گرفتار گناه شدن نهاد‌های اجتماعی را بگیرد. در این راستا اینکه می‌گویند ملت ایران از زمان شاه بداخلاق‌تر و فاسدتر شدند کذب محض است؛ ما در آن زمان اصلا این تعداد آدم متدین آن هم در میان جوانان نداشتیم البته در حال حاضر به لحاظ دیانت اجتماعی مشکل داریم، اما فضای غربی نتوانست مردم ما را مثل مردم خودشان در گنداب فساد فرو ببرد و از این به بعد نیز باید باوجود پیچیدگی‌ها مقابله کرد.

وی با اشاره به حضور میلیونی زائران در مشهد مقدس و راهپیمایی اربعین گفت: در هیچ دین و مذهب دیگری چنین اجتماعی وجود ندارد و رکوردی بسیار بزرگ است. چه کسی باور می‌کرد در هزار سوم میلادی و پس از دوران مدرن و یخ‌زدگی روحی و معنوی انسان معاصر، ناگهان ۲۰ میلیون نفر از سراسر جهان به سمت حسین فاطمه (س) بشتابند؟

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: ما منکر ضعف‌های اخلاقی نیسنیم، اما اینکه عده‌ای بگویند مردم نسبت به قبل از انقلاب بی‌دین‌تر و فاسد‌تر شدند دروغ و توهین به ملت ایران و آرمان‌های انقلاب است تا شما تلاش برای معنویت را کنار بگذارید لذا در این راه نیاز به یک حرکت جهادی داریم تا ایده‌های اسلامی در عمل اجرا شود. درواقع جهاد اخلاقی و معنوی یک نیاز اساسی است که بدون آن تمام پیشرفت‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و بطور کلی مادی ما بی‌ارزش و حتی مضر می‌شوند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها